De Woenselse Poort - Cliënten aan het woord

 

Cliënt Vincent: 'Ik had het veel voor het zeggen' [VIDEO]
“Ik was zeker niet de makkelijkste voor De Woenselse Poort en kon soms goed kwaad worden. Ik had op de afdeling veel voor het zeggen."... Lees het complete verhaal van Vincent.

Cliënt Sabine: 'Hij koopt personeelsleden om'
“Ik ben nu nog cliënt bij de Woenselse Poort, maar de wantoestanden worden alleen maar erger. Vorige week werd ik door een andere cliënt zodanig bedreigd dat ik hem van mij af moest duwen."... Lees het complete verhaal van Sabine.

ZIE OOK: Groot alarm om onveiligheid in tbs-kliniek Eindhoven: politiek wil actie

Cliënte Julia: 'Ik ben bang dat er ernstige dingen gebeuren'
“Ik zit hier omdat ik niet langer bang wil zijn voor mijn omgeving en omdat ik mijn trauma een plek wil geven. Maar zoals het nu gaat, ben ik heel bang dat ik het niet ga redden en dat er ernstige dingen met mij gaan gebeuren.”... Lees hier het complete verhaal van Julia.

Ex-lid cliëntenraad: 'Er wordt niets met signalen gedaan'
"Ik heb als lid van de cliëntenraad vaak problemen aangekaart, maar er werd simpelweg niets mee gedaan. Het bestuur gaf aan niks te kunnen doen vanwege bezuinigingen. We moesten het zelf oplossen."... Lees het complete verhaal van een ex-lid van de cliëntenraad.

Lid cliëntenraad: 
“Als ik mijn eigen mening wil geven, dan moet dat kunnen. Kritiek op het beleid mag je alleen niet geven. Doe je dat wel, dan ben je je functie kwijt."... Lees hier het complete verhaal van een huidig lid van de cliëntenraad.

Andere verhalen uit De Woenselse Poort:

  • Cliënte Jantine: “Een gevaarlijke crimineel terroriseert ons al maandenlang. De begeleiders durven niet tegen deze man in te grijpen. Hij sloopt de keuken, stopt verschimmeld brood tussen de etenswaren, steelt spullen van anderen en laat de vaatwasser steeds overstromen. Het is hier op de afdeling een zooitje. Het lijkt hier soms echt op een junkhol. De hygiëne op de afdeling is heel slecht. Het is er erg vies.” Volgens De Woenselse Poort is de hygiëne van de instelling echter gewoon op orde. “De jaarlijkse controles door een externe instantie wijzen dit ook uit."
  • Cliënt Peter: “Ik en mijn advocate stellen De Woenselse Poort aansprakelijk voor de fysieke en mentale schade die ik heb opgelopen. Ik ben destijds onterecht op de strengst beveiligde afdeling geplaatst. Ik was omringd door de meest gevaarlijke mensen, terwijl ik voor een klein vergrijp veroordeeld ben. Ik voelde me er vaak niet veilig. Er zijn daar meer drugs dan in een coffeeshop. Personeelsleden durven de drugs niet af te pakken, omdat ze dat gevaarlijk vinden. Ze laten zich zomaar op de kont slaan door cliënten en laten het allemaal maar gebeuren. Ik heb zelfs gezien dat ze spullen mee naar binnen smokkelden voor hun patiënten.”
  • Cliënt John: “Het is een ongeregeld zooitje op de strengst beveiligde afdeling van De Woenselse Poort. Personeelsleden kunnen de druk niet aan en annuleren bijeenkomsten en gesprekken, waardoor onze behandeling voor geen meter opschiet. Het grote probleem is dat er voor cliënten helemaal niets te doen valt hier. Veel cliënten lopen hier maar wat doelloos rond en wachten totdat ze weer terug naar hun kamers moeten. We moeten soms echt naar personeel zoeken op de afdeling.”
  • Cliënt Christiaan: “Het doel van tbs is dat je klaargestoomd wordt om weer terug te keren in de maatschappij, maar eigenlijk word je hier nog gekker gemaakt. Ik ben de jaren die ik hier zit niets opgeschoten met mijn behandeling. Ik vind dat de bezem moet door het personeelsbestand. Veel cliënten hebben behoefte aan professionele zorg en dus aan therapeuten en psychologen die hart voor de zaak hebben en zich bekommeren om mensen en niet om cijfers en punten.”
  • Cliënt Kozan: “De Woenselse Poort heeft tot drie keer toe een gigantische fout gemaakt met een drugscontrole. Ik ben drie keer onterecht beschuldigd van drugsgebruik. Ze wijten het aan een fout in het lab en daar hebben ze eenmalig hun excuses voor aangeboden, maar het blijft gewoon keer op keer gebeuren. Ik word continu weggezet als iemand die niet zonder cocaïne of wiet kan, terwijl ik echt al maanden niet meer heb gebruikt.”
  • Cliënt anoniem: “Al was je van de drugs af, dan nog word je in de verleiding gebracht om weer te gaan te gebruiken. Juist omdat de cliënten genoeg voorraad hebben en dit voortdurend wordt aangevuld. Ook in de beveiligde zone komen mobiele telefoons, wapens en drugs en alcohol gewoon naar binnen."

In de cliëntenraad van De Woenselse rommelt het al maanden. Leden zouden door het bestuur gedwongen worden om verplicht een brief met daarin een statement te ondertekenen. “Wij moeten onafhankelijk zijn en niet altijd doen wat het bestuur wil”, zegt een van de langstzittende leden.

“Als ik mijn eigen mening wil geven, dan moet dat kunnen. Kritiek op het beleid mag je alleen niet geven. Doe je dat wel, dan ben je je functie kwijt. Dit geldt ook voor de vrijwilligers. Wij en veel personeelsleden voelen ons in de steek gelaten door het management.”

De voorzitter van de cliëntenraad laat weten zich niet in bovenstaande informatie te herkennen. “Er is dan ook geen sprake van dat de raad (of een lid van de raad), gedwongen is of wordt om een brief of een statement te ondertekenen. Er is sprake van een goede, open en frequente dialoog tussen bestuur en medezeggenschap”, meldt een woordvoerder van de kliniek.

In de cliëntenraad van De Woenselse rommelt het al maanden. Leden zouden door het bestuur gedwongen worden om verplicht een brief met daarin een statement te ondertekenen. “Wij moeten onafhankelijk zijn en niet altijd doen wat het bestuur wil”, zegt een van de langstzittende leden.

“Als ik mijn eigen mening wil geven, dan moet dat kunnen. Kritiek op het beleid mag je alleen niet geven. Doe je dat wel, dan ben je je functie kwijt. Dit geldt ook voor de vrijwilligers. Wij en veel personeelsleden voelen ons in de steek gelaten door het management.”

De voorzitter van de cliëntenraad laat weten zich niet in bovenstaande informatie te herkennen. “Er is dan ook geen sprake van dat de raad (of een lid van de raad), gedwongen is of wordt om een brief of een statement te ondertekenen. Er is sprake van een goede, open en frequente dialoog tussen bestuur en medezeggenschap”, meldt een woordvoerder van de kliniek.

In de cliëntenraad van De Woenselse rommelt het al maanden. Leden zouden door het bestuur gedwongen worden om verplicht een brief met daarin een statement te ondertekenen. “Wij moeten onafhankelijk zijn en niet altijd doen wat het bestuur wil”, zegt een van de langstzittende leden.

“Als ik mijn eigen mening wil geven, dan moet dat kunnen. Kritiek op het beleid mag je alleen niet geven. Doe je dat wel, dan ben je je functie kwijt. Dit geldt ook voor de vrijwilligers. Wij en veel personeelsleden voelen ons in de steek gelaten door het management.”

De voorzitter van de cliëntenraad laat weten zich niet in bovenstaande informatie te herkennen. “Er is dan ook geen sprake van dat de raad (of een lid van de raad), gedwongen is of wordt om een brief of een statement te ondertekenen. Er is sprake van een goede, open en frequente dialoog tussen bestuur en medezeggenschap”, meldt een woordvoerder van de kliniek.

In de cliëntenraad van De Woenselse rommelt het al maanden. Leden zouden door het bestuur gedwongen worden om verplicht een brief met daarin een statement te ondertekenen. “Wij moeten onafhankelijk zijn en niet altijd doen wat het bestuur wil”, zegt een van de langstzittende leden.

“Als ik mijn eigen mening wil geven, dan moet dat kunnen. Kritiek op het beleid mag je alleen niet geven. Doe je dat wel, dan ben je je functie kwijt. Dit geldt ook voor de vrijwilligers. Wij en veel personeelsleden voelen ons in de steek gelaten door het management.”

De voorzitter van de cliëntenraad laat weten zich niet in bovenstaande informatie te herkennen. “Er is dan ook geen sprake van dat de raad (of een lid van de raad), gedwongen is of wordt om een brief of een statement te ondertekenen. Er is sprake van een goede, open en frequente dialoog tussen bestuur en medezeggenschap”, meldt een woordvoerder van de kliniek.