Brabanders bij uit de hand gelopen Facebookfeest Haren: 'Het was een totale chaos'

Publicatie: vrijdag 21 september 2012 - 16:06 | Auteur: Ronnie Vermonden

HAREN - Project X in het Groningse Haren, ook bekend als het Facebookfeest, is redelijk uit de hand gelopen. Twintig relschoppers werden aangehouden en er waren dertig gewonden. Een aanwezige Brabander spreekt van puinhopen en chaos.

De 15-jarige Merthe uit het Groningse Haren plaatste per ongeluk een openbare uitnodiging voor haar zestiende verjaardag op Facebook. Tienduizenden mensen gaven via internet aan dat ze aanwezig zouden zijn op de verjaardag van het meisje. Zelfs uit Brabant waren mensen afgereisd naar het verjaardagsfeestje van de 16-jarige Merthe. Waaronder Bauke Bos uit Helmond.

Situatie escaleert
Onder andere de gemeente deed via internet een oproep om weg te blijven uit het plaatsje. Toch verschenen er duizenden jongeren. De politie heeft vrijdagavond charges uitgevoerd tegen de opstandige jongeren. Ook zijn waterkanonnen ingezet. De Helmondse Bos laat zaterdagochtend vanuit de trein terug naar Brabant weten dat het vrijdagmiddag nog gezellig was in Haren. "Toen de ME eenmaal begon met charges is het geescaleerd."

Lantaarnpalen en verkeersborden zijn vernield. Na de rellen van vrijdagavond was het dorp rond 01.15 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag zo goed als verlaten. Wel waren er nog veel politieagenten en leden van de mobiele eenheid op de been.

Puinhopen
Wat rest zaterdagochtend, is veel troep. Op straat liggen bakstenen, fietsen, kliko's, bierkratten en lege blikjes bier. Ook zijn allerlei plaatsen te zien waar brand is gesticht. Verder zijn veel ruiten gesneuveld en etalages van winkels leeggehaald. Ook bij de Stationsweg, waar de ongeregeldheden begonnen, is het weer rustig. In de buurt ligt een uitgebrande auto op de kop.

De gemeente Haren heeft zaterdagochtend een informatienummer geopend. Het publiek kan 050-3114450 bellen voor informatie over de rellen van vrijdagavond in het dorp.

Groepsreis
De Helmondse Bauke Bos had een 'groepsreis' georganiseerd naar het 'feest' in Groningen. Aanvankelijk had hij gerekend op zo'n vijftig man voor de reis. Uiteindelijk stapte hij samen met één enkele vriend op de trein. "Toch hebben we er zin in", aldus de Helmonder vrijdagmiddag.

Om 17.17 uur vertrokken ze onder de noemer 'Brabant goes to Project X in Haren' vanaf station Eindhoven.

Geen Project X Valkenswaard
Aan het begin van vrijdagmiddag doken berichten op van een vergelijkbaar Project X in Valkenswaard. De Facebookpagina daarvan is inmiddels verwijderd. Koen, die de Valkenswaardse versie lanceerde, trekt de plannen terug na de rellen in Haren. Via Twitter laat hij zaterdagochtend herhaaldelijk weten dat er geen sprake meer is van een Project X in Valkenswaard.

Ook in Eindhoven zouden er plannen zijn voor een Project X. De Facebookpagina daarvan bestaat nog wel. Een locatie zou pas later bekend worden.

Geen verwarring met Haaren
Haaren en Haren (gemeente Oss) in Brabant hebben naar eigen zeggen geen last ondervonden van de hectiek bij hun Groningse plaatsnaamgenoot.

Printen
Corrigeren


Reacties (85)


Hallo
ik heb de beelden ook gezien van de rellen in Haren.
Oké dat de jarige fout is geweest ddoor het bericht openbaarlijk te plaatsen dat is wel duidelijk
dom geweest.
Maar waarom mensen zo beestelijk te keer gaan is niet te begrijpen.
Ik hoop dat mensen zich na het zien van de beelden , en er betrokken waren ereens goed over na gaan denken, want dit is geen feest vieren maar eerder afbreken.
Ik hoop dat ze toch nog een leuk family feestje heefd gehad en tegen haar zou ik zeggen gefeliciteerd maar volgende keer wel eerst goed kijken voor je je bericht op facebook plaats.
24-09-2012 om 14:10 uur | riekie55

Belachelijk dat OB hier aandacht aan besteed, en dan ook nog over 2 helmonders.
Die gingen ook om rotzooi te schoppen anders blijf je wel thuis.
Ze hadden ze goed in elkaar moeten timmeren dan gaan ze wel nadenken.
23-09-2012 om 18:59 uur | ykgcuh6h7

@Bauke: Hoe kun je beweren dat je voor een gezellig feest naar Haren ging? Het was, zoals door anderen ook al geschreven, duidelijk gemaakt door de burgemeester, in de media, op Facebook, dat er geen feest zou zijn en er opok geen alternatief feest zou komen. Je kunt toch niet zonder te blikken en te blozen beweren dat je dat niet wist? Misschien dat je moeder je gelooft maar de rest van Nederland niet hoor!
23-09-2012 om 15:34 uur | joma

@joep2: De enige schuldigen zijn alle mensen die tegen alle adviezen en opmerkingen in, toch naar Haren gingen om te rellen en de boel te verbouwen en dit ook gigantisch hebben gedaan, helaas. Derhalve zijn zij ook de enigen die de schade horen te vergoeden. het moet maar eens afgelopen zijn om in deze situaties de verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen.
23-09-2012 om 15:23 uur | joma

[Bericht is verwijderd door 'dachetnie']
23-09-2012 om 14:59 uur | dachetnie

Dit soort rellen dateren van 1968. De provo en telegraafrellen. Iedereen zag aankomen dat het uit de hand zou lopen maar nam een afwachtende houding aan. Uiteindelijk situaties uit de hand gelopen en veel zowel lichamelijke maar ook materiele schade. 2012 wacht de overheid nog steeds tot dat het onbeheersbaar wordt. Strandrellen Hoek van Holland, onlangs nog de Kruiskade in Rotterdam en nu dit weer.
De overheid schiet te kort en blijft in gebreke. Is zij nu, wegens het in gebreke blijven tav veiligheid en orde, ook aansprakelijk voor de ontstane schade ?
[Bericht gewijzigd door 'joep2' op 23-09-2012 om 14:41]
23-09-2012 om 14:38 uur | joep2

Dergelijke rellen zullen nog veel vaker terug komen, want de relschoppers weten heel goed dat de politie machteloos is en de rechter niet kan veroordelen zonder de privacy te schenden. Alle reacties van overheidswege zijn ronduit belachelijk, democratie wordt te grabbel gegooid.
Er is wel een methode om te straffen, maar dan moet men draconisch en meedogenloos handelen. En daar is men bang voor. Het zal er van komen dat niet de rechtsstaat maar de straat regeert, Lang leve de democratie.
teddy
23-09-2012 om 14:24 uur | teddy

@baukebos
Er is duidelijk aangegeven dat er geen feest zou zijn. Voordat het een mediahype werd was er ook al duidelijk dat Merthe een foutje had gemaakt. Als je serieus denkt dat je ongeorganiseerd (dus zonder beveiliging, hekken, duidelijk aangegeven plaats, vanalles wat je bij festivals wel hebt, waar duizenden mensen komen) een feest kan houden, dan zou je gezonde verstand moeten zeggen dat er sowieso al iets mis zal gaan. Duidelijk dat dit bij jou ontbreekt. Er zijn duizenden mensen naar Haren afgereisd, terwijl ze er niks te zoeken hadden. Er was geen feest, het was een fout en iedereen werd afgeraden te komen, omdat er toch geen feest zal komen. Op de facebook pagina van Project X Haren, kon je uit reacties ook al duidelijk halen dat er mensen puur heen gingen om te rellen. Dat dit niet tot jou door is gedrongen verbaasd me! Dat je een groep van 50 man verwachtte en dat er uiteindelijk één iemand meegaat, zou ook al aan moeten geven dat het een slecht idee was om te gaan. Ik zou me als ouder schamen als mijn kind naar zoiets onzinnigs zou gaan.
Daarnaast heeft de M.E. terecht ingegrepen. Niemand had er iets te zoeken, dus als er al vuurwerk wordt afgestoken en er brandjes worden gesticht, ben ik het er compleet mee eens dat de mensen daar hard werden aangepakt. Als een gemeente je sterk afraad om niet van een brug in Groningen te springen, maar jij gaat toch 3 uur reizen om daar te komen om ervan af te springen, ben je niet goed wijs.
Ik snap dat je erheen gaat onder het mom van 'nieuwsgierigheid' en een 'gezellig feestje', maar het was overduidelijk dat het fout ging lopen. Met een klein beetje mensenkennis had je dit zelf ook wel kunnen voorspellen, helaas.
Facebook acties waren al opgezet om mee te helpen opruimen, na alle rotzooi en schade die er was, maar daar zie ik jullie niet naartoe gaan. Als je aanwezig was bij de rellen, of je nou meedeed of niet, heb dan ook het fatsoen, nadat je ongevraagd bent komen opdagen, om mee te helpen opruimen.
De volgende keer dat je naar een Project X feest wil gaan, zorg er dan in ieder geval voor dat het een georganiseerd feest is en dat je gewoon lekker met z'n allen ergens op een veld gaat staan i.p.v. ronddwalen door de straten van Haren.
Met alle respect voor jou, maar je inschattingsvermogen ligt op het niveau van een stoeptegel.
23-09-2012 om 14:14 uur | dachetnie

hoppo@ ik van beslist niet over je heen! mijn reactie was kort, maar ben het helemaal eens met jou!
23-09-2012 om 10:53 uur | pharana

[Bericht is verwijderd door 'hoppo']
23-09-2012 om 09:28 uur | hoppo

wat een zielige mensen tegenwoordig zeg... gaan we eerst rellen en daarna de politie de schuld geven.. geloof best dat een groot gedeelte voor het plezier kwam, maar wat hebben ze daar te zoeken als er geen feest is?
Wat mij betreft hadden ze de mariniers in mogen zetten! Echt walgelijk als je die kinderen op tv ziet die zo groot moeten doen...
want ik noem het kinderen als ze zich toch niet kunnen gedragen, en kunnen ze niet tegen alcohol blijf er dan vanaf!
En helemaal ziekelijk is dat nu verschillende mensen ook een oproep op de sociale media plaatsen voor een feest... teveel pillen op of zo?
mensen gebruik je gezonde verstand nu eens en laat dit niet te gek worden, want de kosten van al deze inzet betalen we toch allemaal samen hoor..
Enne degene die zeggen dat de ME opgefokt was.. die had er niet hoeven te zijn als jullie gewoon thuis waren gebleven!
Ongetwijfeld vallen er weer een hoop mensen over me heen met mijn mening, maar daar trek ik me niks van aan, net zoals die idioten daar zich ook nergens iets van aantrokken
23-09-2012 om 09:26 uur | hoppo

mijn god wat een toestand zowel in Haren als in de media, deze laatste heeft volgens mij voldoende geïnformeerd over het "slagveld "dat daar dreigde aan te komen, maar wanneer je oogkleppen voor heb je verstand op 0 staat (zetten is niet nodig anders komt hij nooit op 0 uit) bij normalen mensen tenminste!
wat ik me meer aan erg is dat hier spraken is van in mijn ogen misbruik en wel van de ov jaarkaart zou je het uit eigen zak moeten betalen zou het zeker niet zo druk zijn geweest, Enkele reis € 24,00
& Dagretour € 48,00 hier bij ben ik dan uit gegaan van Tilburg, wie kan dat nu nog op een normalen manier betalen als je een gezinnetje heb te onderhouden,maar ja we hebben het hier over een "voorval"
dat never of nooit goed is te keuren,sla de krant maar open "agressiviteit" is schijnbaar normaal in het openbaar je zal maar hulp verlener zijn !
wat die persoon uit Helmond B.B nee niet Brigitte Bardot maar Bouke, vergeef het hem ik habe est nicht gewust ! dat zeggen de grote heren ook.
stop in hemelsnaam met modder gooien daar hebben we niet aan, gebruik indien mogelijk je gezond verstand zover je daar over beschikt, dan komt het nog wel ooit goed. Rene

23-09-2012 om 08:30 uur | vissertje1953

Goed, na alle commotie hier even een reactie namens mijzelf. Afgelopen week heb ik meerdere malen gezien op de Sociale Media Facebook en Twitter dat er een redelijk grote groep Brabanders naar Haren zou gaan afreizen. Dit bracht me op het idee voor ‘Brabant goes to Project X Haren’. De gedacht hierachter was ‘Als er toch zo veel mensen uit Brabant naar Haren gaan, waarom gaan we dan niet gewoon gezellig samen?’. En heb vervolgens de treintijden online gezet van de trein die we met z’n allen konden pakken. Niets meer, niets minder. Ik lees hier reacties van mensen dat ik de pers zou hebben opgezocht, daar is niets van waar. Ik werd zelf benaderd door verschillende omroepen. Ik heb in een gesprek met iemand van Omroep Brabant aangegeven dat we uit nieuwsgierigheid naar Haren gingen en dat ik hoopte dat het gezellig druk zou worden en dat ik geen idee had wat we konden verwachten. Er hebben verschillende artiesten op Twitter aangekondigd dat zij wilden optreden in Haren en daarom hoopten we ook echt op een gezellig feest. Tijdens de treinreis werd het steeds drukker, het was er rumoerig maar de sfeer was wel goed. Mensen hadden ballonnen meegenomen, feesthoedjes bij en er werd gezongen. Al gauw kwamen we verschillende groepen mensen tegen in de trein die ook vanuit Brabant kwamen: Niet alleen Helmond maar ook Eindhoven, Tilburg, Breda, Gemert en Waalwijk waren vertegenwoordigd. Samen hebben we ons aangesloten bij een groep van een paar honderd man, al gauw stonden we tussen duizenden anderen. Het was er gezellig en gemoedelijk maar na een tijd sloeg de sfeer om. Ik heb inderdaad vanochtend in een telefonisch gesprek laten weten dat dit gebeurde nadat de ME verschillende charges uitvoerde. Dat wil niet zeggen dat ik de ME de schuld geef van de ongeregeldheden, zoals iemand hier in de reacties aangeeft. Voor zo ver ik heb kunnen zien vanuit de drukte werd er door een kleine groep wat rotzooi getrapt en vuurwerk gegooid. Vervolgens werden er verschillende charges door de ME uitgevoerd en werd de menigte uit elkaar gedreven. Na dat moment is het helemaal uit de hand gelopen. Er werd vuurwerk de mensenmassa ingegooid en Politie en ME werden door relschoppers massaal belaagd en bekogeld met stenen en glas. Er zullen hier ongetwijfeld veel mensen zijn die me niet geloven als ik zeg dat 80% van de mensen die naar Haren kwam, kwamen uit nieuwsgierigheid en voor een gezellig feest maar toch ben ik ervan overtuigd dat dit wel zo is. Het werd me al gauw duidelijk dat er ook een groep mensen naar Haren was gekomen dat enkel uit was op rellen. Vesten aan en capuchons omhoog. Er waren zelfs personen die maskers hadden meegenomen om niet herkend te worden. Deze groep mensen, die gecoördineerd aan het rellen was, heeft het verpest voor de mensen die wel voor de gezelligheid kwamen. Een gezellige drukte en een beetje sensatie moet kunnen maar het plunderen van winkels, gooien van glas en stenen naar politie en ambulancepersoneel, het beroven van een bewusteloos meisje en het vernielen van andermans spullen gaat vanzelfsprekend veel te ver. En daar distantieer ik me dan ook volledig van, op welke manier dan ook. Het is een gecoördineerde en georganiseerde groep van relschoppers en hooligans dat het verpest heeft voor de rest. Bauke.
[Bericht gewijzigd door 'baukebos' op 23-09-2012 om 02:55]
23-09-2012 om 00:44 uur | baukebos

