Open brief vanwege bezuinigingen Museum Jan Cunen in Oss

17 juni 2013 om 18:59
nl
Stichting Vrienden Museum Jan Cunen heeft dinsdag een open brief naar het Osse college van B en W gestuurd vanwege de flinke bezuinigingen die het museum treffen. Die betekenen op termijn het einde van het gemeentemuseum uit 1935.
Geschreven door

De stichting erkent de noodzaak om te bezuinigen, maar zegt ook dat de gemeente niet zo 'ingrijpend' en 'disproportioneel' hoeft in te grijpen. Het bestuur denkt dat een besparing van tenminste dertig procent haalbaar is. Daarvoor moet het museum wel meer overlaten aan vrijwilligers en sponsors, zo staat er in de brief.
Het is niet zeker of met de plannen van de stichting ook het Stadsarchief kan worden gered. Het archief is verbonden met het museum. Het bestuur van de stichting verzoekt het college om medewerkers tot 2017 de tijd te geven zelf besparingen door te voeren.
Geen geld voor tentoonstellingenAls het aan het college van burgemeester en wethouders van Oss ligt dan verdwijnt Museum Jan Cunen. Het college wil volgens de voorjaarsnota de komende vijf jaar 441.000 euro op het museum bezuinigen. En dat betekent dat er geen geld meer is voor tentoonstellingen.
Verantwoordelijk wethouder Jan van Loon liet weten dat hij beseft met de plannen het museum de doodsteek te geven. "Ik moet in deze tijd keuzes maken. Dan houd ik inderdaad liever het golfslagbad en de schouwburg open omdat die op jaarbasis 10-duizenden bezoekers meer trekken", zo zei hij.
'Onvergeeflijke vergissing'Kunstliefhebbers zijn in actie gekomen om het oude gemeentemuseum te behouden. Jan Cunen verwierf in de afgelopen jaren veel faam met de bijzondere manieren waarop nieuw publiek naar het museum werd getrokken. Samen met het gemeentearchief trekt het museumkrap 30.000 bezoekers per jaar. Een sluiting betekent het ontslag van de tien medewerkers. De villa uit 1888, tegenwoordig een van de oudste gebouwen van de stad, zal worden verkocht.
"Het zou vanuit het verleden en naar de toekomst een onvergeeflijke vergissing en een onvergetelijke blamage zijn als een hardnekkige, maar waarschijnlijk niet eeuwige crisis, museum en archief verloren zou doen gaan", zo schrijft het bestuur tot slot in de brief.
De gemeenteraad bespreekt de voorjaarsnota op op 27 juni. Dan moet het lot van Jan Cunen duidelijk worden.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.