Waarom we nauwelijks slapen tijdens een zwoele onweersnacht

EINDHOVEN - Begrijp ons niet verkeerd, we zijn heel blij met het verfrissende hemelwater. Maar de verpakking waarin het dinsdagnacht werd afgeleverd, stemt tot minder tevredenheid. Felle buien met onweer, harde windvlagen en dat alles tijdens een verstikkende plaknacht. Wie heeft er wél goed geslapen?

Slaapdeskundige Sigrid Pillen van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe in ieder geval niet, vertelt ze in het radioprogramma Wakker.

De nachtelijke zomerstorm kwam na een extreem hete dag. En daar ligt volgens Pillen een deel van het probleem. "Ons gedrag overdag heeft gevolgen voor ons gedrag 's nachts. Normaal zijn we heel actief en worden we moe, maar nu doen we niets. Dat merk je als je wilt inslapen." Daar komt nog bij dat het op veel plekken de hele nacht bloedheet was. "In een warme ruimte komen we slecht in slaap. Het lichaam koelt dan nauwelijks af."

Gedonder
Ook het gedonder houdt ons wakker. Ook al weten we dat de kans klein is dat er iets ergs gebeurt zoals een inslag in Oss, toch blijven we alert als we onbekende geluiden horen. Sigrid Pillen: "We zijn gebouwd om te overleven. Bij onraad gaat je lijf op de 'overlevingsstand'." Als we vaker onweersklappen zouden horen, worden we daar niet meer wakker van. Pillen vergelijkt het met mensen die langs het spoor gaan wonen: "Die slapen de eerst tijd ook slecht, maar na een tijdje slapen ze door het geluid heen."

De oplossing ligt voor de hand, vertelt de slaapdeskundige in het radioprogramma Wakker. "Toch wat beweging overdag. Ga zwemmen of doe waterspelletjes met de kinderen. En kies 's nachts het koelste plekje van het huis om te slapen, bijvoorbeeld in de kelder."

Lichtpuntje
Is het dan alleen maar kommer en kwel in de slaapkamer? Allerminst, stelt Pillen want ook al kunnen we minder goed inslapen, uitslapen gaat prima. "Door het warme weer kunnen we veel beter langer slapen." Prima advies, om je nog even om te draaien, al zal de gemiddelde werkgever hier niet blij mee zijn.

De belangrijkste tip volgens de slaapdeskundige: "Je moet je niet druk maken, het komt wel goed."

    
     

print corrigeer
Publicatie: woensdag 8 augustus 2018 - 11:06
Auteur: Audrey Verhagen