A58 voor even een testparcours: Rijkswaterstaat test nieuwe bermranden

ETTEN-LEUR - Opwaaiend stof en gierende banden. Zondagmiddag was de A58 voor even een testparcours voor nieuwe bermranden. Ruim een derde van de auto-ongelukken heeft namelijk te maken met de berm. En daar wil Rijkswaterstaat verandering in brengen. Daarom organiseerden ze vorig jaar een wedstrijd. De vier winnende ideeën werden door TNO getest.

"Wij willen dat je als weggebruiker gewoon veilig kunt rijden. Ook als je een keer op de vluchtstrook terecht komt. Of wanneer je per ongeluk in de berm terechtkomt of aan de binnenkant van de weg tegen de middenberm aan komt. Je moet gemakkelijk kunnen terugsturen", legt Inge van Vilsteren namens Rijkswaterstaat uit. Als adviseur wegenbouwmaterialen is ze nauw betrokken bij het project. 

Nieuwe bermranden getest langs snelweg A58 bij Etten-Leur

De bermranden werden uitvoerig getest door een testrijder. In een speciale meetauto reed hij in verschillende snelheden over de vier bermoplossingen.  "Het voertuig kan, tot op de centimeter nauwkeurig, vaststellen waar de auto rijdt en hoe ver hij terug het asfalt op schiet. Ook peilt hij hoeveel moeite het de bestuurder kost om de auto terug de weg op te sturen", aldus Jeroen Hagema namens TNO.

Strenge eisen
In 2017 deden tien gespecialiseerde bedrijven mee aan de wedstrijd voor de beste 'bermoplossing'. Bij de ontwikkeling van de ideeën moest rekening worden gehouden met de veiligheid, de waterafvoer en de uitvoerbaarheid. Ook moest het materiaal herbruikbaar zijn met een geringe belasting van het milieu en moest het kosteneffectief zijn.

De winnende oplossing was die van Freesmij en Esha. Hun idee: de bermrand eerst te asfalteren en vervolgens een stukje weg schuin weg frezen. Daarbij maken ze gebruik van sealmiddel. 

Het Rosmalense bedrijf Heijmans Infra heeft geprobeerd het hoogteverschil tussen het wegdek en de berm te verminderen door een open asfaltsoort te gebruiken. Ook zit er boompuin verwerkt in hun oplossing en kan het water goed weglopen.

'Geeft een fijn gevoel'
Manager bij Heijmans Infra, Edwin van Os, kijkt tevreden toe hoe de testauto over de 'Heijmans-oplossing' scheurt. "Ik ben hartstikke trots. Het was geen makkelijke vraag en toch hebben we in één keer, zonder het te proberen, een goede oplossing neergezet die functioneert. Dat geeft wel een fijn gevoel."

Alle vier de oplossingen leken erg goed uit de testen te komen. Rijkswaterstaat gebruikt de verschillende bermovergangen daarom vanaf volgend jaar langs de Nederlandse wegen. 

De winnende bedrijven bewonderen de testauto en alle meet-apparatuur.

 

 

print corrigeer
Publicatie: zondag 15 juli 2018 - 20:51
Auteur: Eva de Schipper