Reclamecampagnes falen wel vaker: van Philip S. tot GayVillage en hilarische rapbattle

EINDHOVEN - Ophef over een campagne van het afvalstoffenbedrijf Den Bosch, die de plank een beetje mis slaat. Maar de reclame over Philip S. die onterecht in de bak zit, is niet de enige Brabantse campagne die anders uitpakt dan de bedoeling was. Wat te denken van een homowijk, Willem II-reclame in Breda en een hilarische rapbattle over de waterschapsverkiezingen.

Arriva speelt met vuur
Reclame maken voor Willem II in Breda? Dat is niet zo handig. Toch deed busmaatschappij Arriva het. Op schermen in de stadsbussen in Breda kwam reclame langs over een actie om gratis met de bus naar thuiswedstrijden van Willem II te gaan. NAC-fans waren woedend. Maar het was een foutje, volgens Arriva. De reclames werden snel vervangen.

Wijk voor homo's
Misschien wel de meest opzienbarende campagne uit dit lijstje is die voor GayVillage. In Tilburg zou een speciale wijk voor homo's komen. En nee, het was geen grap, zo bezweerden de initiatiefnemers. Zelfs de burgemeester zat in het complot. Alles en iedereen sprak schande van het plan. Maar uiteindelijk bleek het tóch een hoax, van de Stichting Roze Maandag. Het leverde de organisatie weliswaar veel media-aandacht op, maar ook een hoop gedoe. Burgemeester Noordanus werd op de vingers getikt en de Stichting Roze Maandag bood excuses aan.

De baby van Guardado
Een hele rare reclametekst in de net-niet-kampioenswedstrijd van Ajax tegen De Graafschap. "De baby van Guardado kost PSV de titel", stond op de reclameborden. Het had iets te maken met een citaat van presentator Maxim Hartman, maar niemand begreep dat echt. De topman van KPN bood z'n excuses aan. In Eindhoven konden ze er wel om lachen, vooral omdat de tekst natuurlijk complete onzin is.



Politici die wel/niet kunnen zingen
Ook in politieke campagnes worden er regelmatig foute inschattingen gemaakt. Zo dacht de politieke partij Sint Anthonis Nu dat het een goed idee was om dit verkiezingsfilmpje te maken. Goed voor het aanzien van de raadsleden? Mwa... Maar het werd wel een internethitje. En wonder boven wonder won de partij de gemeenteraadsverkiezingen ook nog.


Voor de raadsverkiezingen in 2014 werden trouwens meer 'bijzondere' filmpjes gemaakt...

Rappende waterschapsbestuurders
Tot slot: deze kandidaat-waterschapsbestuurders dachten dat ze konden rappen. Het werd het absolute hoogepunt van de campagne voor de waterschapsverkiezingen vorig jaar.


De aanleiding voor deze lijst is een ludiek bedoelde campagne in Den Bosch. Die campagne was bedoeld om Bosschenaren beter afval te laten scheiden. Op posters en billboards stonden teksten als 'In de gemeente Den Bosch zitten er 49 onterecht in de bak' en 'Philip S., zit onterecht in de bak'. Die bak, dat bleek een afvalbak, want de campagne komt van het afvalstoffenbedrijf in Den Bosch. Het Openbaar Ministerie kon er niet om lachen.

ZIE OOK: De bizarre en ludieke waarheid over de Bossche campagne Philip S. zit onterecht in de bak

print corrigeer
Publicatie: donderdag 26 mei 2016 - 20:15
Auteur: Twan Spierts