Ziggo geeft gedupeerden geen vergoeding voor wegvallen internet

UTRECHT - De klanten van kabelmaatschappij Ziggo, die vorige week last hadden van een internetstoring, krijgen geen financiële vergoeding. Het bedrijf vindt dat in deze situatie niet nodig, zegt een woordvoerder woensdag.

Door een zogenoemde DDoS-aanval hadden ook in Brabant veel abonnees van Ziggo vorige week dinsdag geen of nauwelijks internet. De volgende avond was de internetprovider opnieuw slachtoffer van hackers.

'Chantage'
"Het was een bijzondere situatie. We werden digitaal aangevallen en kregen via video's eisen. Er was dus sprake van chantage'', zegt een Ziggo-woordvoerder. "We begrijpen dat de impact voor klanten groot is geweest. Maar een financiële vergoeding op basis van chantagepraktijken vinden we niet op z'n plaats.''

De Consumentenbond vindt de opstelling van de provider begrijpelijk. "Als er sprake was van een technische storing was het een ander verhaal geweest.''

Zestig procent van klanten getroffen
Van de 3,2 miljoen internetklanten van Ziggo in heel Nederland had zestig procent last van de aanval. De storing deed zich ook woensdag voor in het 'oude' Ziggo-gebied.

In Brabant trof de storing vrijwel de gehele provincie, met uitzondering van het voormalige UPC-gebied rond Eindhoven en Helmond.

print corrigeer
Publicatie: woensdag 26 augustus 2015 - 17:35
Auteur: Peter Juda