Mishandeling in Eindhoven (beeld: Bureau Brabant) Mishandeling in Eindhoven (beeld: Bureau Brabant)

'Verdachten mishandeling Eindhoven over één kam geschoren, journalisten respectloos'

EINDHOVEN - De advocaat van de hoofdverdachte in de Eindhovense mishandelingszaak, Brent L., wil dat er maatregelen genomen worden tegen 'respectloze' Nederlandse journalisten. Hij zei dit nadat zijn cliënt in Turnhout achterna werd gezeten door een PowNews-verslaggever. Een andere advocaat meent dat de verdachten in de media 'allemaal over één kam worden geschoren'.

De achtervolging van Brent L. gebeurde dinsdag bij de raadkamer in Turnhout, waar gesproken werd over de uitlevering van vijf verdachten. "Dit kan niet", zegt advocaat Freddy Mols over de achtervolging die door PowNews-verslaggever Danny Ghosen werd ingezet.

'Zeer agressief'
"Dit brengt het aanzien van de Nederlandse media in diskrediet. Het zou goed zijn dat de beroepsvereniging (de NVJ, red.) hier iets tegen gaat doen. PowNews is zeer agressief te werk gegaan."

De verslaggever van PowNews holde dinsdag tientallen meters achter L. aan. Hij trok ook de capuchon van een andere verdachte naar beneden.

'Brave jongen'
Tim Smet, de advocaat van Ismail B., noemt de beelden van de zware mishandeling 'alleszeggend en zeer schokkend, maar meent ook dat de verdachten 'over één kam worden geschoren'. B. behoort niet tot de hoofdverdachten van de daadwerkelijk mishandeling van het 22-jarige slachtoffer.

"Mijn cliënt is een brave jongeman, getuige ook zijn blanco strafblad. Een man met mogelijkheden", zei Smet over Ismail B. bij Pauw en Witteman.

Smet zei verder dat het verzet tegen uitzetting niet bedoeld is om te voorkomen dat de zaak in Nederland wordt behandeld, maar om niet meteen afstand te doen van een aantal rechten.

Lees alles over de mishandeling in Eindhoven op onze themasite.

Printen
Corrigeren
Publicatie: woensdag 6 februari 2013 - 00:01
Auteur: Ronnie Vermonden

Reacties (55)


Heel erg boeiend al deze reacties te lezen (incl die van mezelf). Ik stel vast dat er minimale reacties zijn die ingaan op het feitelijke onderwerp. De meesten laten hun frustraties zien en verdedigen de journalist. Zij die werkelijk fout waren zijn toch de daders van de mishandeling. Zij moeten worden gestraft en daar gaat het toch om. Waar of niet !
06-02-2013 om 20:55 uur | sbok1250

Gooi de grenzen maar weer dicht !...die Belgen zijn pas echt respectloos...die hebben wij hier niet (meer) nodig, ze maken alles kapot...onze mensen en onze idealen...dom volk !
06-02-2013 om 19:37 uur | skrek

Dat advocaatje mag mijn naam en adres hebben, hoor. Make my day met zo'n misselijkmakend figuur. Je moet wel heel erg veel boter op je hoofd hebben om ten aanzien van dit soort criminelen (verdacht zijn ze niet want ze staan overduidelijk op beeld bij hun lafhartige actie) ook maar iets ter verdediging te zeggen. Dan moet het ergens toch heel erg mis gegaan zijn met je. Dus advocaatje... Make my day!
06-02-2013 om 19:24 uur | newsalert

ik hoop dat ze allemaal de rest van hun leven achtervolgt worden.
06-02-2013 om 18:31 uur | roland64

Uitspraken van deze advocaten, zijn pas respectloos. De Mishandeling door deze daders, dat is pas respectloos. Je eigen verschuilen achter je daden, dat is pas respectloos. Net doen alsof je onschuldig bent, dat is pas respectloos. Jezelf zielig voordoen, nu je gesnapt bent, dat is pas respectloos. Oh ja als je nooit gepakt word, dan blijf je altijd een blanco strafblad houden. Maar dat wil niet zeggen dat je daadwerkelijk een onschuldig manneke bent. Hij had die andere moeten stoppen, dan was hij pas een vent geweest.
06-02-2013 om 17:51 uur | roland64

