NS stopt met Fyra; HSL-verbinding Brabant-België verder weg dan ooit

DEN HAAG - De NS gaat niet verder met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat is maandag bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). Directie en raad van commissarissen van de NS stellen maandagavond dat uit onderzoek blijkt dat de trein 'onvoldoende betrouwbaar' is.

Het bedrijf concludeert dat 'de technische gesteldheid van de V250-treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel'. 

Geen snelle verbinding voor Brabant
Door het stoppen met de Fyra blijft Breda en daarmee heel de provincie nog langer verstoken van een snelle verbinding met Antwerpen en de rest van België. Op 8 april van dit jaar had de Fyra-verbinding Breda - Antwerpen moeten beginnen. Maar omdat de Belgen eind januari een verbod afkondigde voor Fyra-treinen op hun spoor, ging die niet door. Het peperdure HSL-spoor bij Breda ligt er -gedeeltelijk ongebruikt- al sinds 2006.

NS heeft maandagochtend aan staatssecretaris Mansveld het voorgenomen besluit toegelicht. Deze week stuurt het bedrijf een uitgebreide rapportage naar Mansveld en naar minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën).

Topman Bert Meerstadt stapt op
De NS heeft maandag de aanstelling van een nieuwe president-directeur bevestigd. Het gaat om Timo Huges, de huidig topman van bloemenveiling FloraHolland. Huges volgt Bert Meerstadt per 1 oktober op. In een persbericht maandag noemt Meerstadt het vinden van een goede vervoersoplossing tussen Nederland en België over de hogesnelheidslijn een belangrijke opdracht die hij nog wil afronden. Daarna is het volgens Meerstadt tijd het stokje over te dragen.

Roel Berghuis van vakbond FNV-Spoor noemt het vertrek van NS-topman Bert Meerstadt maandagochtend 'onafwendbaar'. Het Fyra-dossier is volgens Berghuis te veel aan Meerstadt blijven kleven al is het debacle niet alleen de schuld van de huidige topman. Ook de verschillende ministers die de afgelopen tijd over de NS gingen, moeten volgens hem bij zichzelf te rade gaan.

V250-trein niet voldoende betrouwbaar
Een taskforce heeft de afgelopen maanden de gebreken van de treinen in kaart gebracht, gekeken naar storingen en mogelijke oplossingen. Ook is een tweede onderzoek (second opinion) uitgevoerd. "Duidelijk is geworden dat de V250-trein niet voldoende betrouwbaar is om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken'', vindt NS. De trein laat 'buitensporig veel fouten zien'.

De NS vindt onder meer dat de afbouwkwaliteit onvoldoende is en elke trein anders is afgewerkt, zo staat in de verklaring van het bedrijf. De verwachte levensduur van de trein - contractueel op dertig jaar gesteld - is door slijtage aanzienlijk korter. Verder is op diverse plaatsen al corrosie geconstateerd en is de laagspanningsinstallatie niet correct ontworpen. Ook zijn er, bij het testrijden na het uit dienst nemen, incidenten geweest met accu's, stelt de NS.

Het herstelplan van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda vindt het spoorbedrijf 'ontoereikend': "Wij kunnen onze reizigers op deze basis geen betrouwbare dienstverlening bieden.'' NS heeft zijn in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda voor te bereiden.

'Volledige inzet pas in 2018'
Herstel van alle afbouwfouten zou, volgens deskundigen, 17 tot 22 maanden duren, schrijft de NS. Volledige commerciële inzet van treinen zou, gefaseerd, in het meest gunstige scenario niet voor 2018 te verwachten zijn. Ook zal het onderhoud van de treinen veel duurder en arbeidsintensiever uitpakken dan vooraf is becijferd.

De Belgische Spoorwegen, NMBS, gaven vrijdag al aan definitief te stoppen met de Fyra V250. Dat maakte directeur Marc Descheemaecker van de NMBS vrijdag bekend. Leverancier AnsaldoBreda heeft volgens de NMBS heel veel respijt gehad. Vanwege de reeks 'horrorstoringen' aan de Fyra had het contract al veel eerder opgezegd moeten worden.    

'Besluit onvermijdelijk'
D66 en ChristenUnie noemden het besluit 'onvermijdelijk'. Voor de SP wordt het tijd dat Mansveld knopen doorhakt en ook het CDA stelt dat het kennelijk voor de hele Benelux al duidelijk is, behalve voor de staatssecretaris. Voor de PvdA is het een feit dat het kabinet er 'volle druk' op zet.
Deel dit artikel: