@Domblondje
"@willemsen76 De ratrace met andere attractieparken is begonnen met de Python en is nooit meer gestopt. Dat is een kermisattractie pur sang, die schipschommel idem dito. Schijnbaar is het alleen nogmaar techniek die moet bekoren. Oké, 't krijgt meestal een Anton Pieck jasje aangemeten, maar eens is genoeg genoeg. Expansie kent z'n grenzen! Je ziet het bij de scheepswerf in Grave en nu hier: dreigen en drammen. En wat biedt trouwens een tweede vestiging in het buitenland voor soelaas?"
Sorry, maar wederom geen kennis van de feiten. De ratrace is wel degelijk gestopt, namelijk toen het niet meer nodig was. Zelfs Anton Pieck zag destijds in dat de komst van de Python noodzakelijk was voor de levensvatbaarheid van de Efteling. Zonder Python was er geen Efteling meer geweest, want men begon het te verliezen van andere parken. Alleen een zwakzinnige zou dan kiezen voor ten onder gaan in plaats van een keer toe te geven aan de markt. Hoe zou jij het vinden als het jouw werkgever was die stug op een zinkend schip blijft zitten, wachten totdat je zonder werk zit, gewoon omdat de redding misschien niet helemaal bij het park past? Je noemt attracties die dertig jaar geleden ooit eens gebouwd zijn, dat toont al aan dat er weinig recents meer is wat daarbij past. Aquanura (bestaat enkel in DisneyCA), Raveleijn (theater-niks kermis aan), Joris en de Draak (klassieke attractieparkattractie), dvh (ik zie 'm niet op de kermis hoor...). De ratrace waar jij op doelt draait niet om het bouwen van achtbanen,maar om het bouwen van de 'hoogste' en de 'snelste' achtbaan, daar doet de Efteling niet aan mee. Verder: Pandadroom (weliswaar slechte attractie, maar geen kermis) en ga zo maar door.
Net als met een meerdaags verblijf, ik zie niet in wat er intrinsiek verkeerd is aan een tweede park door overname of zelf bouwen. Wat kun je erop tegen hebben? De reden dat men een tweede park wil, is heel simpel: continuïteit! Men is in grote mate afhankelijk van de weersomstandigheden, vandaar ook focus op verblijfsaccomodatie (die kun je ver van tevoren verhuren zonder de factor 'weer'). Hierdoor kunnen meerdere seizoenen met regen het park fataal worden. Conclusie, zorg voor meerdere parken en spreid je risico's. Ik ben geen grote fan van de huidige directievoorzitter, maar ik vind 'm wel oké en hij doet wat noodzakelijk is voor het bedrijf. Als de Efteling onder jouw leiding had gestaan, dan was er geen Efteling meer en zaten duizenden mensen zonder werk en was de regio van Nederlands grootste toeristische trekpleister beroofd, want je leeft zelf in een sprookjeswereld. Het is al 1001 maal bewezen in deze branche, zonder met de tijd mee te gaan en te investeren, zul je het verliezen.
Volgens mij heb je maar weinig verstand van ontwerpen en deze branche an sich. Zaken krijgen namelijk helemaal geen Anton Pieck lijstje aangemeten. Anton Pieck was verantwoordelijk voor het Sprookjesbos, Ton van de Ven is in hoge mate verantwoordelijk voor de rest van het park dat toch op vele accenten een hele andere signatuur kent. De laatste keer dat er iets in de stijl van Anton Pieck is in 2004 bij het Meisje met de Zwavelstokjes.
