Consumenten klagen Philips aan (foto: ANP) Consumenten klagen Philips aan (foto: ANP)

Schadeclaim tegen Philips: consument is dure televisie zat

EINDHOVEN - Iedereen die door de prijsafspraken van Philips te veel heeft betaald voor zijn televisie, kan vanaf zaterdag mee doen met een megaclaim tegen beeldbuisproducenten als Philips. Zaterdagmiddag waren er al duizend claims binnengekomen. De megaclaim wordt georganiseerd door belangenorganisatie ConsumentenClaim.

Philips werd in december op de vingers getikt omdat er verboden prijsafspraken waren gemaakt met andere producenten om de verkoopprijs van beeldbuizen kunstmatig hoog te houden.

Tien procent
De schade voor de consument bedraagt volgens ConsumentenClaim ongeveer 10% van het aankoopbedrag. Voor een televisie van duizend euro betaalde je dus honderd euro te veel. Volgens de belangenorganisatie heeft iedereen die een beeldbuis heeft gekocht tussen 1996 en 2006, te veel betaald.

Printen
Corrigeren
Publicatie: zaterdag 16 februari 2013 - 10:30
Auteur: Sid van der Linden

Reacties (16)


En wat denk je dat er bij banken gebeurd?
Daar worden we nog harder opgelicht.
17-02-2013 om 15:59 uur | dutchart

@steef71 het is gewoon oplichting.En heb jij een idee van wat iets "'waard"' is? ik nie.En ja zo worden we ook met brandstof gefopt.Maar een auto rijd nie op slootwater.
17-02-2013 om 11:15 uur | mozus

Als ik een tv koop heb ik bij kartelvorming geen keuze, ze voeren allemaal de prijs kunstmatig op. Als ik daar om die reden van af zie heb ik geen tv. Hetzelfde speelt zich af in de biermarkt. Ik ben er van overtuigd dat dat een groot kartel gebeuren is. Moet ik om die reden mijn biertje laten staan? keihard aanpakken die boeven. Claimen dus.
16-02-2013 om 22:37 uur | horlepiep

@gaaykesveer
Als er prijsafspraken zijn gemaakt, wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden wat betekent dat de klant wordt opgelicht.
16-02-2013 om 20:25 uur | violet

Inderdaad, je betaalde de prijs die het je waard was. De rest is gezeur achteraf. Persoonlijk vind ik dat velen ook veel te veel betalen voor een brood als het bij de een € 2,50 en bij een ander € 0,99 moet kosten. Komen we daar ook over 10 jaar op terug?
16-02-2013 om 18:06 uur | domblondje

Sorry maar zo werkt de markt niet.
Een product kost wat men er voor wil betalen,.
Dat kan heel iets anders zijn dan dat het gekost heeft om te maken.
En een TV is een artikel dat je mag kopen, je kunt heel goed leven zonder.
Er is dus geen enkele reden voor de klant om zich opgelicht te voelen.
16-02-2013 om 17:30 uur | gaaykesveer

@mozus en gsmjohnny, als jij iets koopt voor een bepaalde prijs, dan is dat jouw eigen keuze. Blijkbaar vond je in die tijd de prijs niet te hoog, waardoor je zo'n tv kocht. Nu wil zo'n juristenkantoor tbv hun eigen gewin doelbewust deze bedrijven kapot maken. Als je zo iets nu eens doet tegen de oliemaatschappijen en farmaceutische industrie waar al sinds mensenheugenis deze afspraken worden gemaakt, terwijl mensen veel minder keuze hebben om dit uit te geven. Benzine: er is nog steeds weinig alternatief als je iedere dag wil werken en op tijd wil komen. Medicijnen: Die worden voorgeschreven en daar heb je helemaal geen keuze in. Olie en medicijnenprijzen zijn al jarenlang kunstmatig fors te hoog gehouden door prijsafspraken. Maarja, deze bedrijven zijn te machtig om aan te pakken, dus laten we ze met zijn allen maar hun gang gaan. Ik zeg met naam en toenaam online zetten wie een claim indienen en als dan daardoor een van deze bedrijven failliet gaat, dan kunnen de werknemers de mensen die een claim indienen aanpakken.
16-02-2013 om 17:27 uur | steef71

ja goed idee deze actie.moet vaker gebeuren als men teveel heeft betaalt voor iets.kan niet genoeg in de publiciteit komen.net als dat voorval op stratum,volop in beeld gewoon omdat het werkt.
16-02-2013 om 17:12 uur | mozus

Clo snapt niet veel van de markt in bruin en wit goed.
Het gaat over de prijs waarvoor een tv op de markt is gezet.
En ja die juristen vullen hun zakken met een kleine 25% maar de overige 75% steek je zelf in je zakken.
Dus als je wilt claimen zeker doen.
16-02-2013 om 17:08 uur | gsmjohnny

Belachelijk deze claim. Dit is een typisch voorbeeld van een advocatenkantoor, dat over de rug van hardwerkende mensen op een makkelijke manier geld probeert te verdienen. Blijkbaar is Omroep Brabant inderdaad niet objectief in deze, aangezien het artikel inderdaad meer een advertentie is ipv een journalistiek en objectief artikel over dit onderwerp.
16-02-2013 om 13:32 uur | steef71

[Bericht is verwijderd door 'steef71']
16-02-2013 om 13:32 uur | steef71

[Bericht is verwijderd door 'steef71']
16-02-2013 om 13:32 uur | steef71

nu de tv,s
strak alle ziekenhuizen die ze er onder door getrokken hebben met hun apparatuur
mede mogelijk gemaakt door iedereen die nu veel zieken kosten premie betaald
philips let,s make things beter voor hun eigen portomonee
16-02-2013 om 13:23 uur | antwan

Iedereen die in die tijd een televisie heeft gekocht heeft toch zelf ingestemd met het aankoopbedrag.
16-02-2013 om 11:00 uur | clo

Waarom maakt Omroep Brabant reclame voor het juristenkantoor wat dit organiseert. Het is gewoon een commercieel juristenkantoor wat geld probeert te verdienen door het indienen van megaclaims. Het Omroep Brabant aandelen in dit juristenkantoor? Consumentenclaim is een dochteronderneming van Jurisgroep B.V. uit Amsterdam.
16-02-2013 om 10:45 uur | doeterniettoe

Tja, en wie heeft er nog een aankoopbewijs liggen van zijn aangekochte Philips TV tussen 1996 en 2006. En dan nog wel van een beeldbuis TV... En vergeet even niet dat degenen die achter deze actie zitten 15 - 25 % in hun eigen zak steken.
[Bericht gewijzigd door 'doeterniettoe' op 16-02-2013 om 10:41]
16-02-2013 om 10:38 uur | doeterniettoe

  • Reageren op dit artikel

  • Dit bericht is gearchiveerd, waardoor het niet meer mogelijk is om te reageren.