Koopavond Den Bosch minst populair, Breda meest populair

DEN BOSCH/ BREDA - Het aantal bezoekers op een koopavond in Den Bosch is met 21 procent gedaald. In Breda is juist een stijging te zien van 21 procent. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van retailonderzoeksbureau RMC.

Ton kranenburg, voorzitter van ondernemersvereniging Hartje 's-Hertogenbosch, denkt dat er wel wat kanttekeningen bij het onderzoek gezet kunnen worden. "Er moet gekeken worden naar de langere termijn. Wellicht is er vorig jaar een uitschieter naar boven geweest en dit jaar een uitschieter naar beneden. Misschien is er wel een storing in de apparatuur geweest. Vanuit de ondernemers herken ik niet de geluiden van een daling van 21 procent". 

Rustig bij de drukste koopavondstad
I
n Breda kan de winkelier zich ook niet in het onderzoek vinden. "Vaak staan wij gewoon met een paar man buiten in de avond, het is dan zo rustig. En zeker als het straks weer donker wordt dan is het hier nog rustiger", zegt winkelier Marjo van de boekenwinkel. "Koopavonden zijn hier echt niet goed. Ik heb al aan mijn baas gevraagd om de koopavonden af te schaffen, maar dat kan als franchisenemer niet. Wij hebben te maken met landelijke regels en afspraken".

Wij doen niet mee
Er zijn al jaren winkels die niet mee doen aan een koopavond. Kleine ondernemers en winkels in de foodsector, zoals de slager en groenteboer vinden een koopavond niet interessant. Het gaat vooral om de grote ketens die koopavonden draaien. De koopavond is al jaren minder populair geworden door de komst van de koopzondag. 

Maak jij gebruik van de koopavond?

 

print corrigeer
Publicatie: vrijdag 17 augustus 2018 - 00:08
Auteur: Paul Giezen