Ja, respectloos was het zeker die zware mishandeling, daar moeten hun advocaten en hun ouders maar eens goed over nadenken want welke normale personen doe zoiets, toch geen enkele. En hadden de schoften niets anders te doen en waarom hebben die meelopers dan niets ondernomen om de echte kwaadwillige te stoppen, niets dus, dus zijn ze even schuldig en even respectloos als allemaal. Een hoge straf is hier zeker op zijn plaats, dit moet een halt worden toegeroepen, onze hele maatschappij gaat hieraan ten gronde!
Het zijn gewoon een stelletje etters, die hoognodig op hun plaats gezet dienen te worden laat ze maar eens bloeden voor wat ze hebben uitgevreten, straks is het doodslag of gewoon moord, dit moeten wij als maatschappij niet dulden.Hier min Spanje zetten ze gewoon dit soort personen met naam en toenaam en hun foto in de kranten en op de tv, dat werkt beter dan het slappe gedoe in Nederland en België en zijn de straffen ook vele malen groter en terecht.
06-02-2013 om 17:42 uur | tonyclaasen

[Bericht is verwijderd door 'jvdm']
06-02-2013 om 15:21 uur | jvdm

Iemand bekant de dood inschoppen dat is pas respectloos...Ik snap dat mensen rechten hebben maar na zo een actie vind ik dat ze die verspeeld hebben.
06-02-2013 om 15:20 uur | jvdm

Aan een zaak zoals deze kan nooit te veel aandacht worden geschonken door de media. Een stelletje gezellige stappers die iemand dood hadden kunnen schoppen. Veel aandacht aan schenken tot en met de berechting. Een forse straf zou alsdan als voorbeeld dienen te zijn.
06-02-2013 om 14:42 uur | evert

Als je als advocaat na het zien van de beelden zo'n opmerking geeft: "Mijn cliënt is een brave jongeman, getuige ook zijn blanco strafblad. Een man met mogelijkheden" dan vraag ik me wel af of hij het juiste beroep heeft gekozen. Blanco strafblad, alsof het normaal is dat je op je 15de of 16de al een strafblad hebt.
06-02-2013 om 14:13 uur | mkluytmans

tsja, je moet iets zeggen als advocaat, maar desalniettemin vind ik dat Pownews wel heul erg sensatiebelust!
06-02-2013 om 14:07 uur | dema

och jee, het menneke werd brutaal achtervolgd door een journalist..
06-02-2013 om 14:07 uur | ert

Het is natuurlijk wel zo dat de advocaat een client vertegenwoordigt en daarmee rechtvaardig je nog niet de advocaat weg te zetten als een waardeloze vent die aan de schandpaal moet. Of het al dan niet waar is mag de advocaat een mening hebben en zich namens client uitspreken. Het probleem bij velen is het feit en de frustratie dat de groep (nog) niet voltallig in Nederland is en dat daardoor het proces naar de rechter hen niet snel genoeg gaat. Ook ik vind dat deze grapjassen voor de rechter dienen te verschijnen. Wel moeten de juiste procedures in acht worden genomen om uiteindelijk fouten in de procesgang te voorkomen. Ik denk - en dat schreef ik eerder - dat alles nog best wel een poosje aan kan lopen immers redenen te over dat te veronderstellen. Geduld en beheersing is nodig. En vergeet niet dat goed werk tijd kost.
06-02-2013 om 13:42 uur | sbok1250

Die advocaat moet niet zuren als jij ziet dat er iemand voor dood op de grond blijft liggen ben je in Nederland verplicht om 112 te bellen en niet laf met je zogenaamde lieve vriendjes mee te lopen dus heeft Ismail Bouzi net zo veel schuld als de rest van de groep.
Gewoon 6 jaar de cel in en nooit die gozer en meer aannemen als ie ergens gaat solliciteren.
06-02-2013 om 13:20 uur | poloralphlauren

Dat er advocaten zijn die dit respectloos tuig wil helpen?
06-02-2013 om 13:03 uur | dimpie

Respectloos? Hoe noem je dan die mishandeling? Vol van respect?
06-02-2013 om 12:55 uur | noreligion

Deze heren zullen zich de rest van hun leven beter niet in Eindhoven kunnen vertonen, iedereen kent ze nu!
06-02-2013 om 12:16 uur | marmot