Gewoon harder gaan optreden is volgens mij de enige remedie. Ook zo bij voetbalrellen, anders wordt dit vandaag of morgen gewoon mode. Ik heb begrepen dat er ook al weer zo'n feest in Gouda gepland staat. Ik zou voor dit soort lui een groot kamp willen inrichten ergens in de polder. Iedereen die dan bij dit soort rellen opgepakt wordt, kan dan twee weken naar zo'n kamp. Daar mogen ze dan rijen met bassaltblokken gaan verleggen. Steeds drie meter verplaatsen. Als ze aan het eind zijn, mogen ze weer opnieuw beginnen en ze terug leggen waar ze eerst lagen. Ze moeten uitrekenen hoeveel keer ze dit met moeite per dag zouden kunnen doen. Als ze klaar zijn krijgen ze een flinke bord Brintapap en mogen ze gaan slapen en uit gaan rusten voor de volgende dag. Als ze het een dag niet volbracht hebben of verdomd hebben om te doen krijgen ze er gewoon een dag bij. Het moet goed mogelijk zijn op een dag maar wel flinkl te werken. zij willen graag gooien met stenen, dat mogen ze dan veertien dagen gaan doen in die polder. Lekker kamperen in een tentje en gooien met bassaltblokken. Neem maar van mij aan dat het heel snel rondgaat op social media dat ze daar beter weg kunnen blijven!
22-09-2012 om 23:34 uur | rijinstructeur

Het meisje heeft de zaak op gang gebracht! Toen ze eenmaal doorhad welke ellende ze veroorzaakt had zei ze dat het per ongeluk is gebeurd. Ze heeft gewoon ergens gehoord of gezien hoe je zoiets doet en dat geprobeerd te imiteren. Dus... één dader draait op voor de schade. Strafrechterlijk kan ze ook nog vervolgd worden voor uitlokking.
22-09-2012 om 21:37 uur | authoritieswatcher

Waarom moet je op facebook aangeven dat je feestje niet publiek is? Waarom kan facebook niet standaard uitgaan van privé, en moet je iets zelf doen om de hele wereld uit te nodigen? Op deze manier kan het te gemakkelijk fout gaan. Waar blijft de verantwoordelijkheid van facebook?
22-09-2012 om 18:53 uur | goathill

Die hbo opleidingen (Fontys) stellen ook geer ruk meer voor, geef mij maar maar een gewone mbo-er die weet wat ie doet dan zo'n hbo-er die denkt dat ie boven de wet staat en dit zomaar kan doen. Ik hoop dat ie thuis eens goed "bijgewerkt" wordt...maar zal ook wel van die softie ouders hebben...heropvoeden dit soort gespuis...
22-09-2012 om 18:46 uur | skrek

toen de ME eenmaal begon met charges is het geescaleerd...geef gewoon de Me de schuld looser! waarom moet je daarheen? alleen om mee te rellen. ik hoop dat je ook opgepakt wordt!
22-09-2012 om 18:12 uur | pharana

Wat een stomme fout van zo'n griet 16 jaar dan weet je toch wel wat je moet doen?
Nu is alles één grote chaos
Je zal er maar wonen...
Dan nog eens alle media te gek van woorden.
Die griet die dit op Facebook gezet heeft...als het mijn kind zou zijn zou ik ze alle straten laten opruimen.met de andere die dat moeten doen.
Mensen kijk toch uit wat je doet en denk na voor je zoiets doet.
Wonen wij in Nederland? ja hou het dan schoon!
@rijnstructeur geheel met je eens
[Bericht gewijzigd door 'wit' op 23-09-2012 om 00:45]
22-09-2012 om 17:41 uur | wit

Die Bauke Bos is echt een oen ! Gaat zich melden bij allerlei omroepen en melden dat ie naar dat niet bestaande feest gaat. Google eens op zijn naam dan vind je zijn website, met o.a. C.V. enz., dan zie je o.a. het volgende :
2011 – 2015
Fontys Hogeschool Eindhoven Eindhoven
Hoger Beroepsonderwijs
Information and Communication Technology & Media Design
Dan lijkt het dat het toch een jongen zou zijn die enigszins verstand heeft, hij doet immers een hbo opleiding ?! Deze jongen beseft blijkbaar niet dat dit "project" wel eens tegen hem kan worden gebruikt door schoolgenoten, leraren en later als hij ooit gaat solliciteren !? Domme jongen, als het mijn zoon was dan...Grrrr... !
22-09-2012 om 17:09 uur | elsje

In Helmond hebben ze meer verstand, met uitzondering van die loser die zich 'Bauke' noemt, dan al dat andere tuig dat naar Haren is gegaan om daar ordinair een hoop rotzooi te schoppen, te vernielen, te rellen en te provoceren. Er zijn teveel jongelui die de poepluiers nog lang niet zijn ontgroeid. Ze zijn er nog steeds niet achter waar het in het leven om gaat. Als je dat op je 18e of ouder nog niet weet, dan heb ik weinig vertrouwen in de toekomst van dit rapaille. Ze stellen zich als verwende kleuters aan, die als zodanig ook behandeld moeten worden, nl. met een flink pak slaag en enkele welgemikte rotklappen. Dat is de enige taal die dit gajes verstaat. Is dit middeleeuws? Ja dat is het en dat is goed ook omdat dit vullis de middeleeuwen nog steeds niet ontgroeid is. Lijfstraffen: verstaanbare taal voor deze onderontwikkelden.
22-09-2012 om 16:52 uur | fransvan

Ik vind dat die Bauke Bos zich nu ook had moeten melden voor het grote project clean-x Haren. (zie facebook pagina: https:/www.facebook.com/ProjectCleanXHaren ).
Respect voor de mensen die de troep van de raddraaiers nu aan het opruimen zijn! En ook voor de winkel die de bloemen doneert!
[Bericht gewijzigd door 'jijbentmijniet' op 22-09-2012 om 16:25]
22-09-2012 om 16:25 uur | jijbentmijniet

als de media maar eens niet overal met z'n reed boven op zit dan zal t allemaal wel loslopen.
22-09-2012 om 16:08 uur | snoepje45

Die Bauke Bos zou door z'n bloedeigen vader een ongenadig pak rammel op z'n flikker moeten krijgen!
22-09-2012 om 16:04 uur | domblondje

Maar wat deden die "brabanders" daar, die hadden er toch ook niets te zoeken!?
22-09-2012 om 15:59 uur | chiel44

[Bericht is verwijderd door 'chiel44']
22-09-2012 om 15:57 uur | chiel44

en wat hebben we een lol gehad. stelletje zielepoten. Verveling verveling, dat is wat veel jeugd er toe brengt om zulke idiote sprongen te wagen. Wat ben ik blij dat ik me vroeger nooit verveeld heb in de weekenden.
22-09-2012 om 15:56 uur | rowan

Voor de massamedia zijn dit natuurlijk geweldige tijden.

