130 op de snelweg, waar in Brabant mag het?

Publicatie: vrijdag 31 augustus 2012 - 17:00 | Auteur: Twan Spierts

EINDHOVEN/OSSENDRECHT - Vanaf zaterdag gaat de maximumsnelheid op een flink deel van de snelwegen omhoog naar 130 kilometer per uur. Op een aantal plekken in Brabant mag je vanaf dan het gaspedaal iets dieper intrappen. Maar waar precies?

Minister Schultz van Infrastructuur onthulde vrijdagmiddag een nieuw grensbord met 130 bij grensovergang Zandvliet, nabij Ossendrecht. Ze noemt het een 'historische stap vooruit' dat op het merendeel van de snelwegen voortaan 130 mag worden gereden.

Nu al mag je in Brabant 130 rijden op stukken van de A16, A17 en A58 in het westen van de provincie. Zaterdag komen daar nog enkele wegen bij.

A50, A58, A59, A73, A67 en A270
Zo gaat de snelheid omhoog op de A58 tussen Breda en Tilburg, op de A73 tussen Venray en Cuijk, op de A58 tussen Breda en Roosendaal en op de A59 tussen knooppunt Zonzeel en Raamsdonkveer. De verhoging geldt ook op delen van de A67 tussen Eindhoven en de Belgische grens en tussen Eindhoven en Venlo.

Op de A50 tussen Den Bosch en Oss mag je straks ook 130 rijden, maar alleen 's nachts. Op de A270 tussen Eindhoven en Helmond is net het andersom: daar mag 130 alleen overdag en 's avonds.

Van 100 naar 120
Goed nieuws is er ook voor gebruikers van de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch. Daar mag je nu nog 100, maar dat wordt vanaf zaterdag 120.

Bijna de helft naar 130
In totaal gaat op 45 procent van de snelwegen de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Op het merendeel daarvan geldt de 130 de hele dag. Op het overige deel zal de snelheid gaan wisselen: in de avond en nacht mag er dan 130 kilometer per uur worden gereden, terwijl overdag de toegestane snelheid op 100 of 120 kilometer per uur zal liggen.

Interactieve kaart
We hebben alle nieuwe maximumsnelheden in Brabant bij elkaar gezet in een interactief kaartje. Rood betekent 100 km/h, geel is 120 km/h, blauw betekent 130 op sommige tijden en groen is altijd 130.

Printen
Corrigeren


Reacties (35)


"Goed nieuws is er ook voor gebruikers van de a59 tussen Waalwijk en Den Bosch. Daar mag je nu nog 100, maar dat wordt vanaf zaterdag 120."
De oude borden (100) staan er nog steeds... :(
03-09-2012 om 12:45 uur | ladyxochi

Gewoon op de borden letten die langs de kant van de weg staan, dan weet je hoe hard je mag rijden. Daar staan die dingen voor. Voor de zeurdozen onder ons... Je hoeft de max snelheid niet te rijden, het mag ! Niet mekkeren over het milieu, kijk maar wat Shell Moerdijk de laatste weken uit heeft staan braken.
02-09-2012 om 20:24 uur | lappie

Op de a16 vanaf knooppunt Galder naar Zonzeel blijft de 130- limiet wél intact. Ook op de a58 van Breda naar Roosendaal geldt die snelheid voortaan. Net als op een deel van het a58-traject tussen Breda en Tilburg.
Begint wel erg onoverzichtelijk te worden betreft waar nu 100, 120, 130 pffffffffffffffff
02-09-2012 om 03:58 uur | iamsander

Hier antwoord al...
breda - De maximumsnelheid op de A16, van knooppunt Zonzeel tot de Moerdijkbrug, en op de A58 tussen Roosendaal en Bergen op Zoom is teruggebracht van 130 naar 120 kilometer per uur. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dat besloten, nadat onderzoek heeft uitgewezen dat harder rijden op deze wegen tot overschrijding van de geluidsnormen leidt.
Op de A16 ging vorig jaar de maximumsnelheid bij wijze van proef van 100 naar 130, op de A58 was dat van 120 naar 130.
http:/www.bndestem.nl/regio/breda/11626027/Overal-130,-maar-120-op-a16-en-A58.ece
[Bericht gewijzigd door 'iamsander' op 02-09-2012 om 03:55]
02-09-2012 om 03:54 uur | iamsander

Vandaag zag ik dat op de a16 in Brabant de borden met 130 vervangen zijn voor borden met 120. Hoe zit dat? Hier op de site staat dat ook gewoon 130 is.
02-09-2012 om 03:48 uur | iamsander

Het voordeel van 130 op de a270 is dat de ruit om eindhoven overbodig wordt
Dus als GroenLinkser vind ik het in dit geval heel erg nuttig dat iedereen daar 130 mag.
Maar alleen daar
Door de snelwegen ruit om Eindhoven niet aan te leggen, sparen we ook meer dan 1 miljard eur uit.
Geld dat wij niet hoeven te betalen aan lokale km heffing op alle wegen in de regio.
Want zo gaat die ruit betaald worden.
130? Dan Geen Ruit!
[Bericht gewijzigd door 'henkdaalder' op 01-09-2012 om 21:07]
01-09-2012 om 18:02 uur | henkdaalder

Deze kaart zit vol fouten en de tekst is bevooroordeeld.

Ik hoop voor hem dat Twan zijn stage mag afmaken.


01-09-2012 om 17:34 uur | commtree

Kaartje klopt niet, het stuk van de a58 van De Stok naar Markiezaat is teruggedraaid naar 120. En de ring van Roosendaal blijft gewoon 100. Zie: http:/www.geenstijl.nl/archives/images/ANP-20308489.jpg
01-09-2012 om 15:15 uur | kuil

Het is een maximumsnelheid...je bent niet verplicht 130 te rijden.
01-09-2012 om 10:58 uur | zandkonijn

ik ben het met commtree eens. Een mening is iets anders dan een feit. Mijn mening is is dat deze snelheidsverhoging erg slecht is.
01-09-2012 om 09:13 uur | purist100

@mark20

Jij nie snap nie. Maar da gif nie.

Mijn kritiek gaat niet over wel of niet te hard rijden.

Wel over het gebrek aan journalistiek niveau van stukjesschrijver Twan.

De overige opmerkingen van jou vergeef ik je, omdat je niet van iedereen kunt verwachten dat die begrijpend kan lezen.
Snappie?


01-09-2012 om 08:30 uur | commtree

Commtree, Het is altijd goed nieuws als de snelheidsverhogingen worden doorgevoerd !
En...a.u.b. niet zeiken over geluid en melieu. Ik kan nog wel andere dingen opnoemen die daar slecht voor zijn.
01-09-2012 om 00:17 uur | mark20

Waar haalt Omroep Brabant het recht vandaan om de snelheidsverhoging van 100 naar 120 km./uur tusen Waalwijk en Den Bosch goed nieuws te noemen?
Dat is een mening en geen objectief feit.

laat de lezer zelf beslissen of dat goed of fout is, Twan!

31-08-2012 om 20:50 uur | commtree

a 50 tussen den bosch en oss , bestaat helemaal niet.
de a 50 blijft gewoon 120 .
31-08-2012 om 20:27 uur | nelus

Het word unne muek (meujk) op de weg
31-08-2012 om 20:11 uur | mozus

geweldig vvd! let maar niet op omwonenden, 2 minuten eerder thuis is veeeeeel belangrijker. tenminste als de hardrijders zelf niet aan de weg wonen...
31-08-2012 om 18:22 uur | pharana

Van het kaartje klopt niet zoveel: 130 op de n65 (blauw ingekleurd), echt niet, blijft 80 km/h Op de a58 tussen Tilburg en Breda en aan de zuidkant van Breda hebben ze toch echt borden met 120 neergezet!
[Bericht gewijzigd door 'nelis' op 31-08-2012 om 17:30]
31-08-2012 om 17:25 uur | nelis