[Bericht gewijzigd door 'willemsen76' op 21-04-2012 om 16:03]
ik ben helemaal niet ziek ik ben 5 jaar geleden door een dronken poolse bestuurder aan gereden
op verzoek door politie vrij gelaten na zijn roes uitgeslapen te hebben
na onderzoek van de verzekering blijkt niks te kloppen
van de gegevens van die man
en heb hard aan mijn carriere gewerkt en had een goed leven
maar kan het niet meer doen na omstandig heden en voor andere beroepen is er weinig tot helemaal niks wat ik kan doen voor mijn is het thuis zitten een grote straf maar dan zonder tralies
klopt er is een iemand in nederland die vrijstelling heeft gekregen om zijn eigen medicijn te kweken
heeft 3,5 jaar geduurd en de kosten waren bijna 20000 euro om die vrijstelling te krijgen
vanwege het hele proces die je door moet lopen
en de buiten kwaliteit heb ik niks aan want de werkzame stoffen zijn veel te laag dus dat werkt maar minimaal bij mijn en heb er een heleboel van nodig om een beetje affect er van te krijgen
en ik wil helemaal niet voor niks naar binnen maar gewoon dat ik een keer betaalbaar naar binnen kan komen met mijn gezin het was toch een familiepark die voor iedereen beschikbaar zijn zou zijn
en dat allemaal door een dronken automobilist met veel dank aan de politie die hem naar huis gestuurd heeft met gegevens die niet kloppen
en dan zijn ze bezig met een wietpas om de criminaliteit zou bestrijden aan de voor deur
met andere woorden iedereen die blowt is crimineel
terwijl het probleem aan de achter deur ligt
en dat komt omdat ze de aanvoer van de coffeeshop niet willen reguleren
dan blijf het altijd in de criminele sector die er schat rijk er van worden
ga eerst bij de kroegen enz. beginnen de drank is een groter probleem
en geeft veel overlast en ellende
Bedroevend veel reacties van mensen die kennelijk vinden dat het hun volste recht is om gratis of goedkoop naar de Efteling te gaan. Waar halen die mensen het lef vandaan? Het is geen sociale voorziening of zo.
Als je geen geld hebt voor een 5sterren restaurant ga je toch ook gewoon bij de Valk of de plaatselijke frietboer eten? Niks mis mee. Je gaat niet eisen dat jij zo zielig bent dat je op kosten van de samenleving naar de Efteling moet kunnen.
Ook lees ik veel mensen hier klagen dat het zo moeilijk betaalbaar is om elk jaar naar de Efteling te gaan? Kom aan zeg... elk jaar? Dan ga je toch gewoon niet elk jaar als dat niet in je budget past?
Hoe denk je dat landen als Griekenland in de schulden zijn gekomen? Juist door het de normaalste zaak van de wereld te vinden dat zij zich al hun wensen moesten kunnen veroorloven. Boven stand leven heet dat. Wat een mentaliteit ... zucht
Vandaag geweest met schoolreisje. regenvoorspelling kan dan niet goed zijn voor De Efteling, maar wij vonden het heerlijk!
Eens met dema. Onbegrijpelijk hoe sommige mensen denken overal recht toe te hebben. Als je het niet kunt betalen, dan heb je inderdaad pech. Dan had je harder aan je carrière moeten werken (m.u.v. overmacht zoals ziekte). Of andere prioriteiten stellen. Hoeveel mensen die klagen over zaken die ze niet kunnen betalen zijn rokers? Dat kost je 100 euro per maand. Daar kun je toch 4 tot 6 keer per jaar met het hele gezin van naar de Efteling.
@ eraa: Anton Pieck zei ooit dat hij wilde dat zijn park toegankelijk was voor alle lagen van de bevolking en dat het ook zo zou moeten blijven.
Dit is een park voor de gewone man zei hij bij de opening! Dus waar jij je gedachte vandaan haalt mag joost weten maar het slaat nergens op!
Ik heb geen mercedes, ik heb een ouwe kar uit '96 vol deuken en met 400.000km op de teller.
Het is een metafoor. De efteling is de spreekwoordelijke mercedes onder het vermaak en de Dafjes, die jij aanhaalt, zijn gratis tripjes naar een park, bos of speeltuin die ook leuk zijn.
Ik heb weinig last van hoogmoed. Ik neem expres een dag vrij in het laagseizoen zodat ik optimaal van de Efteling kan genieten met mijn gezin.
