Directeur Ryanair: 'Ik betaal passagiers geen cent!'

21 april 2010 om 15:56
nl
Directeur Michael O'Leary van Ryanair heeft duizenden boze passagiers woensdag duidelijk gemaakt dat hij 'liever naar de rechter stapt dan ook maar één rekening door de vulkaancrisis te vergoeden'. Dat meldt de Engelse krant The Daily Mail donderdag.
Geschreven door

De baas van Ryanair zei in de krant dat hij de Europese wet wil trotseren die vliegtuigmaatschappijen verplicht om voor het hotel, eten en telefoonkosten te betalen van passagiers van wie de vluchten zijn geannuleerd.
Zorgplicht
O'Leary hoeft niet eens zijn juridische dienst in te schakelen, want hij lijkt volledig in zijn recht te staan. De Ierse prijsvechter hoeft niet aan deze ‘zorgplicht’ die de Europese wet aan vliegtuigmaatschappijen oplegt te voldoen, omdat de maatschappij alleen enkele reizen verkoopt. Klanten van Ryanair kopen geen retourtje maar altijd twee enkeltjes, waardoor de prijsvechter buiten de zorgplichtregel binnen de Europese regelgeving valt.
'Redelijk bedrag'
Een woordvoerster van Ryanair vertelde Omroep Brabant woensdag nog dat de prijsvechter voor passagiers behalve een nieuw ticket ook de verblijfskosten tot een 'redelijk bedrag' zou vergoeden. Ryanair zegt nu dat het zich niet kan veroorloven om benadeelde passagiers te compenseren.
'Zooitje'
O'Leary gaf in het interview ook af op de regeringen die hebben bepaald dat er door de aswolk niet boven Europa mocht worden gevlogen. "Waarom precies wordt van vliegmaatschappijen verwacht dat ze betalen voor hotels, eten en al het andere, terwijl het de regeringen zijn die er een zooitje van hebben gemaakt?"

Geschat wordt dat in totaal een half miljoen passagiers door de IJslandse aswolk zijn gestrand. De totale kosten hiervan zouden ongeveer 180 miljoen euro bedragen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.