• Help

De internetredactie verzamelt op deze pagina alle veelgestelde vragen met antwoorden.In het eerste gedeelte vind je de vragen over deze website, in het tweede gedeelte vragen over aanmelden en inloggen op de website en in het derde deel algemene vragen over Omroep Brabant.


Vragen over deze website

Met welke browser kan ik jullie site het beste bekijken?
De website van Omroep Brabant is gebouwd volgens de zogeheten W3C-standaard. Dat betekent dat de website met vrijwel elke moderne browser te bekijken is: IE9, IE10, Firefox, Chrome, Safari en Opera. Wel kan het zijn dat specifieke functionaliteiten het in de ene browser beter doen dan de andere. De browser IE6 wordt niet meer ondersteund.

Welk programma heb ik nodig om op deze site radio te kunnen luisteren of televisiebeelden te kunnen kijken?
Om audio of video te kunnen afspelen, heb je een Adobe Flash Player nodig.

De kwaliteit van de audio en video is niet geweldig. Hoe komt dat?
De kwaliteit van beeld en geluid is sterk afhankelijk van je internetverbinding. Hoe sneller de verbinding (ADSL, kabel of glasvezel) des te beter de kwaliteit van alle audio en video op de site. 

Vragen over aanmelden en inloggen
Ik wil een profiel aanmaken, maar dat lukt niet
Als je nog geen profiel heeft, kun je dat bovenaan de homepage aanmaken . Klik op 'Registreer' en vul het formulier volledig in. Het is van belang dat je goed let op het gebruik van hoofdletters. 'omroepbrabant' en 'OmroepBrabant' zijn voor een computer verschillende namen. Ook is het belangrijk dat je een werkend e-mail adres invult. Ook dat dien je te onthouden. Je eerste wachtwoord word je toegezonden op dat adres en als je later je wachtwoord bent vergeten, kan er alleen op dat adres een nieuw wachtwoord worden toegezonden. Dit gebeurt uit privacy-overwegingen automatisch. De mail met het eerste wachtwoord wordt binnen enkele minuten toegezonden.

De mail met wachtwoord komt maar niet
Als je zeker weet dat je het juiste e-mailadres hebt ingevuld, kan het zijn dat je spamfilter te streng staat afgesteld. De meeste e-mail programma's (hotmail, of outlook) hebben de mogelijkheid om de inkomende mails te filteren om zo anonieme reclame-boodschappen etc. (spam) te verwijderen. Als dit filter te streng staat afgesteld (bijvoorbeeld op elke mail van onbekende afzender direct verwijderen), kan het zijn dat de mail direct in de 'prullenbak' terechtkomt of soms zelfs direct verwijderd wordt. Pas in dat geval -evt tijdelijk- je spamfilter aan en vraag om een nieuw wachtwoord (NB: maak géén nieuw profiel aan).

Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?
Op www.omroepbrabant.nl/profiel kun je klikken op 'wachtwoord vergeten' Hier hoef je enkel je e-mailadres in te vullen, waarmee je je profiel hebt aangemaakt. Een nieuw wachtwoord wordt dan opnieuw automatisch opgestuurd. Belangrijk: je oude wachtwoord komt nu te vervallen. Je kunt het uiteraard wel weer terugveranderen na het inloggen.

Het wachtwoord dat ik krijg opgestuurd is erg moeilijk
Dat klopt. Je wachtwoord wordt automatisch gegenereerd door een computer en kan er uitzien als bijvoorbeeld ^5riL9#87hgH . Dit doen we uit veiligheidsoverwegingen en ter bescherming van je privacy. Dit wachtwoord is na de eerste keer inloggen te veranderen in iets wat je zelf makkelijk kunt onthouden. Dit wachtwoord wordt enkel versleuteld opgeslagen en is ook door niemand bij Omroep Brabant, noch door evt. hackers te achterhalen. Ben je het vergeten, dan zul je een nieuw wachtwoord moeten aanvragen en dit opnieuw moeten wijzigen.

Het inloggen met het eerste 'moeilijke' wachtwoord lukt niet
Omdat het wachtwoord nogal veel vreemde tekens bevat, en ook onderscheid maakt tussen hoofd en kleine letters (zie jij bijvoorbeeld het verschil tussen de hoofdletter I en het cijfer 1?) is een typfout natuurlijk zo gemaakt. Een handige tip is om het wachtwoord niet over te typen, maar te kopiëren uit de mail en te 'plakken' in het inlogvenster op de site.

Hoe moet ik 'kopiëren en plakken'?
Dat doe je door met het pijltje van de muis over het wachtwoord te bewegen terwijl je de linkermuisknop ingedrukt houdt. Je ziet nu dat het wachtwoord een blauwe of zwarte achtergrond krijgt. Heb je dit gedaan, klik dan met de rechter muisknop op die gekleurde achtergrond en klik op 'kopiëren' of op 'copy'. Het wachtwoord is nu tijdelijk in het geheugen van je computer opgeslagen. Ga nu naar inlogscherm en klik opnieuw met de rechtermuisknop in het veld waar je je wachtwoord moet invullen. Klik nu op 'plakken' of 'paste'. Exact hetzelfde wachtwoord als in de mail is nu ingevuld. Let er wel op dat je bij het selecteren van je wachtwoord niet per ongeluk een spatie die voor of achter je wachtwoord stond hebt meegeselecteerd. Die hoort er niet bij en het inloggen zal nu niet lukken.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Niemand bij Omroep Brabant weet, of kan achterhalen wat je wachtwoord is. Er zit niets anders op dan een nieuw wachtwoord aan te vragen en dat opnieuw te wijzigen in een makkelijker te onthouden wachtwoord. Surf naar www.omroepbrabant.nl/profiel en klik op 'wachtwoord vergeten'. Hier hoef je enkel je e-mailadres in te vullen, waarmee je je profiel hebt aangemaakt. Een nieuw wachtwoord wordt dan opnieuw automatisch opgestuurd. Belangrijk: je oude wachtwoord komt nu te vervallen. Je kunt het uiteraard wel weer terugveranderen na het inloggen.

Ik weet mijn wachtwoord nog wel, maar ben mijn profielnaam vergeten
Dat kun je oplossen door te doen alsof je je wachtwoord vergeten bent. Voor het opnieuw toezenden van een wachtwoord, heb je alleen het juiste e-mailadres nodig. In de mail die je dan ontvangt met een nieuw wachtwoord, staat ook je gebruikersnaam. Je wachtwoord is nu echter veranderd. Surf naar www.omroepbrabant.nl/profiel, log in, en klik op 'wachtwoord veranderen'. Nu kun je het nieuwe, moeilijke wachtwoord weer veranderen in je oude wachtwoord.

Ik ben mijn wachtwoord en/of profielnaam vergeten en weet niet meer met welk e-mailadres ik me heb aangemeld
In dat geval kunnen we er wel vanuit gaan dat je meer e-mailadressen hebt. Er zit niets anders op dan een heel nieuw profiel aan te maken, op een ander e-mailadres. Er wordt echter slechts één profiel toegestaan per e-maildres. Lukt het aanmelden niet, omdat het e-mailadres al bestaat, dan heb je op deze manier alsnog je gebruikte e-mailadres achterhaald en kun je je gebruikersnaam en een nieuw wachtwoord opvragen. Zoniet, dan zul je vanaf nu een nieuw profiel moeten aanmaken en gebruiken.  

Mijn profiel doet het niet meer
Mogelijk zijn er instellingen op je computer veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de privacy-instellingen van je browser (internet-explorer, firefox etc.). Veel mensen draaien ook programma's als bijvoorbeeld HitManPro, die automatisch dergelijke instellingen voor je regelen. Daardoor kan het gebeuren dat je zelf niets verandert, maar essentiële instellingen wel degelijk zijn veranderd. Voor het correct gebruik van onze website, moet je browser in ieder geval zogenaamde cookies accepteren. 

Mijn profiel doet het niet meer en ik weet zeker dat er op mijn computer niets is veranderd
In zeer uitzonderlijke gevallen kan een profiel in de database beschadigd zijn. Er zit dan niets anders op dan een nieuw profiel aan te maken. Controleer wel of alle bovenstaande stappen al zijn doorlopen en of je zeker weet dat je niet je wachtwoord of profielnaam verkeerd ingetikt hebt. Heb je alles geprobeerd en lukt inloggen nog steeds niet, stuur dan een mailtje naar internet@omroepbrabant.nl met het verzoek om je profiel te laten verwijderen. Zodra je profiel verwijderd is, kun je opnieuw een profiel aanmaken met hetzelfde e-mailadres en dezelfde profielnaam (tenzij natuurlijk iemand in de tussentijd al die naam gekozen heeft).

