Op vakantie met het vliegtuig? Volg deze tips om je jetlag te beperken!

EINDHOVEN - De vakantie is begonnen en een deel van de Brabanders vliegt naar de meest uiteenlopende bestemmingen. Als je ver weg gaat, dan ligt ook die vervelende jetlag op de loer. Psycholoog Najla Edriouch geeft tips waarmee je zo min mogelijk last hebt van die jetlag.

Bij een jetlag hebben mensen vaak last van een vermoeid gevoel, als gevolg van het tijdsverschil op lange vluchten. Onze biologische klok raakt van slag en dat kan leiden tot vervelende klachten. 

Slaap- en darmklachten
“Vaak hoor je dat mensen met een jetlag erg moe zijn”, vertelt psycholoog Najla Edriouch in het programma Wakker! op Omroep Brabant radio. “Ze zijn vermoeid en komen maar moeilijk in slaap. Maar het tijdsverschil kan ook zorgen voor darmklachten. Onze biologische klok, die ons dag- en nachtritme op orde houdt, is in de war. Erg vervelend, maar je kan de klachten beperken.”

Edriouch heeft drie tips voor reizigers die voor hun vakantie al vrezen voor de jetlag:

1. Geen dutje doen
"Pas je op de plaats van bestemming meteen aan aan het dag- en nachtritme dat daar geldt. We zijn geneigd om een dutje te doen als we 's nachts hebben gevlogen en op de bestemming 's middags arriveren. Maar dat is sterk af te raden. Wacht tot het avond is en ga dan pas slapen."

2. Boost je biologische klok
"Als je dan geslapen hebt en het is ’s ochtends op de plaats van bestemming, ga dan naar buiten en pak zoveel mogelijk dag- en zonlicht mee. Dat is een boost voor je biologische klok om weer in het ritme te komen."

3. Melatonine-tabletje
"Als het maar niet lukt om op de plaats van bestemming in slaap te komen vanwege de jetlag, dan helpt het om een melatonine-tabletje in te nemen. Dat is een stofje wat ons lichaam zelf aanmaakt, waar we slaperig van worden. Dat kun  je gewoon bij een drogisterij halen en helpt om een beetje slaperig te worden."

Wil je wat meer uitleg bij deze tips? Edriouch legt het je nog eens haarfijn uit in haar vlog: 



print corrigeer
Publicatie: donderdag 12 juli 2018 - 10:55
Gewijzigd: donderdag 12 juli 2018 - 12:42
Auteur: Saskia Nelissen