Forever 21 vestigt zich in Breda

Publicatie: zondag 7 november 2010 - 22:32 | Auteur: Hessel Rippe

BREDA - Het Amerikaanse kledingbedrijf Forever 21 gaat in Breda haar Europese hoofdkantoor vestigen. Dat levert voor zeventig mensen werk op. Dat heeft de regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN dit weekend bekend gemaakt.

Het bedrijf gaat vanuit Breda de Europese markt bewerken. Forever 21 richt zich vooral op jong en trendy publiek. In het hoofdkantoor komt ook een callcenter voor de internetverkoop van het bedrijf.

Westbroek
Het kantoor komt aan de Westbroek in Breda. Forever 21 is sinds 1984 in de Verenigde Staten actief met mode en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica. Het is een van de snelst groeiende retail bedrijven in de wereld, met een jaaromzet van meer dan 2,3 miljard dollar in 2009.

Tot nu toe werden Forever 21 producten alleen in Noord-Amerika en Azië verkocht en waren internationale klanten aangewezen op internetverkoop. Het bedrijf wil in Europa vooral gaan concurreren met met bijvoorbeeld H&M en Zara.

Winkelopening
Op 12 november opent Forever 21 haar eerste Europese winkels van 6.500 vierkante meter in Birmingham en een dag later ook in Dublin. Meer winkelopeningen zijn de komende jaren te verwachten in verschilldende Europese landen.

Vooral de centrale ligging van Breda was voor Forever 21 belangrijk. Rob Cuijpers Administrative Director Europe van Forever 21: "Breda c.q. West-Brabant heeft een goede infrastructuur om onze vestigingen in Europa te bereiken - snelwegen , treinen (HSL) , vliegvelden (België en Nederland), er is genoeg aanbod van hoog gekwalificeerd en meertalig opgeleide potentiële medewerkers, en heeft een naam op het gebied van logistiek. Bovendien zijn de huisvestings- en andere kosten in deze regio stukken gunstiger dan bijvoorbeeld in de Randstad."

Succesverhaal
Het succesverhaal van Forever 21 begon in april 1984, in een winkel van 84 m2 in Los Angeles. Die winkel heette Fashion 21. De oprichter en huidige CEO, de Zuid-Koreaanse Do Won Chang, herinvesteerde de winst door om het halfjaar ergens een nieuwe winkel te openen, waarbij de naam werd veranderd in Forever 21.

Het bedrijf is nog altijd een private onderneming en nu een van de grootste familie bedrijven in de kleding. Forever 21 opende in 1989 haar eerste winkel in een 'shopping mall'. De gemiddelde vloeroppervlakte van een Forever 21 vestiging was toen al ruim 1500 m2. Sindsdien heeft Forever 21 speciality stores in alle grote winkelcentra in de VS geopend.

New York
Sinds 2008 worden jaarlijks gemiddeld negentig nieuwe winkels geopend. Inmiddels heeft Forever 21 zo'n 500 winkels in ondermeer Amerika, Canada, Indonesië, Japan, Korea, Maleisië, Verenigde Arabische Emiraten en Saudi Arabië. In juni 2010 was de meest recente opening van een megastore, en wel een van 8.400 vierkante meter op Times Square in New York.

Printen
Corrigeren