Recensie Tegenlicht van Esther Verhoef: Over het verlangen gekend te worden

EINDHOVEN - 'Tegenlicht' is het nieuwe boek van de Bossche schrijfster Esther Verhoef. Verhoef die we vooral kennen van bekroonde en met prijzen beloonde boeken als Déja Vu en Rendez-vous en Close-up, heeft dit keer een roman geschreven. Woensdag werd Tegenlicht gepresenteerd.

In het boek maken we kennis met Vera Zagt. Het boek zuigt je in haar leven. Net als bij een ui pel je de ringen van haar leven en geraak je tot de kern. Vera is een 38-jarige dierenfotograaf en al twintig jaar samen met Lucien. Steeds meer besteft ze zich dat ze niet echt gelukkig is. Haar traumatiserende jeugd heeft diepe sporen achtergelaten. Meer dan ze beseft.

Hunkering, liefde en hoop
In het boek leer je haar en haar familie kennen. Het missen van een warm thuis, het niet weten wat te missen, het verlangen naar gekend te worden. Hunkering, liefde en hoop. Esther Verhoef weet het verhaal zo te vertellen alsof je er middenin zit. Kleine specifieke typische elementen, geuren en dingen worden zo op papier gezet dat het is alsof het tot leven komt.

Tegenlicht is geen vrolijk boek. Het komt hard binnen als je beseft waartoe pesterijen en een gebrek aan begrip aan een warm thuis toe leiden. Het laat zien waar het om draait in het leven. Het boek verveelt geen moment en leest als een trein. Lekker geschreven verdeeld in korte, heldere hoofdstukken. Maar dat waren we al gewend van Esther Verhoef. Een leuk element voor de Brabanders onder ons. Het verhaal speelt zich deels af in het mooie Brabantse land.

Presentatie
Verhoef zei woensdagavond bij de drukbezochte boekpresentatie dat ze twee jaar aan het boek heeft gewerkt. Het is deels autobiografisch. Ze is Ze is zelf veel gepest op de basisschool en ook vaak mishandeld door klasgenoten. Het schrijven heeft haar geholpen bij het verwerkingsproces.

Bij de presentatie werd het eerste officiële exemplaar van het boek door Verhoef uitgereikt aan haar nichtje Joy. Joy staat op de cover van het boek. De foto is twaalf jaar geleden door Verhoef, voormalig fotografe, gemaakt.

Tegenlicht is al 80.000 keer verkocht.
Meer over dit onderwerp:
boeken tegenlicht esther verhoef