Nieuw taxibeleid: ‘Chauffeur mag geen rit meer weigeren’

EINDHOVEN - Jarenlang werd er over gediscussieerd maar nu lijkt het er daadwerkelijk te komen: een nieuw taxibeleid voor Eindhoven. “Dit moet zorgen voor een betere kwaliteit van het taxivervoer, vanaf standplaatsen of bij het aanhouden van een taxi op straat in heel Eindhoven” aldus de gemeente.

De gemeente stelde in samenwerking met de Kwaliteitskring Taxi Eindhoven een nieuw taxibeleid op voor de ‘opstapmarkt’ in Eindhoven. “Iedereen die vanaf september volgend jaar in Eindhoven op straat in een taxi stapt, mag zelf kiezen in welke taxi hij of zij stapt en kan er van uit gaan dat die taxi de kortste route rijdt en ook korte ritten niet weigert”.

ZIE OOK: Onderzoek naar nieuw taxibeleid in Eindhoven

Het nieuwe beleid wordt in het najaar voorgelegd aan de gemeenteraad van Eindhoven. Als het taxibeleid daadwerkelijk wordt vastgesteld, zullen de nieuwe regels in september 2017 van kracht zijn.

Eindhovens kwaliteitskeurmerk
Chauffeurs moeten aan kwaliteitseisen voldoen om in aanmerking te komen voor een Eindhovens kwaliteitskeurmerk. Denk hierbij aan goede kennis van de stad en de straten, en goede taalbeheersing. Ook moeten de taxibestuurders sociaal vaardig zijn.

De gemeente Eindhoven en de Kwaliteitskring Taxi hebben ook afspraken gemaakt over duurzaamheid en milieu. “Over 10 jaar telt de opstapmarkt in Eindhoven alleen nog maar emissievrije taxi’s”, is de toezegging.

ZIE OOK: Boze taxichauffeurs demonstreren tegen nieuw taxibeleid Eindhoven Airport

Einde aan illegale taxi’s
Het nieuwe taxibeleid zorgt voor een flinke veranderingen bij taxiondernemers. Zo dienen zij zich te organiseren in een zogenaamde TTO: Toegelaten Taxi organisaties. Alleen deze TTO’s krijgen toestemming gebruik te maken van taxistandplaatsen in de gemeente. De handhaving gaat zich straks vooral richten op illegale taxi’s en vervoerders die geen deel uitmaken van een TTO.

Tijdens regionale taxibijeenkomsten is het nieuwe beleid ook afgestemd met de branche. In de Kwaliteitskring zijn bovendien lokale taxiondernemers, de gemeente, politie en reisorganisaties als de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vertegenwoordigd.

print corrigeer
Publicatie: maandag 18 juli 2016 - 14:57
Auteur: Ellen Langenhuijsen