Kunstenaar Marc Mulders brengt christendom en islam samen in kunstwerk

UDEN - Middeleeuwer Jeroen Bosch en kunstenaar-van-nu Marc Mulders. Er zit 500 jaar tussen maar het zijn twee belangrijke kunstenaars uit deze provincie. Dat Mulders met een expositie van zijn eigen werk nu een loflied aan zijn middeleeuwe collega brengt, zorgt dan ook voor een bijzonder resultaat. Een verstilde tentoonstelling die probeert een brug te slaan over 500 jaar, een tentoonstelling die zeker een tripje naar het museum voor Religieuze Kunst in Uden waard is.

Het Udense museum heeft veel werk van Marc Mulders in de collectie. Hij was een van de weinige kunstenaars die zich in de jaren tachtig door religie en spiritualiteit lieten inspireren en daar ook rond voor uitkwam. Toen bij het Udense museum ook hedendaagse kunst ging kopen, was Tilburger Mulders een logische keus.

Twin Towers
In de loop der jaren is het museum hem blijven volgen. Zo zitten de ontwerpen die de kunstenaar maakte voor een raam van de St. Jan in Den Bosch in de Udense collectie. Het is dat bekende raam waar Mulders de aanslag op de Twin Towers in gebruikte als verzinnebeelding van het kwaad.

De expositie combineert de kunst van Mulders met beelden en schilderijen uit de middeleeuwe collectie van het museum. De allermooiste stukken uit die collectie komen uit een abdij die in de buurt van Den Bosch stond maar die na de reformatie moest verhuizen. De kans dat Jeroen Bosch een aantal van de beelden op de expositie kende, is volgens museumdirecteur Leon van Liebergen 'bijna honderd procent'.

Afscheid
Van Liebergen neemt met deze expositie na veertig jaar definitief afscheid van het museum.

Wie het werk van Mulders kent, komt veel oude bekenden tegen. De kleurrijke abstracte schilderijen met dik opgebrachte verf, de vlinders, collages gecombineerd met acquarel, veel kleurrijk glas...

Christendom en islam
In een van de zalen staat een glazen plaat met een patroon dat Mulders kopieerde van de deur van een moskee in Damascus. In de open vlakken van het lijnenspel maakte hij kleine visjes, een verwijzing naar Christus. In een deur die open kan om mensen welkom te heten, combineerde hij zo de erfenis van de islam én het christendom. De deur valt op naast Mulders andere werk omdat er geen kleur in is gebruikt.

Er zijn verschillen tussen Mulders en Jeroen Bosch. Toen het beleid van de katholieke kerk Marc Mulders een paar geleden in het verkeerde keelgat schoot, besloot hij uit de kerk te stappen. 't Is de vraag of Jeroen Bosch zo'n stap zelfs maar had durven overdenken. De 500 jaar tussen de twee kunstenaars zijn ook de eeuwen waarin de persoonlijke keuzevrijheid enorm groeide.

Goed en kwaad
Jeroen Bosch keek naar goed en kwaad. Op zijn drieluiken sorteerde hij het menselijk gedrag naar hemel en hel. Marc Mulders houdt zich ook met die tweedeling bezig: "Als kunstenaar priobeer je de wereld beter te maken door het mooie af te beelden maar soms ook het zwarte te tonen, door de mens een spiegel voor te houden."

En dat is een mooie uitspraak om bij deze expositie in het achterhoofd te houden.

print corrigeer
Publicatie: vrijdag 16 september 2016 - 16:28
Auteur: Peter Pim Windhorst