En natuurlijk vinden ze dat ze geen enkele beïnvloedende rol hebben gespeeld.

Maar zij zouden pas echt geloofwaardig zijn als zij bij dit soort onderwerpen de wisselwerking tussen de social media en massamedia (zichzelf dus) helder zouden willen krijgen.

Dan zouden het wanhopige gestuiptrek van die massamedia (om niet uit beeld te raken) en de onbenulligheid van veel social media haarscherp in beeld komen.

Eén nadeel snap ik wel. Veel lezers haken dan af; en dat scheelt reclameinkomsten.



22-09-2012 om 14:58 uur | commtree

Ze moeten iedereen die daar op de beelden staat opzoeken en mee laten betalen aan de schade, zal ze volgende wel weerhouden om zich nog naar zoiets te begeven, want door de hele menigte zijn de misschien enkele raddraaiers niet of moeilijk te vinden en houden diegene in het vervolg wel kalm als ze zonder dekking staan...
22-09-2012 om 14:54 uur | ad1952

Jaa, en nu een facebook-oproep om bij Bauke Bos in de tuin een feestje te organiseren. Kijken hoe lang dat leuk blijft!
22-09-2012 om 14:03 uur | goathill

Wat zitten jullie nou te zeuren, dankzij OB weet nu heel Brabant wat een imbeciel die Bauke Bos is.
22-09-2012 om 13:14 uur | keeskruik

Die Helmondse Bos wist ook best wel, dat deze evenementen doorgaans volkomen fout aflopen. Het gaat dus veel en veel te ver om deze hooligan straks in de media nog een podium te geven. OB gebruik je verstand!
22-09-2012 om 12:23 uur | drjohn

Schande dat Omroep Brabant Brabantse kneuzen aan het woord laat die hun ov kaart misbruiken om helemaal in het Groningse Haren de boel kort en klein te gaan slaan.
22-09-2012 om 11:50 uur | domblondje

vind het belachelijk dat Omroep Brabant een persoon al zijn verhaal laat doen dat deze een reis heeft georganiseert naar Haren. Omroep Brabant stookt graag een vuur
22-09-2012 om 11:45 uur | iceroadtrucker

22-09-2012 om 10:55 uur | exstip
Misschien we handig voor een deel van de rekening?
22-09-2012 om 11:25 uur | bergenaartje

Omroep Brabant vindt het kennelijk allemaal geweldig wat er gebeurd. Ze zien er wel nieuws in en laten vrolijk de oproep van 21-09-2012 om 21:40 uur | djdaan1994 staan, in de hoop dat ze een mooie documentaire kunnen maken.
.
Gelukkig, heb net een e-mail dat ze die opmerking over het hoofd hadden gezien en alsnog hebben verwijderd. Jammer dat die collega van OB gisteren heeft zitten lezen met oogkleppen op.
[Bericht gewijzigd door 'miep' op 22-09-2012 om 11:31]
22-09-2012 om 11:20 uur | miep

Het zal je zoon maar wezen (Helmondse Bauke Bos). Even met de trein naar een feestje (dat er niet is) in Haren. Een paar uur in de trein voor wat? Wat heb je daar dan te zoeken? Sensatiebelust om lekker mee te gaan rellen? Wanneer je al die zogenaamde feestgangers ziet met hun mobieltjes in de lucht om maar te kunnen filmen of er niet een politieman (me-er) de fout in zal gaan. Behoorlijk gestoorde jeugd loopt er rond en dat is dan onze toekomst.
22-09-2012 om 11:02 uur | amreg

Ik vraag me af wat de meerwaarde is om een van de twee knuppels bij naam te noemen die naar Haaren afreist? Zo kan hij zich een heldenstatus aanmeten. Sensatie van het laagste niveau.
22-09-2012 om 10:55 uur | exstip

[Bericht is verwijderd door 'exstip']
22-09-2012 om 10:54 uur | exstip

Hier rijzen mijn haren te berge!
Dat zoiets nog kan gebeuren in Nederland.
22-09-2012 om 10:54 uur | pierewaaier

Tja. Er is in ieder geval een keer een 16-jarige weggelopen onder begeleiding van haar ouders. Das ook heel apart tegenwoordig.
22-09-2012 om 10:23 uur | lappie

22-09-2012 om 09:04 uur | audrey1972
Het is/was toch dezelfde media die "zoveel gevraagd heeft om niet te komen?"
22-09-2012 om 09:52 uur | bergenaartje

22-09-2012 om 09:35 uur | elsje
Al eens van sarcasme gehoord? Misschien als je een hele tegel leest, en niet blijft hangen op de laatste twee regels, het je wel duidelijk wordt wat ze waard zijn.Mag het hopen trouwens.
22-09-2012 om 09:49 uur | bergenaartje

22-09-2012 om 07:55 uur | bergenaartje: "zich misdragende agenten? Machtswellustelingen die zich te buiten gaan aan onschuldige tieners, die toevallig voorbij kwamen en eg nie nix gedaan hebben?
@ Bergenaartje : onschuldige tieners die niks gedaan hebben? Meen je dat nu? Het zal inderdaad zo zijn dat het overgrote deel geen vernielingen enz. hebben gepleegd. Maar... ze waren wel naar Haren gekomen, terwijl er geen feestje was ! Ze hadden daar dus niks te zoeken en lopen tussen de wel rel schoppende tieners. Daar moet je niet willen zijn ! Bovendien werd er veel alcohol gedronken en zoals je weet is het spreekwoord toch vaak waar: "als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan ! "
22-09-2012 om 09:35 uur | elsje

Simpel volk en alcohol.
22-09-2012 om 09:30 uur | sideburns

@audrey; jaja, de media weer de schuld geven; dat werd in de oudheid ook al gedaan; de schuld aan de boodschapper geven. De berichtgeving was idd nogal van hijgerig niveau, maar dat was het met de verkiezingen ook. Verslaggeving is entertainment, infotainment. Maar het zijn toch echt de relschoppers die verantwoordelijk zijn voor hun wandaden, en niets of niemand anders! en kei en keihard aanpakken dat gespuis dat er alleen maar op uit is (en heus niet alleen daar) overal waar ze maar kunnen; rotzooi te trappen. (en ik bedoel niet de rechtgeaarde feestganger die er wel n lolletje in zag om naar het onschuldig bedoelde feest te gaan).
[Bericht gewijzigd door 'wammes' op 22-09-2012 om 09:16]
22-09-2012 om 09:14 uur | wammes

22-09-2012 om 08:56 uur | moortje5684
De beelden misschien?
22-09-2012 om 09:05 uur | bergenaartje

De media is hier echt mede verantwoordelijk voor. Als zij hier niet zo veel woorden aan hadden besteedt waren er vermoedelijk veel minder mensen op af gekomen.
Vind dat de gemeente op zich goed gehandeld heeft. Maar misschien hadden ze gewoon het hele dorp ontoegankelijk moeten maken en de boel moeten verzamelen op weilanden tussen de koeievlaaien, zonder de media toegang te verlenen. Dan hadden al die mensen het vast niet zo leuk gevonden en waren ze wellicht eerder weg gegaan.
Vind trouwens de mensen die gegaan zijn enorme eikels, laat ik dat even gezegd hebben (had een ander woord willen gebruiken, maar zal het netjes houden). Er is zoveel gevraagd om niet te komen. Maar ja, wie luisterd er tegenwoordig nog he, normen en waarden noemen we dat ... helaas ook een uitstervend begrip.
[Bericht gewijzigd door 'audrey1972' op 22-09-2012 om 09:05]
22-09-2012 om 09:04 uur | audrey1972

Een andere krant vertelt dat het op zich nog wel meeviel, dus wie vertelt de waarheid?
22-09-2012 om 08:56 uur | moortje5684

Ze hadden veel harder op moeten treden!
De media moet in deze een flinke boete krijgen en meebetalen aan de schade. Zoals aan het einde van dwdd een oproep werd gedaan om naar Haren te komen dat is belachelijk dus ook die gewoon aan de schade mee laten betalen!
Gewoon die wapenstokken laten zwiepen, dan hadden ze niet meer gelachen maar dat mag niet want dan komen er weer groepen die naar de rechter stappen omdat ze zo zielig zijn en niks gedaan hebben.
22-09-2012 om 08:17 uur | oma46

Te bezopen voor woorden dat een zender als 3fm, welke door de belastingbetaler financieel in leven word gehouden, oproepen deed om naar Haren te komen terwijl de gemeente vroeg om weg te blijven. Een ieder wist dat er in Haren niets te doen was en dat het hier een "onbedoelde" uitnodiging betrof. Van wat er aanwezig was, was een overgroot deel fout bezig; zo nuttigde ze in het openbaar alcohol terwijl dit volgens zowel de noodverordening als de wetgeving verboden.
De situatie in Haren had meer weg van een burgeroorlog dan van een feest. Van mij had zowel Politie als gemeente veeeel eerder en harder mogen optreden. Is het niet taak aan defensie om bij te staan in dit soort situaties?
Ik snap niet dat er überhaupt treinen in Haren stopte. Had Haren niet beter hermetisch van de buitenwereld afgesloten kunnen worden? En als ze dan toch een grasveld hadden ingedeeld, waarom werd niet iedereen direct naar dit grasveld geleid?
De grote hoeveelheid aanwezige media heeft gelukkig veel camera beelden en foto's kunnen maken waar het grootste deel van de ongewenste bezoekers herkenbaar op is afgebeeld. Van mij mag een ieder welke bij de rellen in de menigte aanwezig was aansprakelijk worden gehouden voor de schade. Ongeacht of ze zelf wel iets hebben vernield.
22-09-2012 om 08:13 uur | arjanehv

22-09-2012 om 06:55 uur | rowan
Wat heeft Hitler hier nou mee te maken? Dit zijn nog minder dan voetbalhooligans, die denken nog ergens voor te strijden, dit gaat alleen om rellen omdat het kan.Hopelijk zijn er veel films en foto`s van de "feestvierders" Agema strijd al langer voor de maatregel, je was erbij dus je bent er ook bij als er betaald moet worden,Zijn er trouwens al filmpjes opgedoken, van zich misdragende agenten? Machtswellustelingen die zich te buiten gaan aan onschuldige tieners, die toevallig voorbij kwamen en eg nie nix gedaan hebben?
22-09-2012 om 07:55 uur | bergenaartje

Zo ging het nu met Hitler ook: je hebt zo een stelletje gekken die een leider/oproep volgt. Helemaal doorgeslagen. Heel bizar anno 2012
22-09-2012 om 06:55 uur | rowan

solutio, jij bent het voorbeeld van mijn eerdere stelling.
22-09-2012 om 02:04 uur | keeskruik

solutio, je bent een gefrustreerde dwarsligger. Waar ging het fout in jouw jeugd? Jouw haat jegens het gezag is best ziekelijk, maar je kunt er mogelijk iets aan laten doen, maar dan moet je wel meewerken. Sterkte.
22-09-2012 om 01:59 uur | drjohn

twitter en facebook uit de lucht.
22-09-2012 om 01:44 uur | clo

dus de M.E is niet fout als ze bij een bewoner door de schutting heen rammen en de aanwezige bewoner aan zien voor een relschopper en hem dus per ongelijk met knuppels bewerken terwijl z,n moeder roept hij heeft er niks mee te maken kom op zeg die M.E rs zijn zelf gewoon veel te opgefockt
punt.
22-09-2012 om 01:35 uur | solutio

dus de M.E is niet fout als ze bij een bewoner door de schutting heen rammen en de aanwezige bewoner aan zien voor een relschopper en hem dus per ongelijk met knuppels bewerken terwijl z,n moeder roept hij heeft er niks mee te maken kom op zeg die M.E rs zijn zelf gewoon veel te opgefockt
punt.
22-09-2012 om 01:23 uur | solutio

Bewoners binnen blijven en de ME iedereen dat dorp uit laten slaan! Achterlijk volk dat daar heen is gegaan. Net als die mafkees uit Helmond. Blijf toch weg man!
[Bericht gewijzigd door 'deroderidder' op 22-09-2012 om 01:18]
22-09-2012 om 01:17 uur | deroderidder

dus de M.E is niet fout als ze bij een bewoner door de schutting heen rammen en de aanwezige bewoner aan zien voor een relschopper en hem dus per ongelijk met knuppels bewerken terwijl z,n moeder roept hij heeft er niks mee te maken kom op zeg die M.E rs zijn zelf gewoon veel te opgefockt
punt.
22-09-2012 om 01:12 uur | solutio

de inwoners van haren zijn volgens de media en de burgemeester bang voor de bezoekers
maar ze zijn niet bang voor de criminelen en de pedofielen binnen de overheid en de justitie
nee dat is heel normaal
22-09-2012 om 01:09 uur | solutio

Niet de politie en ook niet de M.E. zijn fout, fout zijn de sensatiezoekers en relschoppers die allen daarheen getogen zijn. Dus...nog harder slaan die gasten.
22-09-2012 om 01:05 uur | dowed

verzinsels?
als je de uitzending goed bekeken had had je dezelfde conclusie getrokken
maar kennelijk heb je half liggen slapen
en in tegen stelling tot u hoef ik nergens bij te horen om mijn eigen mening en feiten te profileren
22-09-2012 om 01:00 uur | solutio

[Hou het netjes, de Redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 22-09-2012 om 02:11]
22-09-2012 om 00:58 uur | solutio

En, haske, waar blijf je nou met al je wijsheid?
[Bericht gewijzigd door 'drjohn' op 22-09-2012 om 00:49]
22-09-2012 om 00:49 uur | drjohn

Solutio, ik heb de live-beelden vanaf 23.00u tot00.30u op TV-Noord bekeken. Jouw verhaal is volkomen onzin en het zou mij niet verbazen als jij tot de harde kern van iets engs behoort. In die kringen heeft de ME het zogenaamd ook altijd gedaan. Probeer je verzinsels maar ergens anders te slijten.
[Bericht gewijzigd door 'drjohn' op 22-09-2012 om 00:43]
22-09-2012 om 00:43 uur | drjohn

helaas ook reacties van een bedenkelijk allooi.
ssss...
21-09-2012 om 23:25 uur | zz95

Weer een bewijs dat er meer gekken buiten het gekkenhuis rondlopen dan erin. Laten we al die mafketels voor een paar jaar opbergen dan wordt het een stuk veiliger in Nederland.
21-09-2012 om 23:23 uur | keeskruik

solutio
vrijdag 21 september 2012, 23:11 uur
de m.e is fout heeft te snel en onnodig hard ingegrepen
onderandere door met honden op mensen af te gaan
en onschuldige omwonenden aan te vallen en dwars door schuttingen heen gaan bij omwonenden
maar dat probeert men uit het nieuws te houden
als een me vooruit loopt het zelfde doen bij hun
arresteren en vastbinden tot na t feest
me sluit straten af gewonen burgers kunnen geen kant op
logish dat de jeugd zo reageert en geen respect heeft voor de top
[Hou het netjes, de Redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 22-09-2012 om 00:06]
21-09-2012 om 23:15 uur | solutio

@Corlie : wat is het toch altijd makkelijk om de "Gemeente"of de "burgemeester" de schuld te geven. Dit zijn gewoon relschoppers die elke mogelijke gelegenheid aangrijpen om rellen te gaan schoppen. IK zag bijvoorbeeld dat er ook hooligans op af zijn gekomen. Denk maar eens wat er aantal jaren geleden in Veen gebeurde ! Als iemand mede verantwoordelijk is, dan is dat misschien wel de media, die in grote getale aanwezig zijn in Haren en de hele week volop verslag hebben gedaan.
21-09-2012 om 23:04 uur | elsje