Oeps, mijn probleem is dat ik wel 130 kan rijden, maar niet denken dus ik blijf maar effe van die wegen af...
31-08-2012 om 17:13 uur | angelaatje

Op stukken waar inhaalverbod vrachtwagens is opgeheven mag je dan ineens 130, klinkt als utopie voor deel van de a67. Daar rijden vrachtwagens 2 rijen dik, maar een baantje erbij, ho maar.
31-08-2012 om 16:48 uur | cynisme

Waar ligt de a50 tussen Oss en 's-Hertogenbosch? Wordt de a59 bedoeld?
31-08-2012 om 16:05 uur | ravo

Verkeersveiligheid, luchtvervuiling, geluidsoverlast...
De verkiezingsbelofte van vvd (en pvv) levert heel wat op. Niet in de laatste plaats voor de staatskas want harder rijden = meer brandstofverbruik = geld (accijns) in het overheids-laatje!
Koekje van eigen deeg voor de hard(er)rijdende automobilist!
[Bericht gewijzigd door 'nicodg' op 31-08-2012 om 15:38]
31-08-2012 om 15:36 uur | nicodg

Het is niet verplicht om 120 te gaan rijden als er een maxiumsnelheid is van 120 of 130 als er een maxiumsnelheid geldt van 130. Ik begrijp dus niets van alle ophef. Ga lekker 100 rijden als je dat wil, maar blijf dan wel rechts rijden en niet onnodig links.
31-08-2012 om 15:14 uur | deroderidder

is een mensenleven nog wel wat waard?wie zal daar bij de overheid wakker van liggen?
31-08-2012 om 14:29 uur | petra55

Enige jaren geleden mocht je tussen Den Bosch en Waalwijk ook 120 km. In de spits stond ik daar regelmatig vast. Sinds het 100 km is geworden is de doorstroming een stuk beter op dat stuk.
Dat wordt dus weer vaststaan vanaf morgen.
31-08-2012 om 13:45 uur | ellaran

Jeeej 120 naar Den Bosch :D!
31-08-2012 om 13:33 uur | jarno18

Waar haalt Omroep Brabant het recht vandaan om de snelheidsverhoging van 100 naar 120 km./uur tusen Waalwijk en Den Bosch goed nieuws te noemen?
Dat is een mening en geen objectief feit.

laat de lezer zelf beslissen of dat goed of fout is, Twan!

31-08-2012 om 11:29 uur | commtree

het gaspedaal iets dieper intrappen ?
als je met het verkeer meerijdt rijden wij die snelheid al heel lang
a59 tussen Waalwijk en Den Bosch van 100 naar 120
ik weet niet beter dat je daar altijd 120 mag rijden
was er een tijdje terug ineens naar 100 sinds wanneer is dat ingegaan
zit namelijk niet meer veel op de snelweg
maar er moet gewoon een snelheid komen door heel nederland
nu wordt je er helemaal gek ervan dan 100 ,80 ,90 ,70 120 dan weer een stukje 130
als je even niet oplet wordt je geflitst je wordt helemaal gek van de verschillende snelheden
bepaal een vaste snelheid voor overdag en een voor s,nachts

en het milieu alles is erg vervuilendje zou het niet denken
maar vliegtuigen ,treinen zijn zeer vervuilend voor het milieu
en net wat shirley zegt er is veel meer vervuiling dan alleen de auto
en autobezitters zijn de grootste sponser van ons land
maar wat wordt er meegedaan het orkest sponseren en vele andere dingen
maar het milieu tegemoet komen nee hoor
31-08-2012 om 11:18 uur | antwan

ach waar maken we ons druk om, je hoeft toch geen 130 te rijden?
als je 100 of 120 hard zat vind dan rij je toch gewoon die snelheid, en voor die gene die wel 130 wil rijden moeten dat gewoon doen.
en milieu? daar veeg ik mijn achterste mee af, ik heb niks met het milieu.
zolang mensen nog steeds rotzooi op straat gooien en rotzooi in het riool gooien met schoonmaakmiddelen dan kan de autovervuiling er ook wel bij.
nee men moet eens niet zo mekkeren over millieu want niet alleen de auto is de boosdoender maar ook alle apparatuur wat we in huis hebben, en de fabrieken enzovoort.
31-08-2012 om 10:38 uur | shirley

