Recensies 'De bende van Oss': mooi om te zien maar weinig inhoud

EINDHOVEN - Over een ding zijn landelijke filmrecensenten het eens: regisseur André van Duren is er in 'De bende van Oss' in geslaagd een waarheidsgetrouw beeld te schetsen van het Oss van de jaren dertig. Over de verhaallijn zijn de media minder te spreken. Van Duren wordt verweten vooral veel aandacht te hebben voor de aankleding en minder voor de karakters in de film.
Volgens de website NeerlandsFilmdoek.nl behoort 'De bende van Oss' 'visueel gezien tot een van de beste Nederlandse periodefilms'. MovieSense heeft het over een 'typisch nostalgische look' en is erg te spreken over de aankleding en het design van de film. Dat laatste is volgens de Volkskrant de grootste verdienste van 'De bende van Oss'. Ook De Filmkrant is van mening dat De Bende van Oss dicht bij de werkelijkheid is gebleven. "De film schetst niet alleen een rauw beeld van de onderklasse, maar ontziet ook de corrupte elite niet."
NRC Handelsblad vindt de vergeelde sepiakleuren in de film mooi, maar ook iets te nadrukkelijk aanwezig. Omroep Brabant recensent Luud Smits is misschien wel het meest positief. Hij vindt de film goed, erg goed zelfs. Maar hij denkt wel dat je "voor die laatste kwalificatie een fan van het genre moet zijn."
Kritiek
Er is vooral veel kritiek op de verhaallijn. 'Weinig verrassend', schrijft MovieSense. 'Met zo'n fascinerende op het eerste oog unieke geschiedenis mag je concluderen dat er meer blijvende waarde in had gezeten'. NeerlandsFilmdoek.nl spreekt van een 'vrij conventionele verhaallijn' die lichtelijk teleurstelt.
Oppervlakkige karakters
Net zoals de invulling van de karakters die 'meer aandacht hadden moeten krijgen', schrijft MovieSense. De filmsite heeft het over een 'geforceerd liefdesverhaal' en vindt dat vooral 'Frank Lammers en Maria Kraakman niet genoeg ruimte krijgen om hun karakters neer te zetten'. Volgens NRC Handelsblad komt wat het "hart van de film had kunnen zijn - de liefde van Johanna voor haar familie, waarvoor ze bereid is alles te doen - niet uit de verf." Luud Smits van Omroep Brabant daarentegen vindt dat Frank Lammers wel opvalt in de film. "Misschien wel zijn beste rol tot nu toe."
Kritiek die wordt gedeeld door de Volkskrant die vindt dat 'het plot te weinig ruimte laat voor subtiel spel'. Van Duren krijgt het verwijt dat hij te weinig doet met het talent van de Vlaamse hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts. Ook volgens Movie to Movie gaan alle credits naar Schoenaerts, maar ook Mutsers, die de rol van bendeleider Wim de Kuyper speelt en Maassen als corrupte diender worden genoemd. Over hoofdrolspeelster Sylvia Hoeks wordt nauwelijks gerept.
Beoordeling
Volgens Movie To Movie 'moet het gek lopen wil 'De bende van Oss' geen succes oogsten in de Nederlandse bioscopen, maar zal de film geen Oscars opleveren. De Volkskrant twijfelt. De krant vindt de film 'te kil om aan te slaan' maar deelt toch drie sterren uit. NeerlandsFilmdoek.nl ten slotte concludeert dat, ondanks alle kritiek 'De bende van Oss' bravoure en ambitie uitstraalt en geeft de film 3,5 ster. NRC Handelsblad is gematigd positief en geeft drie sterren. MovieSense komt niet verder dan 2,5 ster, terwijl de Filmkrant de kroon spant met vier sterren. Luud Smits vindt het jammer dat Sonny Boy naar de Oscars wordt gestuurd. De Bende van Oss was een betere keuze geweest volgens hem, maar hij hoopt nu op een Gouden Kalf volgende week.

Meer over dit onderwerp:
films bende van oss recensies