En de beste aanwinst voor een stad is... de citymarketeer!

EINDHOVEN - Den Bosch mag zich sinds woensdagmiddag de meest gastvrije stad van Nederland noemen, Eindhoven werd vorige week uitgeroepen tot beste binnenstad van Nederland. Brabantse steden willen zulke titels maar wat graag binnenhalen. En citymarketeers moeten daarvoor zorgen.

"Steden moeten burgers overtuigen dat het goed wonen en leven is in hun stad", legt Arend-Jan Top van het Bossche bedrijf Dailybrand uit. "Dat is een mentale kwestie. Gemeentes proberen een droom te creëren. Zo'n prijs is een gemakkelijk, laagdrempelig podium waarop die droom geëtaleerd kan worden."

Hoe belangrijk deze prijzen ook zijn, het aantal loopt elk jaar weer meer op. "Er zijn wel heel veel wedstrijden," zegt Emiel Kuijpers, citymarketeer van Bergen op Zoom. "Daardoor is er wel een grote kans dat prijzen steeds minder zeggen. Dus ga je kijken naar de belangrijkste. 'Beste binnenstad' is er zo één, ook 'Meest gastvrije stad', maar die is alweer wat meer gezocht."

Eric Boselie, als directeur van CityDynamiek in Eindhoven medeverantwoordelijk voor het binnenhalen van de titel 'Beste binnenstad', erkent dat je niet op alle wedstrijden kan inzetten. "Je maakt bewust een keuze. Je gaat niet overal op inschrijven. 'Beste binnenstad' is zo'n voorbeeld, dat is een verkiezing die er boven uitstijgt. Daarom moet je jezelf ook van te voren afvragen of het een relevant lijstje is waar je mogelijk in voor gaat komen."

Focus!
Citymarketeer Emiel Kuijpers is het Boselie eens als het gaat om de selectie van wedstrijden waar je aan meedoet. "Je moet je als citymarketeer gaan afvragen 'Wat zijn de belangrijkste prijzen? Hoe past het in het beleid van Bergen op Zoom?' Het is dan ook belangrijk dat je niet beleid gaat maken voor prijzen, maar kijken welke prijzen passen bij je beleid. Anders wordt het gekunsteld. Je moet focussen, keuzes maken in je positionering."

Dat is ook de tip die Arend-Jan Top geeft aan gemeentes op jacht naar prijzen. "Focus! Breng goed onder woorden wat je wilt. Zoek iets wat je onderscheid, iets wat geloofwaardig en relevant is. Pas als je dat fundament hebt, kun je aan de slag gaan. Zo zorg je ervoor dat het geen communicatiekunstje wordt. Het moet authentiek zijn, echt zijn, anders prikken mensen daar zo doorheen."

Focussen is het toverwoord. Ook Eric Boselie, directeur Citydynamiek in Eindhoven, heeft het erover. "Focus op je kernwaardes. Durf die scherp te formuleren en bepaal met alle betrokkenen waar je in wil investeren. Het heeft weinig zin om in te zetten op je historische binnenstad als je die niet hebt," lacht Boselie.

Trots
Wethouder Cees Meeuwis van Breda, verantwoordelijk voor citybranding, laat weten dat meedoen minstens even belangrijk is als winnen. "Ook al win je niet, het genereert veel enthousiasme, trots en activiteit. Die is al in de stad aanwezig, maar wordt hierdoor wel versterkt. Er is daardoor een gezamenlijke trots voor je stad. De inwoners delen daar in mee. Het verbreedt het aantal mensen dat je stad maakt tot wat het is."

Nou heeft Breda niets te klagen. In 2007 werd het uitgeroepen tot 'Beste binnenstad van Nederland' (in een grote stad). Meeuwis zag door die uitverkiezing een kettingreactie ontstaan. "Dan zie je dat de ene activiteit, de andere oproept. Zo kwam, mede daardoor, het Glazen Huis van 3FM naar Breda. Het bevordert de trots van haar inwoners. Bredanaars worden ambassadeurs van hun eigen stad en dat is heel belangrijk."

Ook Citymarketeer Emiel Kuijpers weet uit ervaring dat het krijgen van een prijs positieve gevolgen voor een stad kan hebben. "Nadat wij uitgeroepen zijn tot beste binnenstad (in een middelgrote stad) van 2007 tot en met 2009 kwamen er twintig procent meer bezoekers van buiten naar Bergen op Zoom." Wethouder Cees Meeuwis zegt hetzelfde. "Het geeft meer naamsbekendheid, dus meer bezoekers en dus een flinke economische impuls."

Aanwinst
De beste aanwinst voor een stad blijkt de citymarketeer. Het promoten van een stad is een kunst, die tegenwoordig verder gaat dan alleen een slogan verzinnen. Daarom heeft elke zichzelf respecterende gemeente een citymarketeer die de stad (of het merk) op de kaart zet. Emiel Kuijpers ziet het gebeuren. "De concurrentie wordt steeds groter." Aan de andere kant zorgt dat voor hogere kwaliteit. "Steden doen het erg goed op het gebied van citymarketing".

"We doen het erg goed in Brabant," sluit Kuijpers af. Dat is wel typisch iets voor een citymarketeer om te zeggen.

print corrigeer
Publicatie: woensdag 12 oktober 2011 - 16:28
Auteur: Hessel Rippe