Philips stopt met sponsoring Amerikaanse presidentiële debatten

30 september 2012 om 16:58
nl
Elektronicaconcern Philips is afgehaakt als sponsor van de Amerikaanse presidentiële debatten die deze maand worden gehouden tussen Barack Obama en Mitt Romney. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen niet vereenzelvigen met 'partijpolitieke zaken'.
Geschreven door

Philips is volgens de Amerikaanse politieke website Politico de derde en met afstand grootste sponsor die afhaakt. Tegenover de website liet Philips weten alle schijn van partijdigheid te willen vermijden.
LobbywerkEerder veranderden een Brits reclamebedrijf en de vrouwenbeweging YWCA al van gedachten. Reden voor het stoppen met sponsoring ligt volgens de site vooral in sterk lobbywerk van organisaties die willen dat ook andere kandidaten dan die van de Republikeinse en Democratische Partij kunnen meedoen.
Het besluit van Philips is slecht nieuws voor de Commission on Presidential Debates, verantwoordelijk voor de debatten. De commissie krijgt geen overheidssteun en is aangewezen op giften van het bedrijfsleven. Sponsoren krijgen kaartjes maar hebben geen invloed op de vragen, het format en het programma. Ook komen ze niet oog in oog met de kandidaten.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.