En in Spanje waar je nog tijdwinst kunt halen door een hogere snelheid vanwege de grote afstande brengen ze de max snelheid terug omdat dat beter is voor mens en economie
31-08-2012 om 10:03 uur | gaaykesveer

Hopelijk wordt deze belachelijke onzin die alleen milieu vervuilend en totaal onnodig is na 12 september volledig teruggedraaid ! Het is alleen maar meer geld voor de uitvaartmaatschappijen ! En dank zij meer gewonden verhoging van onze ziektekosten !
31-08-2012 om 09:56 uur | roofvogel

En wat gaat deze onzinnige snelheidsverhoging nog meer kostten aan de aanpassingen van de wegen ? Terwijl er zoveel bezuinigd moet worden op o.a. zorg en zieken. Geldverspilling.
31-08-2012 om 09:18 uur | corlie

Het enige verschil is dat je een lagere boete krijgt wanneer je geflitst wordt... op de meeste plaatsen waar de snelheid omhoog gaat wordt toch al veelvuldig te hard gereden.
De lachende derde? De overheid natuurlijk... Hogere snelheid = hoger verbruik = meer accijns naar de overheid. Daar offert men die lagere boetes met alle liefde en plezier voor op...
Maar al met al ben ik, ondanks dat ik er helemaal geen moeite mee heb om af en toe het gaspedaal eens in te trappen, niet echt een voorstander van deze maatregel. De nederlandse snelwegen waren al verwarrend genoeg. Volgens de boekjes mag je 120, maar op sommige plaatsen maar 100, of 90, of 80. Toen kwamen er wegen met dynamische snelheidslimieten, toen kwam 130 erbij en nu weer 130 met tijdsvoorwaarden. Kortom, er is geen pijl meer op te trekken hoe hard je mag... Ooit was het zo dat je op de snelweg reed, en dus 100 mocht, met uitzondering van bijzondere/gevaarlijke situaties, maar dat stond ter plaatse dan duidelijk aangegeven.
[Bericht gewijzigd door 'coop' op 31-08-2012 om 09:17]
31-08-2012 om 09:08 uur | coop

slecht voor het milieu,slecht voor de brandstofverbruik en slecht voor je auto.Voordeel? Enkele seconden tijdswinst.Wauw,spectaculair! Ik dacht dat de provincie het aantal verkeersdoden wou verminderen? Dat kun je hierna wel vergeten.
31-08-2012 om 08:41 uur | pk49

@Enmas : je vergeet er nog een, de mensen die al die verkeersborden moeten maken en onderhouden.
Ik rijd op 3-baanswegen en op rustige 2-baanswegen rond de 140 km/u, waar dat niet kan bijvoorbeeld vanwege drukte op 2-baanswegen, 100 tot 130 km/u. Het gaat namelijk niet om plaats en tijd, het gaat om hoe de situatie op dat moment is of je iets harder kunt rijden of niet. Dit is weer typisch een voorbeeld dat de overheid voor mensen gaat nadenken op (weer) een verkeerde manier.
31-08-2012 om 08:39 uur | iefke

De automobilisten zijn blij maar degene die echt blij moeten zijn zijn de garagehouders en tankstation eigenaren. Meer slijtage van auto's, vaker remblokken en banden vervangen, vaker schade reparaties of het leveren van nieuwe auto's bij total loss. De pompstation eigenaren zullen meer brandstof verkopen. Eigenlijk dus wel weer goed voor de economie.
31-08-2012 om 08:28 uur | enmas

  • Reageren op dit artikel

  • Dit bericht is gearchiveerd, waardoor het niet meer mogelijk is om te reageren.