Brabantse werkgevers willen pro-Europese verkiezingsuitslag

TILBURG - Bedrijven in Brabant moeten voor Europa kiezen en daarom de Europese vlag hijsen. Dat vindt voorzitter Peter Swinkels van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging. Hij stoort zich aan het anti-Europa-geluid in de verkiezingsstrijd. Veel Brabantse bedrijven halen het grootste deel van hun verdiensten uit export binnen Europa.

Swinkels snapt daarom niet dat de PVV en SP zeggen dat Nederland juist geld aan Europa verliest.

Misleiding
Volgens de oud-Bavaria-topman maakt de politiek zich schuldig aan misleiding van de kiezers. "Doordat er allerlei dingen over Europa worden geroepen die niet juist zijn", zegt Swinkels. " Onze toekomst ligt in Europa en laat je niet misleiden door mensen die verkeerde dingen zeggen."

Swinkels legt haarfijn uit waar de misleiding zit. "Europa kost geen zeven miljard euro, het is maar twee miljard. We verdienen er 120 miljard aan. We geven geen 160 miljard euro aan de Grieken, maar staan garant door negentig miljard euro. Dat geld zijn we niet kwijt, misschien voor een deel, maar dan weegt dat nog niet op tegen het belang van Europa."

Afhankelijk van export
Veel bedrijven zijn voor hun prestaties afhankelijk van export binnen Europa. Zeventig procent van het Bavariabier uit Lieshout wordt geëxport. Bij textielbedrijf Raymakers in Helmond is dit 72 procent. Bedrijfsleider Frank Vos hees samen met de BZW-voorzitter de Europese vlag op het dak van de fabriek.

"Ik moet er niet aan denken dat we teruggaan naar een tijd van voor 1992", aldus Frank Vos. "Met de grenzen terug, met de eigen valuta waardoor we weer grotere valutarisico's krijgen. Dat zal zonder twijfel gevolgen hebben voor een bedrijf als Raymakers."
Deel dit artikel: