Automotive Campus Helmond gaat files te lijf met slimme auto
Treintje rijden van vrachtauto’s is één van de manieren om files te voorkomen. Jeroen Ploeg van TNO houdt zich daarmee bezig. Daarbij gaat het om draadloze communicatie via modems tussen trucks waardoor deze dichter op elkaar kunnen rijden.
Beter doorrijdenDaardoor is er meer ruimte op de weg beschikbaar, want de afstand tussen de vrachtwagens kan teruglopen tot vijf à zes meter. De apparatuur zorgt er ook voor dat vrachtwagens minder remmen en optrekken, wat de doorstroming bevordert.
Ploeg promoveerde in 2014 aan de TU/e op zijn onderzoek. Bij de proef zijn Brabantse bedrijven betrokken: DAF en VDL. De verwachting is dat over vijf tot tien jaar de eerste trucks met deze technologie de weg op gaan.
Zelfdenkende TeslaMaar ook technologie in personenauto’s kan ervoor zorgen dat het mogelijk wordt eens lekker door te rijden. Het merk Tesla loopt hierbij voorop. De auto’s die nu van de band rollen, hebben camera’s en radarsensoren en een computer die de gegevens ervan verwerkt, aan boord. Dat die goed werken merkte ook Frank van Hoesel uit Breda toen zijn Tesla een ongeluk vlak voor hem detecteerde nog voordat het gebeurde.
De auto wordt daarmee als het ware zelfsturend. Op de A270 van Helmond naar Eindhoven wordt soortgelijke apparatuur getest die reageert op gedrag van medeweggebruikers. TNO onderzoekt daar of zo spookfiles, die ontstaan door plots remmen, kunnen worden voorkomen.
Japans onderzoek laat zien hoe zo'n spookfile ontstaat: [YouTube:https://youtu.be/VCza-rhPYCg]
“Vooral invoeren, die technologie,” zegt hoogleraar Carlo van de Weijer van de TU/e. “Maar verwacht niet dat de problemen hiermee voor altijd voorbij zijn. In het begin zal het aantal files inderdaad met tien tot vijftien procent afnemen.”
Facebooken in autoMaar als mensen eenmaal ontdekken dat ze hun aandacht niet bij de weg hoeven te houden en intussen kunnen appen of facebooken, wordt de auto – ook of juist in de file – een comfortabele manier om te forenzen. “Op den duur groeit het aantal files met 25 procent.”
Van de Weijer heeft een mededeling voor de klagers over files: “We hebben er verhoudingsgewijs niet zoveel. Het merendeel staat immers in de Randstad, zo blijkt uit de file top-50 van de VID.”
Eigen schuld“Wen er maar aan”, zegt de hoogleraar smart mobility. “Files zijn niet te bestrijden met alleen maar meer asfalt en slimme auto's. Maar kijk ook wat je anders kunt doen. Als je in de file staat, is dat vaak je eigen schuld. Wie veel verder dan twintig kilometer van zijn werk woont – een afstand die met een e-bike goed te doen is – moet zich gaan afvragen of er niet dichterbij ook werk is. Maar vooral is het een kwestie van slim plannen. Ik maak nooit afspraken vóór tien uur zodat ik kan voorkomen dat ik me vastrijd en werk als nodig eerst thuis. Dat kan niet bij elke baan maar wel veel vaker dan men denkt”
Ga anders over autorijden denken, is het pleidooi van Carlo van de Weijer. “Begeef je niet elke dag in de file. Probeer de auto niet te gebruiken om te forenzen, maar zie je wagen als iets om van te genieten. Zoals ik van mijn oldtimer.”