Vragen over Omroep Brabant

Kan ik een kopie krijgen van een uitgezonden item/programma?
Het is inderdaad mogelijk om tegen betaling kopieën van de (meeste) uitzendingen te laten maken bij Omroep Brabant. Daarbij geldt het volgende:
• De bewuste uitzending mag niet langer dan drie maanden geleden zijn uitgezonden.
• Een verzoek kan telefonisch worden ingediend bij de receptionistes van Omroep Brabant: 040 – 294 94 94. Zij kunnen je ook informeren over de voorwaarden.
• Je moet vooraf geld overmaken op rekeningnummer 95.53.23.185 (cd) of 96.95.87.201 (dvd), ter attentie van Stichting Regionale Omroep Brabant in Son. Vergeet niet je adres duidelijk te vermelden. De huidige kosten voor een kopie zijn: € 30,- voor een dvd, € 12,50 voor een cd. Beide tarieven zijn inclusief btw, handling- en verzendkosten.
• De opnames mogen alleen voor privé-doeleinden worden gebruikt.
• Het kan voorkomen dat we sommige beelden niet kunnen leveren, omdat de rechten voor die beelden bij een ander dan de omroep liggen.

Wat moet ik doen als ik een persbericht geplaatst wil zien?
Alle persberichten kunnen worden gericht aan Omroep Brabant, Nieuwsredactie, Postbus 108, 5600 AC Eindhoven. Mailen kan natuurlijk ook: nieuws@omroepbrabant.nl. De nieuwsredactie maakt een selectie en bepaalt vervolgens wat we kunnen doen met het ingekomen bericht.

NB: Je krijgt alleen een bevestiging van ontvangst (bij email is dat een standaard-antwoord); je krijgt GEEN tegenbericht met daarin een mededeling waarin staat wat er met het bericht gebeurt. We kunnen dan ook geen enkele garantie geven dat je bericht inderdaad gebruikt wordt voor een van de media van Omroep Brabant (radio, televisie, internet, teletekst).

Wat was de titel/uitvoerende artiest van het nummer dat op Omroep Brabant Radio werd gedraaid?
De platenlijst wordt na iedere uitzending geplaatst op deze website. Klik daarvoor in het hoofdmenu onder ‘Radio’ op ‘Playlist’.

Mag ik wat meer informatie over de programma’s van Omroep Brabant?
Daarvoor kun je bellen met 040 – 294 94 94. Mailen kan ook. Klik daarvoor op de knop Contact rechts onderaan deze pagina.

Waar kan ik de programmering van Omroep Brabant opvragen?
Per email: info@omroepbrabant.nl of per post: Omroep Brabant, afdeling Marketing en Communicatie, Postbus 108, 5600 AC Eindhoven.
Verder is de programmering ook terug te vinden op www.omroepbrabant.nl, op de teletekst-pagina’s van Omroep Brabant en in diverse dag- en nieuwsbladen en omroepgidsen.

Waar kan ik de frequenties van Omroep Brabant opvragen?
De ether- en kabelfrequenties staan op internet (maar kabelfrequenties zijn altijd onder voorbehoud: tussentijds kunnen wijzigingen optreden. Neem daarvoor contact op met je kabelexploitant). Klik in het hoofdmenu onder ‘Radio’ of ‘Televisie’ op ‘Frequenties’.

Zijn er mogelijkheden voor excursies bij Omroep Brabant?
Ja, die zijn er in beperkte mate. Aanvragen via de receptie (040 – 294 94 94) of per email. Klik daarvoor op de knop Contact rechts onderaan deze pagina.

Waar kan ik terecht met klachten, suggesties, etc. in verband met de programmering van Omroep Brabant?
Per post: Omroep Brabant, afdeling Marketing en Communicatie, Postbus 108, 5600 AC Eindhoven of telefonisch: 040 – 294 94 94. Per email: Klik daarvoor op de knop Contact rechts onderaan deze pagina.
De afdeling Marketing en Communicatie buigt zich over je klacht, suggestie, tip, etc. en zorgt indien mogelijk voor een oplossing.

Waar kan ik mijn (open) sollicitatie naartoe sturen/mailen?
Per post: Omroep Brabant, afdeling HR, Postbus 108, 5600 AC Eindhoven of per email. Klik daarvoor op de knop Contact rechts onderaan deze pagina.