Zendamateurs maken over de hele wereld reclame voor Corso Zundert

SCHIJF - "Charlie Oscar Romeo Sierra Oscar is calling on twenty meters." De zendamateurs van de Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek afdeling Etten-Leur proberen op deze manier over de hele wereld reclame te maken voor het bloemencorso in Zundert. Tot nu toe hebben ze zo'n 1100 mensen bereikt.

Achter de bouwtent van buurtschap Schijf staat een keet en daar wordt sinds 12 augustus de wereld aangesproken. "Het Corso van Zundert willen we heel graag promoten", zegt zendamateur Toon. "Dat doen we met zeventien amateurs". Maar je kan met Twitter en Facebook toch ook de wereld bereiken? "Als alles uitvalt dan kunnen zendamateurs nog steeds verbinding maken."

Het lukt niet helemaal
Echter willen de verbindingen zaterdag niet echt lukken. Buiten de keet wordt hard gewerkt aan ijzeren palen en lange draden. Terwijl Toon een kabel aan het uitrollen is, vertelt hij: "We zijn nu een andere draadantenne aan het proberen. Het is namelijk niet gewoon een telefoon pakken en je bent in de lucht. Het is veel experimenteren en uitproberen."

Toch heeft de zendploeg veel succes gehad, zegt zendamateur Cor: "We hebben contact gehad met Australië, Rusland, Amerika, Spanje en Italië. We vertellen dan dat we een speciaal station zijn en vragen dan of ze op de website QRZ willen kijken voor meer informatie."

Duitser wil meteen komen
"En als ze dan zien wat het corso is, reageren ze heel enthousiast", vertelt Cor. "Ik sprak met een Duitse amateur en toen hij foto's zag van het corso besloot hij met zijn familie te komen kijken. Daar doen we het voor."

Het Corso Zundert is zondag 7 september.

print corrigeer
Publicatie: zaterdag 23 augustus 2014 - 13:25
Auteur: Jos Verkuijlen