Met ZOOF-app zoef je probleemloos over de A58, tenminste als je de tips opvolgt

EINDHOVEN - Spookfiles blijven de weggebruikers van de A58 een doorn in het oog. Steeds vaker is het aanschuiven tijdens de ochtend- en de avondspits. De weg staat inmiddels op de negende plaats in de landelijke file top tien. Later deze maand staat de release van de file-app ZOOF gepland, een coach voor de automobilisten.

Dat de Brabantse economie weer aantrekt is goed nieuws. Het nadeel van deze opleving is het toenemend aantal files. Meer banen betekent ook meer mensen op de weg. In 2015 nam het aantal files toe met 35 procent. De files kosten Nederland jaarlijks 800 miljoen.

De provincie trok al eerder samen met het Rijk en het bedrijfsleven 17 miljoen uit om de doorstroming op onder meer de A58 te bevorderen. De file-app ZOOF is een van de middelen die dat voor elkaar moeten krijgen. De kinderziekten uit eerdere proeven zijn inmiddels genezen, tijd dus voor een nieuwe release. In het tv-programma Booming Brabant legt Erlend Deckers het hoe en waarom uit over de app.

Rijgedrag automobilisten
“Voor een deel zijn de files te wijten aan de overvolle wegen”, zegt Erlend Deckers van TNO die ook betrokken is bij de ontwikkeling van file-app. “Kleinere verstoringen leiden al snel tot lange files. Maar ook het weer, bijvoorbeeld regen of natte sneeuw, speelt een belangrijke rol. Dan kunnen mensen ook niet doorrijden en dan staat het verkeer al snel stil.”

Het rijgedrag van de weggebruikers is misschien wel de belangrijkste oorzaak van de spookfiles op de A58. “De snelheidsverschillen tussen de auto’s zijn té groot. Soms moet een automobilist plotseling remmen omdat bijvoorbeeld een file nadert. Degene die er achter rijdt moet iets harder remmen en enzovoorts. Als een automobilist eerder gewaarschuwd wordt voor een file, kan hij zijn snelheid aanpassen.”

Sneldheidsadvies
De ZOOF-app fluistert binnenkort op de A58 vanaf het dashboard de bestuurder adviezen in het oor. Deckers: “De app waarschuwt voor naderende files. Door bijvoorbeeld je aan de adviessnelheid van de app te houden kom je minder snel in een file. Als een groep weggebruikers met de app dat doet, passen ook de andere weggebruikers zich vanzelf aan. De app staat in verbinding met de verkeersdienst en communiceert ook met andere app-gebruikers op de A58.”

De weggebruikers die de adviezen van de app opvolgen worden beloond met een zogeheten ‘zoofje’. Op die manier hopen de makers het downloaden van de (gratis) app te stimuleren. Met de gespaarde ‘zoofjes’ kun je bij bepaalde winkels langs de A58 korting krijgen of gratis producten.”

Bob van Oosterhout, sportmarketeer en compagnon van Booming Brabant, twijfelt over de kans van slagen. “In de auto laat ik me niet leiden door een app. Ik let het liefst zelf op en anticipeer op verkeersituaties. En sta ik een keer extra stil, dan neem ik dat wel voor lief.”


Lees alles over de Brabantse economie en 'Booming Brabant' op omroepbrabant.nl/boomingbrabant. 'Booming Brabant' is ook te bekijken via Uitzending Gemist. Ook op het YouTube-kanaal van Omroep Brabant is het wekelijkse businessprogramma te zien.

print corrigeer
Publicatie: donderdag 7 april 2016 - 17:43
Auteur: Corné Verschuren