Dat noem ik een respectloze advocaat.Ik kan het niet begrijpen dat ze die kwast hier voor de camera laten komen.
06-02-2013 om 12:09 uur | joep1234

Misschien die advocaat ook eens af laten tuigen door zo'n groepje kijken of hij er nog zo over denkt!
06-02-2013 om 11:50 uur | essie77

Ohh ja vergeten, een hoeraatje voor de journalisten, topwerk.
06-02-2013 om 11:37 uur | marmot

Moeskops? waar ken ik die van...
06-02-2013 om 11:36 uur | marmot

Kortom het gebruikelijk gekreun van verdedigers van tuig dat eindelijk ook eens als zodanig aangepakt is geworden, niet de moeite waard om er langer bij stil te blijven staan.
06-02-2013 om 11:26 uur | unweit

Blijven stalken en lastig vallen dit tuig, tot ze geen uitweg meer zien...
06-02-2013 om 11:12 uur | belle

Wat is die Ismael B. toch een brave jongen. Misschien moet hij een koninklijke onderscheiding krijgen omdat hij een man met mogelijkheden is en zich zichbaar bezig hield om zijn vrienden bij het slachtoffer weg te houden en zich over het slachtoffer ontfermde. Die journalist van Pow News ziet het dus helemaal verkeerd. Nee, even serieus, als je als een stel onbeschofte primaten midden in de nacht een argeloos slachtoffer (bewezen) aanvalt ben je wat mij betreft alle rechten op privacy kwijt en dan mogen alle roddelpersen de daders stalken. Ik snap overigens niet dat zo'n gladjanus van een advocaat de daden van zulke beesten nog wil rechtpraten.
06-02-2013 om 10:31 uur | mkluytmans

De heren verbergen zich in een ander land om vervolging te voorkomen.
Ze gingen niet uit zich zelf naar eindhoven.
Het gerecht houdt de overbrenging naar ons land op.
De media gaat dus hun boekje niet te buiten.
06-02-2013 om 10:14 uur | jan1511

Wie is hier "respectloos"?! kom op zeg!
06-02-2013 om 10:12 uur | lotje777

Als de "verdachten" zich niet langer verdacht zouden schuil houden in België, maar zich zouden aangeven bij de autoriteiten in Nederland dan hoefden ze niet langer het idee te hebben over één kam geschoren te worden. Dan konden ze simpelweg aangesproken worden op hun rol bij deze misdaad in Eindhoven.
Overigens vind ik dat allen 'n zware straf behoren te krijgen. De "hoofd"schoppers en de stiekeme meelopers die ook een dag later niet voor het voetlicht wilden komen.
06-02-2013 om 10:05 uur | domblondje

Deze keer kan ik het met één argument van de advocaat wel eens zijn: die verslagger van Pownews gaat vaak (bijna altijd) te ver. Maar verder doen die advocaten nu hetzelfde als waarvan ze de media beschuldigen: Ze scheren nu ook alle verslaggevers ook over één kam. Dat is zeker niet terecht. Daarnaast is het natuurlijk lulkoek om te zeggen dat de verdachte zo'n brave jongen is. Als hij zo braaf was geweest, had hij geen deel uitgemaakt van deze groep, of tenminste de rest van de groep gestopt tijdens de mishandeling. En toch op zijn minst direct na de mishandeling de hulpdiensten ingelicht. Allemaal niet gedaan, dus gewoon grof te verwijten ! De advocaten doen nu net of de daders slachtoffer zijn en draaien de boel om. Ik vind dus dat eerder de advocaten nu iets te verwijten valt. Ik snap dat ze er zijn om hun cliënten bij te staan en te verdedigen in de rechtbank. Maar het zou hen sieren als ze zouden zeggen dat hun cliënten zich schuldig hebben gemaakt aan een ernstig feit en dat de rechter hun straf hiervoor uiteindelijk zal bepalen. Want die hebben ze zeker verdiend ! Misschien de meelopers iets minder dan de hoofddaders, maar ze kunnen er toch niet zomaar mee weg komen.
[Bericht gewijzigd door 'elsje' op 06-02-2013 om 09:29]
06-02-2013 om 09:28 uur | elsje

Ben benieuwd hoe men in belgie heeft gereageerd op de beelden van die achtervolging.
deze beelden zijn namenlijk ook op de belgische tv uitgezonden in het middagjournaal van 1 uur.
Waarom hebben de bewoners van Turnhout nog niet gerageerd op het uitschot wat ze daar herbergen.
06-02-2013 om 09:22 uur | jojotje

Natuurlijk willen ze in België blijven als je ziet dat een figuur als Dutroux al kans maakt na nog geen 20 jaar cel weer vrij te komen zei het onder electronische toezicht.
Dan krijgen deze jongens hooguit een taakstraf in België.
In Nederland zijn ze slap met geven van behoorlijke straffen maar België spant hier mee de kroon.
En geen onzin van mijn cliënt heeft geen strafblad dat heeft niemand de eerste keer dat hij betrapt wordt.
Gewoon een goede straf geven dat het bij deze ene keer blijft dat helpt misschien.
06-02-2013 om 08:47 uur | deechtebrabander

" 'Verdachten mishandeling Eindhoven over één kam geschoren, journalisten respectloos' " meldt de kop. Ik vind de stijl van optreden door journalisten ook niet altijd even gelukkig. Maar ook dat zijn mensen met fantasieën en ideeën en doen gewoon hun werk. Wat betreft de mishandeling vind ik de daders allemaal verantwoordelijk en dat is respectloos ten opzichte van de dader. Wat ik wel vind is dat op de sociale netwerken verhalen en roddels de ronde deden welke qua stijl en inhoud gericht was op de groep als eenheid. Ik vind dat niet helemaal eerlijk omdat niemand weet hoe de verhoudingen in de groep lagen en wie wat wel en niet gedaan heeft. In die zin is 'het over een kam scheren' begrijpelijk.
06-02-2013 om 08:19 uur | sbok1250

doe nou niet zo zielig,als diegene die trapt niet zou hebben getrapt was er een ander clublid wel zo sportief geweest om dit te doen,dus jazeker over een kam scheren.
06-02-2013 om 08:15 uur | senior50

Met zulke ouders zal er nooit iets veranderen. Al hun geld zullen ze aanwenden om hun dierbare zoontjes uit het gevang te houden. Als ze het voor elkaar krijgen om in België te mogen blijven gebeurt er gewoon niks. Toch zijn er ook veel plaatsen hier in België waar deze gasten niet meer vrij rond zullen kunnen lopen omdat ze uitgekotst worden.
06-02-2013 om 07:42 uur | oma46

Nog even en dan is het slachtoffer de dader.misschien keek hij zijn aanvallers wel verkeerd aan.Misschien verdiende hij het wel om bijna dood geschopt en geslagen te worden?
MIsschien moet het "slachtoffer" wel een schade vergoeding betalen omdat de aanvallers beschadigde schoentjes hebben...Echt waar, waar gaat het heen in deze wereld.
06-02-2013 om 06:46 uur | sideburns

Zeer agressief te werk gegaan? Hoe noemt deze advocaat de acties van zijn cliënt dan wel? Een schouderklopje geven aan een half bewusteloze man? En de pow journalist trok hem aan zijn capuchon? Nou zeg, ik zou hem 25 jaar achter de tralies zetten. Lazer op zeg, aan de schandpaal met de advocaat en zijn cliënt.
06-02-2013 om 01:05 uur | marcel013

Ik denk dat er maatregelen genomen moeten worden tegen misdadigers die medeburgers mishandelen en in hopeloze toestanden achterlaten zonder zich ergens om te bekommeren.
06-02-2013 om 00:12 uur | clo

Vond de advocaat het achtervolgen agressief? Hoe noemt ie de daad van zijn client dan?
05-02-2013 om 22:45 uur | marie71

roflol @ conformdenorm voor wat betreft het hilarische fenomeen ´rechtsstaat´.
Het failliet van dit concept wordt dagelijks uitgebreid bewezen via de msm en het interweb.
05-02-2013 om 20:08 uur | gregoirevanhunschel

Iedereen heeft recht op een respectvolle behandeling, te beginnen met het slachtoffer. De plegers van dit geweld staan, door hun daden, zo ongeveer achter aan mijn lijstje van te respecteren personen. Pownews staat (net) vóór hen.
05-02-2013 om 19:21 uur | goathill

