BZW: samen optrekken voor verbreding A58

Publicatie: maandag 7 februari 2011 - 15:18 | Auteur: Raoul Cartens

TILBURG - De Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) wil dat bedrijven, gemeenten en de provincie hun krachten bundelen om politiek Den Haag er van te overtuigen dat de snelweg A58 moet worden verbreed. Deze snelweg tussen Vlissingen en Eindhoven is volgens de BZW te smal. De vele files remmen volgens de werkgeversvereniging de regionale economische ontwikkeling.

Bedrijven, gemeenten en provincie lobbyen nu los van elkaar in Den Haag voor verbreding van de A58. Volgens de BZW zorgt dit voor versnippering waardoor het signaal minder goed aankomt bij de landelijke politici. De werkgeversvereniging wil met haar oproep voorkomen dat Brabant en Zeeland aan het kortste eind trekken doordat het ministerie van Verkeer en Waterstaat geconfronteerd wordt met verdeeld advies.

De BZW wordt hierin gesteund door de Kamers van Koophandel en transportorganisaties als EVO en TLN. Ook de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie is gevraagd om zich aan te sluiten bij de gebundelde lobby.

Topprioriteit
De BZW heeft de A58 in Brabant en Zeeland in 2011 tot topprioriteit verheven. De wens is dat het gehele traject uiteindelijk verbreed wordt tot een verbinding met twee maal drie rijstroken. Dit is nodig om het verkeer in "de tweede economie" van het land voldoende kwaliteit te bieden.

Volgens de werkgeversvereniging is het probleem dat het ministerie in zijn analyses geen rekening houdt met de noodzakelijke kwaliteit en veiligheid. De wegen zijn nu te smal. In het westen van Brabant en Zeeland is er veel vrachtverkeer tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam. In Oost-Brabant heeft Brainport met zijn high tech industrie - inclusief een uit te breiden luchthaven - veel voordeel bij een goede bereikbaarheid en veilige verkeersafwikkeling.

Plan van aanpak
Als het aan BZW ligt, leidt de krachtenbundeling eind 2011 tot een plan van aanpak voor het gehele stuk tussen Vlissingen en Eindhoven. Ook moeten er oplossingen komen voor alle knelpunten op de A58, zoals bij Bergen op Zoom, rond Roosendaal, Etten-Leur, onder Breda, langs Tilburg en het traject naar Eindhoven.

De BZW ergert zich aan het feit dat steeds opnieuw slechts korte trajecten zoals bij Best worden aangepakt. "Dit zijn lapmiddelen, die de problemen alleen verplaatsen met alle onveiligheid en ongevallen van dien", aldus Peter van der Meij die binnen het bestuur van de BZW verantwoordelijk is voor de portefeuille infra en ruimte.

Printen
Corrigeren


Reacties (1)


Er is daar voldoende asfalt ! Verdubbeling spoor + ongelijkvloerse kruising bij Kanaal Tilburg is veel harder nodig !
Beter sneller en meer Treinverkeer tussen Tilburg en Breda (en de verlenging daarvan) haalt veel stom blik van die weg en dan heb je weer voldoende ruimte. Daarnaast zou de snelheid in de spits blijvend omlaag moeten op deze weg zodat je meer capaciteit hebt om momenten dat het echt nodig is. En natuurlijk beschaafde bestuurders die zich aan de wet willen houden !
08-02-2011 om 07:28 uur | roofvogel

  • Reageren op dit artikel

  • Dit bericht is gearchiveerd, waardoor het niet meer mogelijk is om te reageren.