Dan is de efteling echt niet duur. Wat wel duur is, is hetzelfde bedrag betalen aan entreegeld en overal lang moeten wachten.
De ikke-ikke-ikke mentaliteit die jij ook aanhaalt is mijn inziens beter toe te passen op mensen die -door welke reden dan ook- niks te besteden hebben, maar wel vinden ze 'recht' hebben om ook naar de efteling te gaan.
[Bericht gewijzigd door 'dema' op 19-04-2012 om 17:11]
@antwan, heel erg dat je ziek bent, en hoewel je je voor de meeste gezondheidzorg kunt verzekeren moet er idd heel dikwijls geld bij, maar het kan toch niet zo zijn dat je dan je kinderen alles moet/mag ontnemen, daarbij al die extra ziektekosten zou je bij de belasting kunnen terug halen, wat die mediwiet betreft , volgens mij kun je toestemming krijgen om voor eigen gebruik thuis wiet te kweken en dan natuurlijk niet 100 plantjes, en de arts zal een verklaring af moeten geven, en als jij met je kinderen in een pretpark zou zijn en je ziet dat je kinderen daar zoveel plezier beleven, heb jij misschien voor een dag geen zorgen en minder pijn,
@dema, dat is nu echt een voorbeeld van appels met peren te vergelijken, een pretpark of een mercedes, of is het ook bij u hoogmoed, want u zou het liefst zien dat een kaartje 50 euro zou kosten zodat er nog minder mensen zouden kunnen gaan, valt dat misschien onder hebben hebben hebben, ik alles en een ander niks, wat mij betreft mag iedereen er gratis in , wat helaas niet mogelijk is door de hoge kosten die ook de efteling heeft, maar ik denk dat voor u telt wie hoog klimt kan hard vallen, enne ben gelukkig met uw mercedes, denk dat er vele blij zijn als ze een dafje zouden kunnen rijden
@willemsen76 De ratrace met andere attractieparken is begonnen met de Python en is nooit meer gestopt. Dat is een kermisattractie pur sang, die schipschommel idem dito. Schijnbaar is het alleen nogmaar techniek die moet bekoren. Oké, 't krijgt meestal een Anton Pieck jasje aangemeten, maar eens is genoeg genoeg. Expansie kent z'n grenzen! Je ziet het bij de scheepswerf in Grave en nu hier: dreigen en drammen. En wat biedt trouwens een tweede vestiging in het buitenland voor soelaas?
Moet die het verlies van Kaatsheuvel soms gaan dekken?
Ik lees regelmatig dat men denkt dat iedereen het 'recht' heeft om een dagje naar de efteling te gaan. Wat een onzin is vind ik. Ik kan zo wel verder redeneren dat ik vind dat ik recht op een mercedes heb. Want ja, ik moet toch ook een mooie wagen kunnen rijden net zoals die rijke mensen?
Ja, de efteling is duur en als je er geen geld voor hebt, dan heb je gewoon pech. Ik wil ook zo veel, maar mijn portomonee ist daar nie mee eens..
Bij mij komt het ook nie vanzelf aanwaaien.
Van mij mogen die entreekaartjes rustig 50 euro worden. Dan vind ik het nog steeds de moeite waard, want het is een schitterend mooi park en dan hoef ik tenminste niet zo lang in de rij te staan.
Want ik betaal liever een dubbele entree zonder wachttijden dan dat ik voor een lullige AH-korting 2 uur in de rij moet staan voor een goeie attractie.
[Bericht gewijzigd door 'dema' op 19-04-2012 om 13:57]
dat klopt moederanna
ik heb veel medische kosten die niet allemaal gedekt worden
ik moet 2 x per week naar de fisio kosten 60 euro per week
we zijn al meer als 3 jaar bezig om de juiste medicijnen te zoeken voor mijn
met allemaal rare bijwerkingen zelf mijn tanden gaan eraan kapot 4 jaar geleden
had ik nog een heel goed gebit
zit nu de laatste 2 jaar op tandarts rekeningen van gemiddeld 700 euro
ik mag zelfs naar de voedselbank omdat mijn uitgaves veel groter zijn dan mijn inkomsten
maar dat doe ik niet
maar niks werkt tja mediwiet heb ik wat verlichting van mijn klachten en
kan ik met veel minder pijn door het leven heen
maar het is niet te betalen en als ik thuis wil kweken is geen probleem ruimte genoeg
maar ik ga mijn huis niet op het spel zetten
en helemaal geen bijwerkingen heb en moet mijn eigen via een coffeeshop voor zien
de oficiele mediwiet heeft geen baat bij mijn en is veel te duur
of veel te ver rijden naar een verkooppunt van de appotheek
om mijn eigen medicijn te kweken
zou ik het mogen dan zou ik veel uitgaves besparen
wat ik nu bij appotheek en de shop kwijt ben
of ik moet dagelijks creperen van de pijn
zou ik dat allemaal niet hebben dan zou ik wel weg kunnen met het gezin
bij mijn zit er veel meer achter finicieel gezien dan
vindt het gewoon heel erg dat ik door mijn toestand mijn hele gezin er onder moet lijden
een vader die lichamelijk helemaal niks meer kan doen voor zijn gezin
doordat hij helemaal in de kreukels ligt
was misschien dood beter af geweest lichamelijk ken ik niet meer
maar geestelijk houdt ik het ook bijna niet meer vol
ze zeggen altijd noodt breekt de wet maar het kost bijna 20000 euro om het voor elkaar te krijgen of ik moet risico gaan nemen om mijn eigen medicijn te kweken en mijn eigen te criminilaseren om mijn leven wat aangenamer te maken
[Bericht gewijzigd door 'antwan' op 19-04-2012 om 13:31]
@Domblondje "de Efteling is verworden tot een Disney World der Lage Landen, dat elk jaar meer, hoger, vetter en groter wil scoren. Het wordt inderdaad tijd je eens te bezinnen of deze ratrace wel op de huidige manier gelopen moet worden. De core business was sprookjespark, en er is steeds meer nadruk komen te liggen op kermis entertainment en meerdaags´verblijf."
Of je schrijft gewoon even een hoop onzin op.
" dat elk jaar meer, hoger, vetter en groter wil scoren."
En hoe moet ik dat zien? Ze hebben een arena geplaatst die de parkshow heeft teruggebracht, die via het Theater weg was gegaan en ze hebben een houten achtbaan neergezet die prima is voor kleine kinderen en gewoon een hele fatsoenlijke familieachtbaan is voor deze tijd, net als de Pegasus dat ook was en tig sprookjes. Het is geen Walibi.
"deze ratrace"
Welke ratrace? Na al 880.000.000 door de directie van het park vermeld is dat de huidige investeringsgolf puur tot doel heeft kwaliteitsverbetering en broodnodige capaciteitsverhoging. Dat was wel nodig, na zeven magere jaren onder Ronald van der Zijl. Groeiende bezoekersaantallen betekent ook een groei in (puur noodzakelijke) capaciteit. De rest van het geld is gestoken in de verbouwing of nieuwbouw van restaurants (Likkebaerd/Steenbok/Raveleijn/Polle's Keuken en nog wat kleinere zaken) Want ja, meer bezoekers, dan heb je ook meer horeca nodig. It's as simple as that... Welke ratrace, die van de restaurantsverbouwingen? En ook nu is weer aangekondigd dat het na Aquanura weer even gedaan is met de huidige investeringsgolf. Het kenmerkt de Efteling juist dat nooit en te nimmer mee doen aan een ratrace.
"de core business was sprookjespark, en er is steeds meer nadruk komen te liggen op kermis entertainment en meerdaags´verblijf."
