Schuine liften staan al 1,5 jaar stil, gemeente gelooft er niet meer in
In 2015 werd de Paleisbrug in gebruik genomen. Fietsers en voetgangers kunnen zo makkelijk op en neer tussen de oude binnenstad en het Paleiskwartier, een nieuw woon- en werkgebied aan de andere kant van het spoor.
"Een stilstaande lift is vervelend voor de gebruikers, maar niet gevaarlijk.”
De gemeente koos voor twee schuine liften, één aan iedere kant, iets wat je niet vaak tegenkomt. Maar een week na de opening was de eerste storing al een feit. Door een kloddertje verf op de liftbaan. Directeur John van Vliet van Liftinstituut: “Een lift is bedoeld voor verticaal transport, zoals in flatgebouwen of kantoorpanden. Er is veel minder kennis is over dit type lift, omdat ze heel uitzonderlijk zijn in Nederland.”
Het liftinstituut keurde de liften toch goed op veiligheid. “Het klinkt gek, maar ook al heeft een lift een storing, dan kan hij alsnog worden goedgekeurd op veiligheid. Een stilstaande lift is natuurlijk vervelend voor de gebruikers, maar niet gevaarlijk”, zegt Van Vliet.
Omdat de lift zo vaak storingen had, besloot de gemeente Den Bosch in december 2021 de lift helemaal stil te zetten. Sindsdien kunnen gebruikers alleen via een steile trap de Paleisbrug op. Maar dat is niet te doen voor ouderen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers en ouders met een kinderwagen.
"Door de kapotte lift kan ik mijn kleinkinderen niet ophalen van school."
José woont in het Paleiskwartier en weet hoe vervelend zo’n stilstaande lift kan zijn. “Ik heb uitgezaaide kanker. De medicijnen die ik daarvoor heb, zorgen ervoor dat lopen pijn doet. Fietsen is minder pijnlijk en dus gebruikte ik de lift om met mijn fiets op de brug te komen”, zegt ze. “Door de kapotte lift kan ik mijn drie kleinkinderen niet meer ophalen van school. Ik moet omfietsen of via het station lopen, waar de lift het wel doet. Maar dat is met kleine kinderen te gevaarlijk."
De gemeente hoopte dat de lift gemaakt kon worden. Maar na een zoektocht naar monteurs, bleek dat repareren geen optie is. Het risico op storingen blijft ook na het vervangen en onderhouden van onderdelen te groot. En dus worden de liften vervangen.
José baalt ervan dat de gemeente nu pas met deze conclusie komt. “De buurt ergert zich aan de laksheid van de gemeente. En ik denk dan: mensen kunnen naar de maan, dan moeten ze toch ook een lift kunnen maken."
“Een lift zou het makkelijk 20 tot 25 jaar moeten doen.”
De gemeente Den Bosch zoekt nu naar een andere oplossing. Een daarvan is het plaatsen van een verticale lift. Van Vliet van Liftinstituut: “Na zoveel storingen kan ik mij dat wel voorstellen, maar het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Een normale lift zou het makkelijk 20 tot 25 jaar moeten doen."
Buurtbewoner José heeft haar bedenkingen bij de oplossing. “Een verticale lift is natuurlijk beter dan eentje die niet werkt. Maar ik vraag me af of die er wel gaat komen. En als dat wel zo is, vraag ik me af of ik dat nog ga meemaken”.
In totaal kostte de Paleisbrug 17,5 miljoen euro. Hoeveel het vervangen van de lift gaat kosten en wie daarvoor opdraait, is nog niet bekend. De gemeente Den Bosch kon niet inhoudelijk reageren op vragen van Omroep Brabant. Na de zomer komt de gemeente met een voorstel over hoe de nieuwe liften er uit gaan zien en wat ze gaan kosten.