Onderzoek naar effect Glazen Huis op Eindhoven

EINDHOVEN - Het geld dat het Glazen Huis in Eindhoven ophaalt voor het goede doel, loopt in de miljoenen. Maar het is de bedoeling van het stadsbestuur dat ook de stad zelf er beter van wordt. Eindhoven op de kaart zetten, zoals dat heet.

De stad investeerde 250.000 euro. Het is duidelijk dat de horeca er goed aan verdiend hebben. Sommige café's zijn zelfs ook 's nachts open geweest. Om te zien hoeveel de hele stad er echt aan verdient, houden studenten van Marketingmanagement van de Fontys Hogescholen een onderzoek.
Deze week worden bezoekers ondervraagd. Volgende week gaan de studenten ook nog langs bij de horeca en detailhandel. Half januari worden de onderzoeksresultaten bekend gemaakt. Groningen verdiende vorig jaar ruim 7 miljoen aan extra inkomsten door Het Glazen Huis van de 3FM DJ's.
Gemeente Eindhoven<br> Bezoekers zijn niet de enige die iets bijdragen. Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven zal de opbrengst verdubbelen van de verkoop van Legostenen door de gemeenteraad. De raadsleden verkopen stenen ten bate van Serious Request, de 3FM-actie die geld inzamelt ten bate van aidswezen. Raadsleden verkopen op het 18 Septemberplein en op internet de steentjes voor een euro. Ter plekke wordt van de blokjes een weeshuis gebouwd. Vrijdag worden het weeshuis van Lego en het geld naar het Glazen huis op de Markt in Eindhoven gebracht.
Serious Request<br>Eindhoven is een week lang het middelpunt van de inzamelingsactie van 3FM. Voor de zevende keer sluiten de drie dj's zich op in de mobiele studio. Daar vandaan maken zij zeven dagen lang non-stop radio om geld op te halen voor het Rode Kruis. Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg, die tijdens hun actie niets mogen eten en het huis niet kunnen verlaten, zamelen geld in voor Afrikaanse weeskinderen waarvan de ouders zijn overleden aan aids. Op kerstavond komen de mannen weer uit hun glazen studio.
Acties<br>De afgelopen dagen gebeurde er vanalles rondom het glazen huis. Zondagavond kregen de New Kids <a href="http://www.omroepbrabant.nl/?news/147703762/Film+New+Kids+Turbo+nu+al+platina.aspx">in het Glazen Huis een platina-award uitgereikt</a>, omdat hun film 400.000 bezoekers heeft getrokken. Ook vinden overal in Brabant acties plaats voor het goede doel. Zo konden maandagmiddag kunnen mensen tegen betaling het refrein inzingen van het BZB-nummer 'Echte Vrienden'.De ingezongen refreintjes worden verwerkt in de speciale Serious Request-versie van het nummer. Die is vervolgens tegen betaling te downloaden. De opbrengsten daarvan gaan naar de actie.
Ook de PSV-spelers droegen een steentje bij. Dinsdagochtend rond half negen verzorgt een gedeelte van de selectie een warming-up op een podium bij het Glazen Huis, om zo de deejays en het aanwezige publiek wakker te krijgen.
Optreden en bungeejumpen<br>Een aantal bekende Brabanders hebben maandagmiddag gebungeejumpt op het <a href="http://www.mobypicture.com/user/plateijn/view/8281658" target="blank">18 Septemberplein</a> in Eindhoven. Onder andere Johan Vlemmix, meidengroep Djumbo en de Eindhovense wethouders <a href="http://twitter.com/joosthelmsVVD/status/16866777669570560" target="_blank">Joost Helms</a> en Mary Fiers waagden de sprong. Evenementenorganisator Extrema veilt optredens op Extrema Outdoor en Solar Weekend. Als winnaar mag je optreden op een van de festivals, mogen je vrienden gratis mee en krijg je een backstage-pas. Je zult er wel behoorlijk wat geld over voor moeten hebben. Op het optreden op Extrema is momenteel <a href="http://cgi.ebay.nl/DJ-openingsspot-op-Extrema-Outdoor-2011-/130467241065?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item1e60741c69" target="_blank">al meer dan 2500 euro geboden</a>.
Meer over dit onderwerp:
3fm serious request eindhoven glazen huis
Deel dit artikel: