VPRO Tegenlicht wint Golden Eye designprijs met iPad-documentaire

EEINDHOVEN - Het VPRO-programma Tegenlicht heeft zaterdagavond de Golden Eye-designprijs gewonnen met de Ipad documentaire 'Money&Speed'. 'The Golden Eye' is de belangrijkste van de twaalf Dutch Design Awards die zaterdag werden uitgereikt in het Muziekgebouw Eindhoven. Bij de prijs hoort een prijzengeld van 20.000 euro.

De uitreiking van Dutch Design Awards is een van de hoogtepunten van de Dutch Design Week in Eindhoven die dit jaar voor de tiende keer wordt gehouden. Een jury onder leiding van Hedy d'Ancona koos twaalf prijswinnaars uit 660 deelnemers en 45 finalisten.
<b>iPad-documentaire</b><br />Deze iPad-documentaire 'Money&Speed' gaat over de Amerikaanse beurskrach in mei 2010 die veroorzaakt werd door falende computers. Volgens de jury is de iPad-documentaire een mooie manier om kijkers bij moeilijke onderwerpen te betrekken waardoor ze aangezet worden tot een ander gedrag. 'Een daadwerkelijke bijdrage aan een betere wereld,' schrijft de jury.
<b>Publieksprijs</b><br />Eén prijs, de publieksprijs, wordt aan het eind van de Design Week uitgereikt. Het publiek kan daar de komende dagen nog over stemmen. De ontwerpen van de deelnemers en de winnaars worden deze week geëxposeerd in het Brainport Greenhouse op het Stadhuisplein van Eindhoven.
<b>Lady Gaga</b><br />De Eindhovense ontwerper Bart Hess kreeg zaterdag de MINI Young Designer Award. Hij is bij een breed publiek bekend door <a href="http://www.omroepbrabant.nl/?news/1579731213/Eindhovense+ontwerper+maakt+jurk+voor+Lady+Gaga.aspx" target="_self">de slijmjurk</a> die hij ontwierp voor Lady Gaga. Ze draagt de jurk op het boekje bij de CD 'Born this Way' en in de gelijknamige videoclip.
Ahrend kreeg zaterdagavond de prijs voor de beste opdrachtgever.




Deel dit artikel: