Pastoor van parochie in Waalre weigert kind van lesbisch stel te dopen

Publicatie: woensdag 22 augustus 2012 - 13:40 | Auteur: Hans Janssen

WAALRE - Pastoor Ad Verest van de Willibrordusparochie in Waalre heeft geweigerd een kind van een lesbisch stel te dopen. Uiteindelijk is het meisje gedoopt in een kerk in Eindhoven.

Volgens een woordvoerder van het bisdom Den Bosch is een pastoor vrij in zijn keus, maar zal het sacrament zelden worden geweigerd. Hij zegt dat pastoor Verest het bisdom niet om advies heeft gevraagd.

De man zelf is onbereikbaar. Hij is op vakantie.

Printen
Corrigeren


Reacties (28)


23-08-2012 om 10:02 uur | wammes
U moet niet generaliseren. Maar u heeft gelijk. Onze lieve Heer heeft rare apostelen op deze wereld rondlopen. Dat zijn niet allemaal / uitsluitend priesters !
[Bericht gewijzigd door 'sbok1250' op 23-08-2012 om 11:07]
23-08-2012 om 10:52 uur | sbok1250

'n kind dat zeer gewenst is. dat door twee ouders (ipv wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt; één ouder) liefdevol opgevoed wordt, wordt het doopsel geweigerd, omdat de ouders van elkaar houden...willekeur...Maar men (en daar gaan we weer;) verdoezelt wél (sexueel) misbruik, beschermt daders ervan, maakt het leven van als man&vrouw samenlevende pastoor (op leeftijd) kapot, terwijl er in de kerk wél openlijk (maar natuurlijk niet praktizerende) homosexuele priesters werkzaam zijn...De pastoor is volgens het bisdom vrij in zijn keuze, maar hij wordt níet gecorrigeerd...integtendeel...Rare jongens die gelovigen.
[Bericht gewijzigd door 'wammes' op 23-08-2012 om 10:03]
23-08-2012 om 10:02 uur | wammes

23-08-2012 om 07:42 uur | dowed
Voor alle duidelijkheid. Ik oordeell niet over deze situatie. Je zou ook de stelling kunnen oproepen het kind op latere leeftijd zelf te laten beslissen of hij / zij gedoopt wil worden. Nu krijgt dit kind (evenals alle dopelingen die nog kind zijn) iets opgedrongen wat zij op termijn wel of niet gewild hadden. Voorts is de werkelijke redenen van de weigering niet duidelijk en elke discussie daarover speculatief en voor een enkeling sensationeel. De reactie van @ belle is triest en smakeloos. Dit slaat echt nergens op.
23-08-2012 om 08:22 uur | sbok1250

Ik ken de ins en outs niet van dit verhaal maar naar ik begrijp ontneemt deze priester het kind een heilsnoodzakelijk sacrament omdat de ouders, volgens hem, kennelijk in zonde leven. Ik ben benieuwd hoe hij dat bij zijn Schepper denkt te verantwoorden?
23-08-2012 om 07:42 uur | dowed

Ik gok dat deze pastoor in Thailand op vakantie is;) Heel het geloof opruimen, brengt alleen maar ellende.
22-08-2012 om 21:33 uur | belle

[geen ongefundeerde beschuldigingen - de redactie] (Waarom waren vroeger de kloosters zo vol, en nu je er voor uit mag komen geen enkele gek die er nog intrapt)
Ik ben zelf een lesbische moeder van twee geweldige kinderen, getrouwd in een katholieke kerk. Omdat wij dit wilde, Wij daar waarde aan hechten door onze eigen opvoeding..
Applaus en diep recpect voor de pastoor in Eindhoven die dit kind van deze vrouwen wel wilde doopen.
Enne Verest, Gé kunt dan nou wel op "vakantie"zijn en niet kunnen reageren. Maar je kunt beter met de tijd meegaan... Flapdrol!
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 22-08-2012 om 19:57]
22-08-2012 om 19:33 uur | muis

Weer een pastoor die zijn ambt niet begrepen heeft. Er mag best wat beter geschift worden in de kerk. Dit geloof je toch niet!
22-08-2012 om 19:19 uur | vertrouwen11

Mij valt op dat het bisdom al direct opmerkt dat men kennelijk hierover geen contact gehad heeft met deze pastoor. Ik vind dat bepaald veelzeggend.
Overigens is het kennelijk geen probleem meer nu de moeders het kind elders lieten dopen.
22-08-2012 om 18:22 uur | unweit

[geen geweld - de redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 22-08-2012 om 19:56]
22-08-2012 om 18:16 uur | mozus

Deze priester luistert niet naar de woorden van god,gij mag geen onderscheid maken.
22-08-2012 om 17:38 uur | will48

Zolang deze pastoor Vervest niet zelf zijn overweging niet te dopen kenbaar maakt is het voeren van een discussie terzake kul en feitelijk niet eerlijk. Ik ben het volledig eens met de reacties van cb002701.
22-08-2012 om 17:12 uur | sbok1250

Deze pastoor handelt dus tegen de regels van de katholieke kerk en de bijbel. Volgens een woordvoerder van het bisdom Den Bosch is een pastoor vrij in zijn keus. Hij kan beter zeggen, wij houden elkaar altijd de hand boven het hoofd onder alle omstandigheden en wat er ook gebeurd.
Wat betekenen de woorden van Mattheus. 19:14 ‘Laat de kinderen ongemoeid, belet ze niet bij mij te komen, want het koninkrijk van de hemel behoort toe aan wie is zoals zij.’
Wat betekenen volgens deze pastoor de woorden van Markus 10:13-16
Enkele moeders brachten hun kinderen bij Jezus. Zij wilden graag dat Hij ze zou aanraken, maar de discipelen traden daartegen op. Jezus zag het en nam hun dat kwalijk. "Laat die kinderen toch bij Mij komen", zei Hij. "Houd ze niet tegen, want juist voor kinderen is het Koninkrijk van God. Het is zelfs zo dat wie niet als een kind in het Koninkrijk van God gelooft, er nooit kan komen." Hij nam de kinderen in Zijn armen, legde Zijn handen op hun hoofd en zegende hen.
Deze pastoor Ad Verest zal ook wel zijn eigen mening hebben over het kindermisbruik in de vijftiger jaren.
[Bericht gewijzigd door 'tigujan' op 22-08-2012 om 16:57]
22-08-2012 om 16:56 uur | tigujan

Als je 18 bent mag je pas auto rijden, waarom bij dopen besnijdenissen en die andere praktijken niet wachten tot iemand 18 is en "zelf" kan beslissen wat er met hem/haar gebeurt.
22-08-2012 om 16:55 uur | purist100

Wat valt de Pastoor nu helemaal te verwijten? Hij houdt zich aan de regels van de kerk.Daar kun je het mee eens zijn of niet.Maar ik vind het wel buiten proportie om die man ineens een viespeuk te noemen.Dat is schaamteloos: hij kan er niets aan doen wat zijn collega's in het verleden deden en in het heden doen.En als hij het niet kon verantwoorden het kind te dopen dan zijn er toch ook nog collega's die wat ruimer denken. Dat is toch gebleken. We leven zogenaamd in een vrij land maar owee als iemand er een andere mening op na houdt en ernaar wil handelen, dan is dat land ineens te klein. Laat de man in zijn waarde.
22-08-2012 om 16:52 uur | star4u

@cb002701: ik hoop met heel mijn hart, dat jij geen kinderen hebt.
22-08-2012 om 16:49 uur | walm

@Skrek, ik maak er bezwaar tegen dat u deze pastoor een "ouderwetse viespeuk" noemt. Ik weet wel dat het langzamerhand in de publieke ruimt is aanvaard om katholieken slechts met scheldwoorden tegemoet te treden of aan te duiden, maar het lijkt desalniettemin nergens op en ik vind dat de redactie daar eigenlijk op zou moeten toezien dat dit niet gebeurd.
22-08-2012 om 16:44 uur | cb002701

De normale "richtlijn" voor de doop van een kind is, dat wanneer de ouders vragen om de doop, dat de pastoor dan mag veronderstellen dat er voldoende geloof aanwezig is om een christelijke opvoeding te kunnen garanderen. Maar als er gevraagd wordt door twee lesbische moeders om de doop, dan is het wel zeer de vraag of er voldoende (katholiek) geloof aanwezig is. De mate van gelovig zijn van de vader is vermoedelijk niet bekend, maar hij zal niet bijster gelovig zijn, want anders werk je niet vrijwillig mee aan dergelijk constructies. En de "moeders", er van uitgaande dat een van de dames de moeder is van het kind, tonen in hun levenswandel aan de pastoor dat hij zich van hun geloof niet te veel moet voorstellen. Waar doorgaans de vraag naar de doop voldoende wordt geacht wordt die vraag door de geïnstitutionaliseerde levenswandel van dit lesbische stel eigenlijk ingehaald en te niet gedaan. De vraag om de doop zou hier ook een "protest" actie kunnen zijn, maar dat ligt weer niet voor de hand omdat deze dames niet zelf de publiciteit schijnen te hebben gezocht. Ik ben blij dat ik niet met de zaak heb moeten dealen, want ik zou ook niet geweten hebben wat te doen. En de pastoors in onze Kerk zijn ook niet allemaal uit hetzelfde hout gesneden: de een heeft wat meer "last" van een geweten dan de ander.
22-08-2012 om 16:41 uur | cb002701

[geen ongefundeerde beschuldigingen - de redactie] Ik ben klaar met de kerk, die werken allemaal langs elkaar af en als het (goed) fout gaat weet niemand ergens van af. Mensen, laat je toch niets wijs maken. Zonde van je tijd om in de kerk te gaan zitten en te luisteren naar iets/iemand dat/die er al lang niet meer is...Help mensen in nood, doe je nog iets nuttigs...
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 22-08-2012 om 19:54]
22-08-2012 om 16:39 uur | skrek

Net contact gehad met onze lieve Heer,ook hij snapt niets meer van zijn fans hier op aarde.
Hij en zijn zoon waren de eenvoud zelve, vergevensgezind naar iedereen maar vooral eerlijk .
Wat hier, en in het verleden. is gebeurd doet hem verdriet.
Hij grijpt niet meer in, lamme zullen niet lopen en blinden zullen niet zien.
Hij gaf de aarde aan mensen, alleen zij kunnen zich nog niet als mens gedragen.
Onder zijn naam is in het verleden veel en veels te veel gebeurd dat zijn naam niet waardig is.
Een toontje, wat een toonje, nee een hele toonladder mag door de kerk nu wel is worden gezongen.
22-08-2012 om 16:18 uur | leomill

geen doop problemen ? waard dan ? onzin allemaal,moet ieder voor zich weten ik mijn kinderen niet gedoopt want dat moeten ze zelf uitzoeken wat ze willen,ik ben gedoopt als cadeautje voor oma die het zo graag wilde,onzin allemaal doe er dus niks mee,bij nonnen gezeten ,nou was ik gelijk genezen
hoor!allemaal schijnheiligheid meer niet !
22-08-2012 om 16:01 uur | omabeertje68

[Bericht is verwijderd door 'moppie2']
22-08-2012 om 15:30 uur | moppie2

Grappig om dit te lezen... mijn kinderen zijn gedoopt door een homoseksuele pastor...
22-08-2012 om 15:29 uur | moppie2

Ik geloof ook ... net zoals iedere gelovige. Maar wel in een wereld waarin geloof niet meer mag bijdragen aan wie ik wel of niet aardig of leuk vind. Ongeacht denkwijze, man/vrouw en huidskleur. Ik vind iedereen een welkom gezelschap ... tot het moment dat ze het zelf verbrassen.
22-08-2012 om 14:49 uur | smile

geloof is de bron van bijna alle ellende in de wereld. Stop er eens mee. Maakt ook niet uit welk geloof het is. Door onze verre voorouders waren veel (natuurverschijnselen) onverklaarbaar! Daarom moest er wel "iemand" achter zitten. Wat een onzin !
22-08-2012 om 14:30 uur | john

Je kind laten dopen is ook een vorm van mishandeling. Ik snap wel dat zo'n pastoor dat niet wil, maar waarom bij gewone stellen wel?
22-08-2012 om 14:25 uur | walm

Een katholieke pastoor die andere de maat over geaardheid of sexuele relatie neemt...juist jah.
22-08-2012 om 14:13 uur | bergenaartje

dat vind ik nu echt belachelijk van deze pastoor, homo's en lesbische mogen wel peet en meet zijn want daar vraagd meneer pastoor niet na, de moeder mag zoveel heren ontvangen als ze wil, de vader mag gigolo zijn want ook daar vraagd meneer pastoor niet na, maar een lesbisch paar dat een kindje hebben die het in het Katholieke geloof wil laten opgroeien, willen laten zien dat het een kind van God is, die wil hij niet dopen, gewoon belachelijk
22-08-2012 om 13:55 uur | moederanna

Welk een geloof.En tot dit geloof willen de ouders het kind laten behoren?Of is de doop alleen maar gedaan om later geen problemen te krijgen met kinderopvang of school keuze? Het schijnt dat dit in Nederland nog kan voorkomen. Maar aanklacht bij justitie ivm discriminatie is zeker niet ongepast.Nationale wet gaat gelukkig nog altijd over de religieuze onzin.
22-08-2012 om 13:52 uur | hanspy

  • Reageren op dit artikel

  • Dit bericht is gearchiveerd, waardoor het niet meer mogelijk is om te reageren.