Leuk he, @ert. Heb je nou je zin?
21-09-2012 om 22:48 uur | drjohn

Project 3 X niks!
Loserbijeenkomst voor buitensporig grote kleuters!
21-09-2012 om 22:36 uur | pierewaaier

Door de overdreven media aandacht van de gemeente Haren hebben ze niet de echte feestgangers uitgenodigd ( want die wisten allang dat er geen feest was ) maar juist de relschoppers opgeroepen om naar hun gemeente te komen. Ook olie-dom van die burgemeester om rond 21.00 uur te gaan twitteren dat het helemaal niet leuk is in Haren. Hierdoor roept hij nog meer relschoppers op om naar zijn gemeente te komen, want juist dat uitschot voelt zich happy om er dan bij te horen.
[Bericht gewijzigd door 'corlie' op 21-09-2012 om 22:29]
21-09-2012 om 22:28 uur | corlie

p.s. Ook deze Bauke Bos en vriend behoren dus tot die groep die ik in voorgaand bericht noemde. Blij dat het mijn kinderen niet zijn ! Voor hun ook maar beter !
21-09-2012 om 21:46 uur | elsje

Er is uitgebreid aandacht aan besteed in de media dat het om en fout ging en dat er dus geen feest is ! Iedereen die nu toch nog gaat, gaat dus duidelijk om te rellen. Hopelijk is er genoeg politie ingezet en zoals anderen hier al zeggen, worden er camera's ingezet. Vernielers oppakken en weekendje politiehotel. Verder alle kosten laten betalen! En dat zal nogal wat zijn: politie, medewerkers van Gemeente die voor dranghekken e.d. zorgen. Alle vernielde spullen van Gemeente en particulieren. Iedereen die gepakt wordt betaald mee, wel of niet "bewezen"dat ze aan een vernieling hebben meegedaan. Je bent er tenslotte ook bij terwijl overduidelijk was dat er geen feestje is !
21-09-2012 om 21:42 uur | elsje

En dan verbazen we ons dat er zoveel moslims plotseling onder een steen uitkruipen vanwege een derderangs film. Dit project x gedoe hier is van gelijk allure en stupiditeit.
21-09-2012 om 21:10 uur | domblondje

Iedereen weet dat het hier om een vergissing van een jong meisje gaat. Door hier toch op in te gaan leg je heel veel negatieve druk op het meisje, familie en buurtgenoten die bezig zijn om hun spullen in veiligheid te brengen. Voor de politie een buitenkans om de keetschoppers (want daar komen ze voor) te registreren met camera's. Dezelfde mensen kom je tegen bij voetbalwedstrijden, uitgaansgebieden en andere gelegenheden om de boel op stelten te zetten. Politie hanteer no tolerance door relschoppers direct te isoleren, vast te zetten en registreren. De verkregen informatie kan later goed van pas komen. Verder die bende zo snel mogelijk uit Haren afvoeren.
21-09-2012 om 20:58 uur | zz95

Live stream Ondertussen in Haren bekijk de live stream www.marketingsupply.nl/uncategorized/live-online-feest-in-haren/
[Bericht gewijzigd door 'vandorp' op 21-09-2012 om 20:47]
21-09-2012 om 20:47 uur | vandorp

Belachelijk dit! als het aan mij zou liggen dan krijgt iedereen die naar dat "feest" gaat een boete. Dan zijn meteen de kosten voor politie, dranghekken, etc meteen bekostigd. Op alle media is te zien geweest dat er geen feestje is. Toch komen deze "grapjassen" zonder te weten wat voor kopzorgen dit de familie bezorgt en kosten de gemeente krijgt.
21-09-2012 om 20:29 uur | paul1992

Belachelijk om daar heen te gaan, het is nu toch wel duidelijk dat het feest een vergissing was? Wat heb je er dan nog te zoeken, laat die mensen met rust, het is al erg genoeg uit de hand gelopen. Of je moet zin hebben om te gaan rellen. Want daar lijkt het wel op want een feest is er dus niet. Ik snap al die mensen niet die er toch zo nodig heen willen, wat zit daarachter?
21-09-2012 om 18:32 uur | macchu

Goh, we hebben dus in Brabant ook twee randdebielen die naar Haren gaan.
21-09-2012 om 18:22 uur | doeterniettoe

hoe zo per ongeluk? wat een ontzettend domme doos is dat zeg. verstand komt met de jaren ik hoop voor haar dat het een beetje opschiet
21-09-2012 om 18:05 uur | banaantje

Door de media wordt de zaak flink opgeklopt en er zal uiteindelijk blijken dat er niets aan de hand is.
Het publiek doet lekker mee aan de overdreven aandacht, maar niemand zal de moeite nemen om erheen te gaan.
Overdreven sensatiebeluste paniekzaaierij , die je wel vaker ziet de laatste jaren.
Zoals; stille tochten en bloemen zeeen bij allerhande gebeurtenissen.
Psychologen smullen hiervan en de media ook, beide om verschillende redenen.
Ik walg ervan.
[Bericht gewijzigd door 'haske' op 21-09-2012 om 17:21]
21-09-2012 om 17:20 uur | haske

We hebben hetzelfde al 2 keer eerder zien gebeuren en beide keren liep het totaal uit de hand. Maar misschien houd jij er van om overal rotzooi te trappen. Hooligans hebben ook zo'n mentaliteit.
[Bericht gewijzigd door 'drjohn' op 21-09-2012 om 17:02]
21-09-2012 om 17:02 uur | drjohn

laat toch lekker gaan, wat kan er nou gebeuren?
21-09-2012 om 16:46 uur | ert

  • Reageren op dit artikel

  • Dit bericht is gearchiveerd, waardoor het niet meer mogelijk is om te reageren.