Problemen op de N65 bij Vught blijven aanhouden

VUGHT - Het blijft mis op de N65 bij Vught. Dit weekend vonden er weer twee zware ongelukken plaats. Ondanks aanhoudende verzoeken van omwonenden om iets aan de onveilige verkeerssituatie te doen, lijkt er op korte termijn nog maar weinig te veranderen.

Zaterdagavond kwam een 42-jarige man uit Haaren om het leven toen hij rond halftwaalf tegen een boom aanreed. Een dag later werd een fietser geschept op de N65 bij Helvoirt. Naar omstandigheden gaat het goed met de jongen uit Oisterwijk.

Niet de eerste keer
Het is de laatste jaren jammer kommer en kwel op N65. Zo worden er met enige regelmaat fietsers geschept, botsen vrachtwagen op elkaar en vielen er meerdere doden bij ongelukken. In 2009 kwam een 29-jarige vrouw uit Friesland om het leven bij het viaduct waar de N65 overgaat in de A2. In 2011 werd een 51-jarige man uit Oud-Heusden overreden bij de N65 bij Haaren toen hij langs zijn auto op de pechstrook stond te wachten.  
Een ander pijnpunt op de N65 (Tilburg-Den Bosch) is het spoorwegviaduct bij Vught. Dat is maar 4,10 meter hoog en dat is voor sommige vrachtwagens te laag. Ook dit zorgde voor meerdere ongelukken, vooral omdat chauffeurs op het laatste moment op de rem trappen. Ook moeten veel vrachtwagens omrijden, wat elders voor problemen zorgt. Zo vond begin oktober een 'bijna-ongeluk' plaats bij de spoorwegovergang aan de Helvoirtseweg. Een machinist kon ternauwernood voorkomen dat een trein en een vrachtwagen in botsing kwamen.

Politiek bezig met probleem N65
In juni liet minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten tevreden te zijn over de aanpak van de problemen op de N65. Zo komt er een onderzoek, maar dat is niet snel genoeg volgens de Vughtse politiek. In 2010 gingen de burgemeester en wethouders van Vught al de straat op om aandacht te vragen voor de problemen in de stad.

Onlangs heeft de Vughtse wethouder Wilbert Seuren op een ludieke manier in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de verkeersproblemen in zijn dorp. Hij bood de leden Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu een Sinterklaasgedicht en een marsepeinen trein aan. Ook werd een petitie gepresenteerd met de wensen van de gemeente Vught.

'Niet bezuinigen op Vught'
Seuren en leden van de belangenvereniging 'Samen voor Vught' drongen er bij de commissieleden en de minister op aan om ‘Vught’ bij de bezuinigingen op Infrastructuur en Milieu te ontzien. Er moet een half miljoen worden ingeleverd om andere plannen van het kabinet mogelijk te maken.

Een van de mogelijke oplossingen om het verkeer te ontlasten is het verdiepen van het spoor in Vught. Vanaf 2020 gaan er meer treinen rijden tussen Meteren en Vught dus voor die tijd moet het probleem sowieso worden aangepakt. Een eventuele verdieping kost grofweg 300 tot 600 miljoen euro. Afhankelijk van de keuze komt mogelijk ook station Vught lager te liggen. 
Deel dit artikel: