Ik word naar van deze berichten. Volgens de, wet heb je de plicht een leven te redden. Het is zelfs strafbaar als je het niet doet. Ik ken de man die is overleden. Hij kende de vrouw niet. Vriendelijk, hoffelijk en zorgvuldig. Er zijn nog veel vragen. Toon respect voor zijn nabestaanden en vrienden!
Essie77, daarom zeg ik ook dat het niet meteen moet gebeuren, maar middels een aantal gesprekken moet duidelijk worden of iemand écht dood wil of dat het een bevlieging was. En de naasten moeten erbij betrokken worden.
@redactie
persoonlijke vete?
Ken die persoon niet eens, laat staan een vete te hebben.
Maar als die persoon mij voor van alles denkt uit te maken krijgt hij wel antwoord terug.
.
Het is gewoon heel simpel.
Zorg dat mensen zelf kunnen beschikken over het leven, dan had deze vrouw niet op het spoor gestaan, de man haar niet proberen te redden en niemand die het verschrikkelijke tafereel had hoeven aanschouwen.
@miep
Bang is een groot woord ik weet natuurlijk ook wel dat er mensen zijn die absoluut niet meer willen leven maar wat ik wil zeggen is dat het ook vaak een bevlieging is en een gevoel van onmacht.
Ik zeg ook niet dat je mensen in dit leven moet houden terwijl zij dat zelf niet willen absoluut niet wat ik wel kwijt wil is dat er vaak niet goed of voldoende gehandeld word in de zorginstellingen waar deze mensen verblijven.
Een man komt om het leven, een vrouw raakt zwaargewond, en de reacties gaan weer over wie er nou het grootste gelijk heeft. Is er nou helemaal niemand meer die zich kan inleven in de nabestaanden ? Moet een vrouw die haar man voor haar ogen ziet verongelukken jullie persoonlijke gedachtespinsels nou gaan zitten lezen ? Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte, maar u mevrouw, wil ik met name een heel warm hart toedragen.
Mensen moeten zelf kunnen kiezen, dat moeten wij niet voor ze doen. Jij zegt misschien was het nooit zo ver gekomen. Dat weet je niet, waarom laat je mensen onnodig in dit leven als ze er geen zin meer in hebben. Waarom wil jij beslissen of iemand wel of niet geholpen moet (lees ook wil) worden. Waar ben jij bang voor?
@miep
Hoe weet jij nou dat er voor deze vrouw geen hoop meer is geweest?
Misschien bij de juiste begeleiding was het nooit zover gekomen!
Dat is wel heel makkelijk invullen wat jij doet ik ken zelf ook iemand die 15 jaar geleden suicidaal op de paaz zat maar is er met de juiste begeleiding er weer bovenop gekomen is nu gelukkig getrouwd met kinderen en had nooit dood gewild!
Makkelijk denken: Oooh laat ze maar springen of geef ze maar een pilletje het zijn toch hopeloze gevallen waarschijnlijk denken ze er in die instellingen ook zo over.
Misselijkmakend!
Waarom worden die mensen opgenomen in een instelling. Die mevrouw waar jij het over hebt, Essie77, daar is dus geen hoop voor geweest, die wilde dood. Jammer dat ze dit op deze manier moest doen en dat het niet legaal kon. Indien de mensen die écht niet meer verder willen, en dit ook middels gesprekken met hun naasten aan durven geven, op een legale manier mogen overlijden (en zonder uitkering van een levensverzekering) dan is er in dit soort instellingen meer ruimte voor de mensen die wél verder willen maar hulp nodig hebben. Het werk van hulpverleners krijgt dan weer meer zin en de kosten voor gezondheid kunnen naar beneden.
Het is een keuze in het leven.
Misschien kun je beter de vraag stellen of die mensen wel de juiste zorg en begeleiding krijgen in zo'n instelling inplaats van waarom er een spoorlijn dicht in de buurt is.
Mensen gaan erheen omdat ze psychische klachten hebben veel zie je er na verloop van tijd rondlopen als zombies omdat ze volgestopt worden met medicatie.
Ga eens op een doordeweekse dag naar het winkelcentrum daar zitten om 10 uur s'morgens clienten van Novadic met een fles smirnoff en een dikke joint onder het fietsenhok.
Pas zag ik ook een jongen van die instelling lopen er stopt een antilliaan die jongen stapt in en 5 meter later stapt hij de auto weer uit. Gescoord om het zo maar te noemen. Ik heb zelf ook jarenlang bij zo'n instelling gewerkt niet als verpleegkundige maar als schoonmaakster en daar heb ik ook genoeg gezien wat niet door de beugel kan.
Een vrouw die tegen haar begeleider zei dat ze het niet meer zag zitten en zelfmoord wilde plegen waarop ze als antwoord kreeg: Tja als jij dat als oplossing ziet! Ik heb hem daarna nog gevraagd waarom hij zo reageerde waarop hij zei dat ze dat al jaren riep en het een vorm van aandacht vragen was maar nog geen 48 uur later was ze inderdaad voor de trein gesprongen.
Ik heb wel eens een documentaire op tv gezien waar ze stiekem filmde in zo'n instelling en ik kan je vertellen: daar wordt je niet vrolijk van!
Menig mens zal schrikken als ze met eigen ogen kunnen zien wat er zich daadwerkelijk afspeeld in zulke instellingen!
@Maaike, jij begrijpt hoe ik het bedoel.
Einde discussie? Dat denk ik niet... [geen persoonlijke vetes uitvechten - de redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 21:29]
28-10-2012 om 19:41 uur | maaike
Dan nog is het een vorm van moord, je kunt en mag niet iemand zomaar de dood injagen omdat diegene dat wilt. Zo'n wereld moeten we beslist niet willen. [geen persoonlijke vetes uitvechten - de redactie] Het blijft moord, klaar einde discussie.
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 21:30]
ronald
je kunt andere voor van alles uitmaken, zoals miep en mij, maar dat zegt zoveel meer over jou.
Dat een tiener geen hulp krijgt tot zelfdoding is nogal logisch.
Er zal ook geen 1 dokter of instantie aan mee werken.
Iemand die gewoon depressief is ook niet.
maar er zijn ook heel wat ergere gevallen.
Die al jaren worstelen en alle hulp al gehad hebben zonder baat.
Die gaan dus dingen doen zoals deze vrouw, waarbij andere altijd betrokken bij raken.
Als ze het dan toch perse willen, doe het dan humaan, met vrienden en familie erbij die hun hand vasthoud bij het uitblazen van de laatste adem.
dat is voor iedereen toch een fijner eind dan het beeld bij een treinbotsing...
[geen persoonlijke vetes uitvechten - de redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 21:30]
28-10-2012 om 18:29 uur | nespresso
Ik reageer hier ook niet om jou te voorzien van een in jouw ogen perfect pleidooi. En als ik een mening op een in jouw optiek ogende respectloze manier onderuit haal dan doe ik dat. Zoals ik net al zei deugt de hulpverlening niet. Ik ken persoonlijk mensen die erin gezeten hebben en het is verschrikkelijk slecht.
28-10-2012 om 18:42 uur | miep
Ik vind het ethisch onverantwoord om als overheid mensen te helpen met zelfmoord op een moment dat ze het niet meer zien zitten. Als ze dat zouden doen zouden er echt heel veel tieners zelfmoord plegen omdat ze een oh-zo-zwaar leven hebben. Als iemand heel graag dood wilt moet je met die persoon praten, praten en nog eens praten. Ga toch weg met je vriendelijke zelfmoord-pil. Eng mens dat je bent.
Ronald78, de mensenredder. Kom op man, mensen hebben zelfbeschikkingsrecht. Waarom moeten ze tegen zichzelf beschermd worden? Als iemand zo héél graag dood wil, dan vind ik dat deze persoon hier professionele hulp in moet krijgen. Natuurlijk moeten onderzocht worden of er iets tijdelijks mis is, maar indien de persoon maar één oplossing ziet, wie zijn wij dan om deze persoon te dwingen verder te leven. Dát vind ik ook bij zelfbeschikkingsrecht horen.
Jeetje Ronald, schei eens uit zeg! Dat je het niet eens bent met de gegeven reacties moet je natuurlijk zelf weten. Het enige wat niet eerlijk is en heel je pleidooi onderuit haalt is de opmerking naar Maaike toe over aannames terwijl je zelf hoog van de toren blaast dat jij al op voorhand weet dat jij meer mensen helpt dan Maaike. Wat een onzin... Alsof je daardoor een beter mens bent, meer recht hebt op het wel mogen verstrekken van aannames, of het recht om andere meningen respectloos onderuit te halen. Als ik alle meningen hieronder lees is er maar 1 die anders is dan alle andere, en hoeveel mensen je ook helpt, nog gaat helpen of al hebt geholpen interesseert me niet. Je mening staat het verste af van de realiteit van alle gegeven reacties. Mijn aanname is dus een statistisch feit: je slaat de plank volledig mis.
28-10-2012 om 17:55 uur | maaike
Dat is geen aanname maar een feit. Dus jij hebt de empathie van een messias? Als ik jou was zou ik snel solliciteren bij een psychiatrische instelling, daar komen ze personeel tekort wat zich heel goed in kan leven in de patiënten.
"meer dan jij"
over aannames gesproken.
.
nee ik kan me inleven in mensen die het niet meer zien zitten, jij niet
en dat is heel grof en lomp
wat een drama...door het goed bedoeld,komt hij zelf om
en daarbij,ze zal het schijnbaar volgende x weer doen...dat hoor je wel vaker
heel veel sterkte voor de nabestaande
28-10-2012 om 16:53 uur | maaike
Bah wat een aannames zeg, op mijn steun hoeven ze niet te rekenen? Lees de eerste reactie hier eens, helemaal onderaan. Ik wist dit vannacht al nog voordat het op Omroep Brabant stond. Ik help genoeg mensen, meer dan jij.
ronald
met je eens dat er in dit land in zorg nog veel fout gaat.
.
maar als leven lijden wordt is de dood een verlossing.
.
En ik hoop voor jou naaste dat ze allemaal maar flink lol in het leven hebben. Op steun hoeven ze van jou niet te rekenen.
ik ben de eerste die zegt kom op vecht ervoor. Er is altijd wel een lichtpuntje.
Het leven heeft dalen en pieken en nog diepere dalen.
Maar helaas...sommige vinden dat lichtpuntje niet. En ja dan hoeft voor mij een persoon niet een trein op te zoeken.
28-10-2012 om 16:36 uur | rowan
Welkom op de planeet Aarde. Daar waar ellende, teleurstellingen, pijn en verdriet geheel gratis zijn. Niemand krijgt de garantie op een leuk leven als hij of zij geboren wordt. Mensen die een psychische aandoening hebben moeten goed behandeld worden. Het probleem in dit land is meer dat de hulpverleningsindustrie behoorlijk vak-onbekwaam is.
28-10-2012 om 16:24 uur | maaike
Fatsoenlijk? Mensen de dood in helpen is alles behalve fatsoenlijk. Dat je niet weet wat je niet begrijpt verbaast mij aller minst anders zou je niet van die opmerkingen maken.
@ronald78: in heel de wereld denken ze zo over Holland: hier mag en kan alles! Dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken. Ik maak me meer zorgen over jou. Ik hoop niet dat jij of in je nabije omgeving iemand psychisch ziek wordt, manisch depressief wordt en het niet meer ziet zitten, ongeneeslijk ziek wordt en ondraaglijke pijnen lijdt.
pas dan weet je waar je het over hebt.
Hoe ze in andere landen over ons als kaaskoppen die op klompen lopen met een jointje in de hand denken kan mij niets schelen.
Dat is wel het laatste waar ik me druk om kan maken.
.
en ik heb een navigatie, dus ben de weg niet kwijt. :-)
.
echt ik zou niet weten wat ik niet goed begrijp.
Mensen mogen zich wel voor de trein gooien, met alle gevolgen van dien.
Maar 1 fatsoenlijk pilletje mag niet.
28-10-2012 om 15:36 uur | maaike
28-10-2012 om 15:42 uur | rowan
Jullie snappen het niet. Hoe denk je dat ze in andere landen over Nederland denken? Nederland, daar waar de regering je helpt met zelfmoord als je het niet meer ziet zitten. Echt helemaal de weg kwijt jullie. Laat je nakijken.
[Bericht gewijzigd door 'ronald78' op 28-10-2012 om 16:08]
@Ronald78. Weet jij hoe het voelt om niet meer te willen leven maar geen helpende hand krijgt? Weet jij wat die mensen doormaken. Nee? Nou, ik kan je vertellen dat als jij in hun schoenen zou staan, jij ook de mogelijkheid wil hebben! Menden die zich van het leven willen beroven moet je niet tegen zichzelf in bescherming nemen. Ten eerste gaat het toch gebeuren, of je wilt of niet. Ten tweede wie denk jij wel wat je bent om over andermans leven te beslissen. Ik denk dat iedereen dat zelf moet kunnen doen. Het is je misschien niet bekend maar ga maar eens in Nederland in diverse verzorgingstehuizen kijken bij de gesloten afdelingen. Daar liggen duizenden mensen te wachten op de dood. Dan is "daar word ik naar van" nog erg zacht uitgedrukt..
ronald
waarom is miep eng?
.
een broer van ex-collega was al jaren ziek. Depressief is een te licht woord voor hoe hij het leven zag.
Jaren lang heeft hij geknokt,maar hij kon geen lichtpuntje vinden.
Uiteindelijk heeft hij zich met stenen verzwaard en in een plas gegooid.
Weet je wat zijn familie met natuurlijk een hoop verdriet zei:
Hij heeft eindelijk zijn lang verlangde rust gevonden.
Zou het niet prettig zijn als mensen die zo wanhopig zijn een humaan einde krijgen?
Omringt met hun geliefde? Die op dat moment de hand vast houden?
.
Het zou inderdaad beter zijn om mensen die suïcidaal zijn de gelegendheid te geven dit op een nette manier met pillen te doen. die ze op recept bij hun psychiater of zo kunnen krijgen. Want als ze het doen willen doen ze het toch, dan maar liever op een nette manier. Voor de machinisten en zo is het niet bepaald leuk mensen voor de trein te krijgen en voor de hulpverleners om ze van het spoor af te moeten rapen, en ook voor de familie.
Ik heb ooit een documantaire gezien van een jonge vrouw die er al jaren lang een eind aan wilde maken en geen medicijen kreeg van haar behandelende artsen en psychiater om het het te doen.
Zij heeft ook langs het spoor gelopen en zo maar heeft tenslotte een hoop pillen opgespaard en heeft een kamer in het Hilton hotel in Eindhoven genomen is daar netjes in bed gaan liggen, heeft de pillen ingenomen en is ingeslapen, Ze deed het daar omdat ze niet wilde dat haar eigen familie haar zou vinden. Ze had op het nachtkastje fl.200,-neergelegd met een briefje met excuses voor de overlast.
[Bericht gewijzigd door 'ineke1' op 28-10-2012 om 15:34]
28-10-2012 om 14:39 uur | miep
Spoor jij wel helemaal? Mensen die zichzelf van het leven willen beroven moet je tegen zichzelf in bescherming nemen. Dus jij vindt dat die makkelijk dood kunnen met goede begeleiding etc? Mens wat ben jij eng... krijg er gewoon een naar gevoel van.
Waarom moeten anderen beslissen of iemand moet blijven leven? Waarom mag men geen hulp vragen bij zelfdoding als men het leven geen zin meer vindt hebben? We hebben niet gevraagd om ons leven, laat ons vragen om het te beëindigen indien men er geen lol meer in heeft. Uiteraard na een aantal goede gesprekken met hulpverleners en naasten, zodat deze de juiste begeleiding krijgen. De gesprekken mogen geen jaren duren, maar er moet een termijn voor staan (ik denk aan een half jaar). Indien iemand na het voeren van gesprekken weer verder wil, maar een paar maanden later weer zo diep in de put zit dat hij het leven niet meer ziet zitten, dan niet meer opnieuw met gesprekken beginnen, maar de draad oppakken en de persoon geven waar hij om vraagt.
.
Alleen zo verwacht ik dat dit soort vreselijke drama´s achterwege zullen blijven, of in ieder geval verminderen.
.
Ik wens de naasten van de man veel sterkte met dit verlies. Hij heeft gehandeld naar eigen goeddunken, en zoals ik hierboven lees, kan het dus ook wel zijn vrouw zijn geweest, maar bevestigd de politie dat niet. Ik wens iedereen veel sterkte om dit te verwerken. De dame die hierboven zegt dat ze niemand heeft om mee te praten: ga voor slachtofferhulp.
28-10-2012 om 09:43 uur | buschauffeur
Niets of niemand kan dit voorkomen, geen hulp of goede raad helpt als ze vatbaar zijn om zo`n stap te nemen.Meestal hebben ze al een heel traject met vallen en opstaan doorlopen, geen hulpverlening of familie kan het voorkomen.En nadenken over de gevolgen? Eerder na mij de zondvloed.En dan ook niet te vergeten, in die zg zorginstellingen zijn ze ook niet zuinig met medicijnen, wat het nadenken ook al niet bevorderd natuurlijk.Triest in dit geval is natuurlijk dat niet alleen de familie van de mevrouw, maar ook een familie die er helemaal buiten stond verwoest is.
Een vreselijk drama! Weer een voorbeeld dat eigenlijk de euthanasiewet aangepast mag worden. Mensen voor wie het leven lijden is, hoeven zichzelf dan geen afschuwlijke dingen aan te doen. En daarmee ook anderen niet.
Wens de nabestaanden van de overleden man vreselijk veel sterkte toe. Ook de andere betrokkenen veel sterkte toegewenst.
[Bericht gewijzigd door 'narsis' op 28-10-2012 om 22:53]
[Hou het netjes, de redactie]. Ik zou met zo'n situatie niet kunnen leven.
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 13:58]
Wat is laf?
