Uniek kunstproject: dood van beroemde mensen herbeleven in geuren en kleuren
Onze verslaggever nam de proef op de som en vertelt over zijn ervaring: "Nadat je op een stalen plaat de mortuarium-cel bent ingeschoven klapt de zware deur bij je voeten dicht. Het is donker. Ruimte om te bewegen is er niet. Dan begint de show. Ik beluister en ruik de laatste momenten van zangeres Whitney Houston die in bad aan een overdosis drugs overleed."
DuisternisUit kleine luidsprekers dicht bij de oren klinkt een zingende vrouw die in bad gaat zitten. Uit een klein gaatje worden er geuren de metalen cel ingespoten. Eerst toegankelijke zoete geuren. De combinatie van het geluid, de geuren en de duisternis maken dat je de beelden er zelf bij bedenkt. Dan slaat het noodlot toe.
Het project 'Famous Deaths' wordt gemaakt door studenten en docenten van de Avans Hogeschool voor communicatie in Breda. Volgens student Sander Biemans is de ervaring heftig. "Het is natuurlijk best wel eng. Het is toch een lijkkist. Dat is spannend. Maar het is vooral fascinerend hoe je met geur en geluid zo'n beleving kan krijgen."
Beroemde dodenTijdens het congres Sense of Smell op 2 december in het Moti-museum in Breda kunnen belangstellenden de mortuarium cel in. Docent Frederik Duerinck denkt dat de installatie veel vaker kan worden gebruikt. "Geur is krachtig en staat direct in verbinding met onze emoties en herinneringen. Is het dan niet vreemd dat geur zo'n kleine rol speelt in media en communicatie-ontwerp?"