De advocaat moet zich binnenkort eens samen met zijn client laten zien op het Stratumseind op een uitgaansavond.
05-02-2013 om 19:07 uur | evert

waarom deze wet niet invoeren al heel oud maar je breekt het kwaad bii de wortel af
De Sippenhaftung (Duits, ongeveer 'aansprakelijkheid volgens verwantschap'; ook verkeerd: Sippenhaft) is een collectieve bestraffing . De term stamt uit de Oud-Germaansrechtelijke traditie
want het probleem begint al bij de ouders en voorouders
een appel valt nooit ver van de boom zo blijkt maar weer
05-02-2013 om 18:24 uur | grolloo4045

De media maakt zich enkel schuldig aan een breed soort van sociale controle. Hoe meer van dit soort incidenten op deze wijze zijn weg vindt in de (sociale) media en zo worden opgelost des te groter de kans dat dit soort "tuig" zich nog ns achter de oren krabt voor ze iemand afrossen.
05-02-2013 om 18:00 uur | bratbij

Goddank dat het tuig op de hielen wordt gezeten. Die advocaat moet maar gaan nadenken over het slachtoffer. Geen straf is te zwaar voor dit tuig.
05-02-2013 om 18:00 uur | claire

Tja, dader verering, een groet goed in Nederland.
05-02-2013 om 17:51 uur | rvos

@sbok1250
Nee, dat heeft hij niet. Je vergeet dat juist door de media (o.a. geenstijl) en sociale netwerken dit hele balletje is gaan rollen. Zonder hen waren de daders waarschijnlijk niet eens gepakt. Nederland is het zat dat deze klootzakken overal mee wegkomen.
05-02-2013 om 17:40 uur | jelmert

"Dit kan niet" had de heer Mols tegen zijn client moeten zeggen. De advocaat maakt van de dader een slachtoffer. Dat is ook kunst.
[Bericht gewijzigd door 'evert' op 05-02-2013 om 17:20]
05-02-2013 om 17:06 uur | evert

Advocaat moet zich bezig houden met belangrijke zaken...zal wel een type Henk Krol zijn...ten koste van alles in de schijnwerpers staan. Hoofdschopper moet zich schamen...iedereen weet hoe die eikel eruitziet. Wat wil hij bereiken met zijn kapuchon? Dat niemenad weet hoe hij er uit ziet?
05-02-2013 om 17:06 uur | mullerone

Ik denk dat de advocaat op zich best een punt heeft. Ik vind eveneens dat de media en de sociale netwerken op een agressieve werkwijze de gang zijn gegaan en daarmee heel deze kwestie hebben gefrustreerd.
05-02-2013 om 17:00 uur | sbok1250

Freddy Mols zou niet zo stom lullen als 1 van zijn 3 zoontjes zo gemolesteerd zou zijn.
05-02-2013 om 16:57 uur | butofcourse

Conformdenorm piept wel anders als ze hem/haar zonder enige aanleiding molesteren. Kijken of ie dan ook nog zo reageert (?) En de "rechtsstaat"; tja, die verdient er nog geld (lees werk) aan ook...
[Bericht gewijzigd door 'skrek' op 05-02-2013 om 16:51]
05-02-2013 om 16:51 uur | skrek

En u @conformdenorm bent niet bekend met Specsavers en Schoonenberg? het adres om beter te zien en te horen. U bent blijkbaar doof en stekeblind als u @domblondje geen gelijk geeft voor haar opmerking. Dit gajes is gezien het overduidelijke filmpje ook zonder rechtszaak schuldig. De rechter dient alleen nog maar de straf op te leggen. Als ze al uitgeleverd worden door die achterlijke belgen!
05-02-2013 om 16:44 uur | reaguurder

Respect voor die hoofdschoppers?...nooit!
05-02-2013 om 16:39 uur | mandy71

Hadden ze zich maar gewoon in Eindhoven dienen te melden.
05-02-2013 om 16:29 uur | brabotje

@domblondje
U bent dan ook niet bekend met het fenomeen 'rechtsstaat'.
05-02-2013 om 16:27 uur | conformdenorm

"respect voor de verdachten"? Voor mij hebben ze er geen recht meer op! Nooit meer!
05-02-2013 om 16:20 uur | domblondje

  • Reageren op dit artikel

  • Dit bericht is gearchiveerd, waardoor het niet meer mogelijk is om te reageren.