Ik denk als je zover in de knoop zit dat je er echt een einde aan maakt je niet meer helder kunt nadenken over wat het andere aan pijn doet.
Op het moment dat je dat nog wel kunt dan denk ik niet dat je er een einde aan maakt.
Mensen toch. Zelfdoding komt relatief niet minder voor dan vroeger. Dit zal altijd zo blijven. Je voor de trein werpen vind ik [Hou het netjes, de redactie]. Je schaadt er velen mee.
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 13:58]
[Blijf bij het onderwerp, de redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 13:57]
Wat een drama! Maar buiten het feit dat deze man al het leven heeft moeten laten om een geestelijk zieke vrouw (want anders ga je niet op het spoor liggen om er een einde aan te maken) te 'redden', nu is deze vrouw zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht waar ze volledig terecht proberen haar laten herstellen etc... In dit geval denk ik dat ze het sowieso opnieuw zal proberen omdat ze nu ook nog eens de last met zich mee moet dragen dat er een man is omgekomen door haar toedoen. Welliswaar indirect, maar toch! Dus haar herstel kost tienduizenden euro's aan operaties, (na)zorg, verpleging etc en als ze weer buiten staat gaat ze weer op het spoor liggen... Ik vind het een vreselijk verhaal en hoop dat hetgeen ik denk niet uitkomt, maar ik vrees er wel voor... Ik word er gewoon naar van...
@bernt112, dat klopt niet. Ik werk bij de NS en eigen veiligheid staat altijd voorop maar dat wil niet zeggen dat je het zomaar moet laten gebeuren. Voor al diegenen die menen dat je dit maar moet laten gebeuren; er zijn andere manieren voor zelfdoding. Laat ze een flinke hand met pillen slikken. Een machinist minder getraumatiseerd en de familie heeft nog een lichaam om afscheid van te nemen. Sterkte voor de familie van de omgekomen man, de getuigen en het betrokken treinpersoneel.
[Blijf bij het onderwerp, de redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 13:57]
Eens buschauffeur
Er kan miljoenen naar Griekenland, miljoenen naar wat men tegenwoordig kunst noemt. Miljoenen naar ontwikkelingshulp waar ze er wapens van kopen.
En de mensen hier kunnen niet eens de zorg die ze nodig hebben betalen.
Verschrikkelijk.
Wil je een ander helpen en loopt het zo af.
triest wat er is gebeurt maar iemand die dit doet op het spoor is echt ziek, voor ieder is dit erg die dit ziet gebeuren en gaat niet in de koude kleren zitten. Het zal ook dagelijks blijven gebeuren dat mensen het niet meer zien zitten. Maar ik denk dat de hulp voor deze mensen door eigen bijdragen bij ggz niet meer voldoende geld voor handen is. Deze zorg is en blijft keihard nodig. IK baal dat ZE wel miljoenen vrij maken voor andere dingen BV eindhoven culturele hoofdstad 2018. Probeer mensen die in de shit komen te zitten door meer te helpen en dat deze mensen het dagelijks leven weer oppakken.
Dan wordt het aantal zelfdodingen minder en hebben de treinen minder vertraging.
@jackbus,nog erger dan vind ik,als het niet haar man was.
Triest ! Er zijn zo van die zaken die je maar moet laten gebeuren.
@ ladytruckster, Er staat nergens in het artikel dat het haar man was.
Wat een drama!
En nu als die dame het al overleeft,moet ze leven met het feit dat door haar haar man dood is. [Hou het netjes, de redactie]
[Bericht gewijzigd door 'redactie' op 28-10-2012 om 13:53]
Verschrikkelijk, hopelijk is het een troost voor de nabestaanden (al betwijfel ik het) ze kunnen alle troost gebruiken bij dit verlies.
@ingrid40; ik vind de tekst met "reddingspoging" ook helemaal verkeerd. Je red iemand niet die juist zichzelf niet meer wil redden. Ze zal het je niet in dank afnemen. En niemand hoeft te beginnen over zorg en opvang, want die is al jaren bar slecht in Nederland voor dit soort gevallen. Het nodige geld gaat allemaal naar het buitenland.
Bernt112 ik ben het niet vaak met je eens maar in dit geval zeker wel
als er iemand op het sppor staat diie het niet meer ziet zitten
waarmee red je haar dan als je ze van het spoor haalt ...
Nooit iemand van het spoor halen! wordt ook geleerd bij het NS personeel etc..
Een held is overleden tijdens zijn heldendaad. Ik wens de familie en nabestaanden heel veel sterkte met het verlies van hun dierbare.