Ik zie graag voorbeelden van dat kermisentertainment, want ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Er is 0,0 verandering in type entertainment. En meerdaags verbijf? Ik zie ten eerste al niet in wat er intrinsiek mis is met meerdaags verblijf. Maar goed, dat is gewoon om mensen die meer dan anderhalf uur moeten rijden te trekken, ook al tot in den treure herhaald door de directie. Core business sprookjespark. U vraagt, wij draaien. Zoek het er maar even op na, want na jaren van bijna desinvestering in het sprookjesbos van 1980 - 1997, kunnen we in de periode 2000-heden bijschrijven:
Raponsje, Meisje met de Zwavelstokjes, uitbreiding Vrouw Holle, Assepoester, Sprookjesboom en dit jaar opent De Nieuwe Kleren van de Keizer.
Met andere woorden: je hele bericht kent geen enkel feitelijke basis.
Ik ben blij dat ik niet verplicht ben om naar de Efteling te gaan. Voor het geld doe ik liever andere dingen. Dus als ze zo graag dreigen met naar buitenland gaan: lekker laten gaan! (Doen ze toch niet volgens mij.) Iedereen die er het geld wel voor over heeft moet gewoon fijn gaan en degene die dat niet wil of kan: Doe net als ik en zoek goedkopere dingen uit. Kinderen vinden een gratis speeltuin vaak net zo leuk. Of ga naar het bos. Er zijn legio mogelijkheden om dingen te doen die stukke goedkoper zijn en minstens net zo leuk!
zo is dat @ moederanna
Wat ik nu toch hier allemaal lees foei foei , ten eerste het artikel, Efteling wil na het buitenland, nou volgens mij willen ze helemaal niet na het buitenland, maar willen ze zo afdwingen dat er betere infrastruktuur komt, betere bereikbaarheid , zodat de mensen er niet tegen op zien om na de eteling te gaan en in de file komen te staan,
ook ik vind de efteling niet goedkoop, maar ook ik vind de boodschappen, benzine, electra, gas ja alles vind ik te duur, maar goed de efteling, is dus niet goedkoop maar dan heb je ook wel wat voor je geld en jong en oud kunnen zich er vermaken, en je mag er zelfs je eigen eten en drinken mee na toe nemen, er zijn ook parken waar dat beslist niet mag, (disney Parijs) en ja verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk, als je in het efteling park wilt eten ja dan ben je meer kwijt dan dat je zelf meeneemt, of na afloop buiten het park iets te eten neemt,
het is net wat @stratumer zegt kijk ook eens wat voor kosten de Efteling moet betalen, en idd net als een kermisexploitant heel veel, hoewel de kermisexploitant het ook wel zelf een beetje opschroeft door veel te bieden voor een bepaalde plaats, en ja een dagje kermis met 4 kinderen en je kinderen overal inlaten dan ben je (en ik spreek uit ervaring) een heel beetje veel meer kwijt dan een dagje efteling, en wat een onzin wat @ladyxochi, dat er verschil moet zijn waar een mens na toe kan , wat een hoogmoed zeg, een ieder heeft toch recht om aan vermaak mee te kunnen doen,
@antwan ja vind het jammer dat jullie dit jaar niet kunnen gaan, maar je rekent 5 personen dus neem ik aan dat je drie kinderen hebt waarvan je kinderbijslag en kindgebonden budget ontvangt, nu zullen we zeggen dat je voor elk kind 200 euro per 3 maanden kinderbijslag ontvangt is 600 euro als je daar elke drie maanden 50 euro van weg zou leggen is dat 200 euro per jaar, dan zou er toch wel een dagje efteling in moeten kunnen zitten.
verder hoop ik dat de Efteling nog flink mag uitbreiden, en nog veel attracties erbij zullen komen, dan zullen automatisch de wachttijden verkorten en iedereen nog meer plezier hebben
ladyxochi, Wel nog een belangrijke uitgavepost vergeten, namelijk de onroerend zaakbelasting die het park ieder jaar af mag dragen. Als de gemeente die nou eens af zou schaffen, en het bedrag in mindering laat brengen op de toegangskaartjes, dan kunnen die ook een heel stuk zakken. Iedereen kijkt de efteling aan op de hoge prijzen, maar misschien ook eens kijken wat er direct naar lokale, provinciale en landelijke overheid gaat. Dat is samen met de energienota de grootste uitgavepost. Als een efteling toegankelijk moet blijven voor het hele gezin, ligt een grote verantwoording bij de overheid. Voordat iedereen nu met reactie`s gaat komen, bekijk de kermissen eens. Die zijn in het leven geroepen als volksvermaak, maar de overheden vragen van zulke absurde bedragen aan standgeld, dat zelfs de kermis te duur is voor een normaal gezin met 4 kinderen. Ook dat ligt niet aan de exploitant, maar aan degene die uit dit soort parken/evenementen een hele boel geld willen slaan, de overheden.
@ladyxochi 19-04-2012 om 09:28 uur | Nee hoor, geen toepasselijke naam. Enkel gekozen om kortzichtigheid en vooringenomenheid aan te tonen bij types zoals jij.
Het blijft een pracht park, en ben het eens met @Ladyxochi
ik kan er zelfs dit jaar er niet naar toe met mijn gezin
5x 32 + 10 euro 170 in totaal en dan zijn we nog alleen maar binnen
hoe dan ook wat je ook meeneemt je gaat toch een frietje eten of wat anders in het park
vroeger kon je voor 30 gulden met de bus en intree erbij
5 x 30 is 150 gulden voor het hele gezin met de bus erbij
dit is meer als verdubbeld en de lonen van de mensen gaan niet vooruit
tegen over de uitgave die de mensen hebben tegenwoordig
en dan nog die wacht tijden we waren blij dat we vorig jaar net in 5 atracties konden
je betaald je eigen scheel en als je ergens in wilt dan is het achter aan sluiten
en het mooiste is nog dat de bekende nederlanders met hun gezin gratis naar binnen kunnen
terwijl die het wel kunnen missen
Qua cijfers:
2009: Winst gestegen
2010: Winst gedaald
2011: Winst gedaald: "Vorig jaar was het park voor het eerst 365 dagen open. Mede daardoor bereikte het aantal bezoekers een record: 4,1 miljoen mensen. Ondanks de enorme toeloop daalde het bedrijfsresultaat voor het tweede opeenvolgende jaar."
Helemaal niet eens met voorgaande reacties.
@eraa: Hoe kom je erbij dat een park als de Efteling voor iedereen toegankelijk moet zijn? Er zijn nu eenmaal inkomensverschillen en er zijn verschillende parken, voor verschillende doelgroepen. Er zijn voldoende andere leuke plaatsen waar mensen met een lager inkomen makkelijk heen kunnen gaan. tegenwoordig vindt men maar dat ze overal recht op hebben. Bijvoorbeeld op 3 weken strandvakantie aan de Turkse Rivièra. Er zijn ook mensen die zeggen dat iedereen daar recht op heeft en dat is van den zotte!
De Efteling investeert heel veel in haar park. Er komen jaarlijks attracties bij en daardoor ook meer personeel. Niet te vergeten het onderhoud om al deze attracties veilig te houden en het schoonmaken van het park, wat in haast geen enkel ander park op dit niveau zit. Daarnaast uiteraard de aanleg en verzorging van groen en bloemenperken in het park, ook ongeëvenaard door andere attractieparken.
Wanneer beseft men nu eens dat je inderdaad meer moet betalen voor een park als de Efteling, maar daar ook veel meer voor terug krijgt. En als je het het geld niet waard vindt, dan ga je op zoek naar iets anders. Maar nee, men wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten...
Nadelen van de prijzen goedkoper maken, is dat het nog drukker wordt en ze misschien zelfs de poorten moeten sluiten als er te veel bezoekers binnen zijn. Fijn, als je met een auto vol kids uit Friesland komt... En de bezoekers die wel binnen zijn, die moeten dan nog langer in de rij staan. Met meer mensen, komen er ook meer irritaties en schermutselingen.
