Zes antwoorden op de vraag waarom sparen voor de Efteling 'sexy' is

EINDHOVEN - Meer dan de helft van de bezoekers van Nederlandse attractieparken koopt kaartjes via kortingsactie. Waarom doen ze dit? En maken de parken daar geen verlies door? Zes vragen aan Goof Lukken, hogeschooldocent Toerisme en Recreatie van de NHTV in Breda.

De Volkskrant publiceerde zaterdag een paginagroot artikel over kortingen bij attractieparken. Ruim de helft van de Nederlandse bezoekers maakt hier gebruik van. Dus ook ongeveer de helft van de 4,1 miljoen jaarlijkse bezoekers van de Efteling.

Waarom vechten de attractieparken zo om hun bezoekers?
Lukken: "Nederland heeft de hoogste attractiedichtheid ter wereld. Er zijn per inwoner gemiddeld meer parken dan in andere landen. En dus is er meer concurrentie en moeten de parken iets met hun prijs doen om in het huidige aanbod op te vallen."

Meer dan de helft gebruikt kortingen bij het kopen van kaartjes. Waarom is dit hier zo normaal?
"Nederland is een écht kortingsland. Denk aan Groupon en Vakantieveilingen, waar met korting een dienst of product kan worden gekocht. Daar zijn wij Nederlanders gevoelig voor. Het is een stukje cultuur. Een beetje de handelsmentaliteit én doordat het aanbod van parken natuurlijk zo groot is."

In andere landen gebeurt dit dus niet of minder?
"Bij Duitsers bijvoorbeeld leeft die cultuur minder. Zij zijn het daar net een beetje aan het ontdekken. Ook in Amerika bestaan die kortingen niet. Daar betaal je gerust honderd dollar voor de entree van een park. Amerikanen nemen ook geen boterhammen mee, zoals wij dat doen. Zij zien het dat als ballast en eten als beleving liever in het park."

Lees ook: Luchtopnames van Efteling met drone: 'De beelden zijn prachtig, maar het mag niet'

Hoe komt dit?
Lukken: "De attractieparken liggen daar verder van elkaar af. Daar gaan Amerikanen dus ook niet voor een dagje naar een pretpark. Zij bezoeken dan in één week bijvoorbeeld in Orlando vijf, zes of zeven parken. Het is meer een vakantie."

Maar in Nederland moeten pretparken dus flink stunten om bezoekers binnen te krijgen. Maken ze daardoor geen verlies?
"Nee, het gaat juist heel goed met de parken. Dankzij de kortingskaarten kunnen ze ongeveer verwachten wanneer veel bezoekers naar ze komen. Hierdoor kunnen de parken de kosten efficiënter beheersen. Bijvoorbeeld extra winkels openen zodra het drukker dreigt te worden."

Lees ook: File door goedkope kaarten voor de Efteling

Lukken vervolgt: "Met de kortingen kannibaliseren de parken wel een beetje. Ze 'eten' een beetje weg van de klanten die normaal de volle prijs betalen. Maar die kannibalisatie weegt niet op tegen de opbrengsten."

Waarom is de Efteling dan toch zo duur, volgens velen?
"Je kunt de Efteling het beste vergelijken met de luchtvaart. Daar heb je goedkope prijsvechters en KLM, dat meer kwaliteit biedt tegen een hogere prijs. De Efteling is ook een echt topproduct. De bezoekersaantallen rechtvaardigen de hoogste prijs."

Een hoge prijs betekent overigens niet dat bezoekers ook de volle mep betalen. Nederlanders blijken, zoals De Volkskrant al meldde, graag kortingen te sparen. "Want het is sexy om ergens voor te sparen", aldus Lukken. Daar denken de Efteling-bezoekers op onze Facebookpagina ook zo over.

Lees ook: De grappigste tweets over de file naar #Efteling, al de hele dag trending topic

print corrigeer
Publicatie: zaterdag 25 april 2015 - 13:02
Auteur: Yoeri Nijs

ReactiesSpelregels

Toon reacties