Ander nadeel is, dat de kwaliteit dan ook naar beneden gaat, want niemand mag verwachten dat een bedrijf verlies gaat draaien... Dus minder onderhoud, meer storingen, meer rotzooi op de paden, etc. Nou nee dank je! Dat is nu juist waarom ik het niet zo erg vind om er wat meer voor te moeten betalen!
@domblondje... (toepasselijke naam?) Zoek de winstcijfers er maar eens bij. De Efteling maakt echt niet steeds meer winst. Klopt, het is geen liefdadigheidsorganisatie, maar een bedrijf. Daarbij gaat het om winst maken. Dat is ook zo bij Artis, de Floriade, Plopsaland, en zelfs bij de lokale indoor speeltuinen. De core business was sprookjespark? Wees blij dat ze met de tijd meegaan en kijken naar de behoeftes van de bezoekers. In de jaren 50 en 60 was het sprookjesbos ook heel interessant voor volwassenen, maar tegenwoordig willen ze (vooral de jong-volwassenen) toch wel wat anders. Meerdaags verblijf... Ook Bosrijk was er niet geweest als daar geen vraag naar was. Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod.
Zolang de Efteling nog steeds jaarlijks scoort als het beste/leukste attractiepark van Nederland, kan ik alleen maar zeggen: Goede business!
Mee eens!
Het is voor veel mensen echt niet meer te betalen!
We hebben zelf een redelijk inkomen, maar op deze manier kunnen we echt niet meer elk jaar of elke 2 jaar gaan. En al zou ik het kunnen, zou ik het nog niet doen. De prijzen zijn ronduit belachelijk.
Denk eens aan al die bijstandsgezinnen die NL telt.
Een fantastisch park als de Efteling zou toch voor iedereen toegankelijk moeten zijn?
De Efteling is verworden tot een Disney World der Lage Landen, dat elk jaar meer, hoger, vetter en groter wil scoren. Het wordt inderdaad tijd je eens te bezinnen of deze ratrace wel op de huidige manier gelopen moet worden. De core business was sprookjespark, en er is steeds meer nadruk komen te liggen op kermis entertainment en meerdaags´verblijf.
Als de directie zo nodig de omnivoor wil uithangen, kunnen ze beter het hele zaakje oppakken en ergens in noord Frankrijk met hun kleine groep vast personeel hun hoger doel nastreven.
Gewoon boycotten die handel en niet meer gaan. Dit geldt trouwens voor meerdere parken en dierentuinen.
Het zal niet alleen de regen zijn, ik denk dat de mensen nog wel naar het park gaan ( met die hoge entree prijzen met veel moeite) en zullen dan meer eten en drinken van huis meenemen.
Want laten we wel wezen een dagje pretpark met 4 personen komt toch zo op een € 200,00 en dan moet je echt niet gek doen.
Ga maar eens na hoever de entree prijzen gestegen zijn, toen onze dochter 4 was ( ze is nu 17 ) kocht ik voor de prijs van 3 toegangskaarten een jaarkaart en betaalde ik voor een jaarkaart parkeren fl 10,00,
nu kost een jaarkaart € 165,00 en een dagkaart € 32,00 dit is meer dan 5 x een dagkaart, daarbij kost een parkeerkaart dan nog eens € 50,00.
Nee Efteling, maak de prijzen maar eens gewoon betaalbaar, en dan zullen de mensen ook in het park meer besteden.
En kijk eens naar de horeca prijzen een cappuccino voor €2,90 ( als het dan een echte cappuccino is, maar het komt gewoon uit een fabrieks hal automaat ) met je gezin ben je dan alleen al €12,00 kwijt voor even een kopje koffie, en je weet het kinderen willen er dan ook graag iets lekkers bij want we zijn een dagje uit