Belgische blokkade houdt tweede Beneluxtrein niet tegen

DEN HAAG / ROOSENDAAL - De tweede Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel via Roosendaal komt er hoe dan ook, ook al zou de trein voor de komende dienstregeling geen toestemming krijgen van België. Dat zeggen de gemeente Den Haag en exploitant Arriva in reactie op berichten in De Telegraaf.
De gemeente Den Haag had uit onvrede met het opheffen van de oude Benelux een eigen treinverbinding met Brussel gelanceerd via Roosendaal. Die plannen zijn onder de naam Lage Landen Lijn doorgezet ook nadat de NS vanwege het Fyra-debacle besloot de Beneluxtrein weer langzaam op het oude niveau te herstellen. In juni werd bekend dat vervoerder Arriva de Lage Landen Lijn gaat exploiteren.

'Komst Lage Landen Lijn twijfelachtig'
De vervoerders van de nieuwe lijn moeten nog van de spoorbeheerders ProRail en Infrabel capaciteit op het spoor toegewezen krijgen. Eerder werd duidelijk dat de NS de nieuwe treinverbinding zien als oneerlijke concurrentie. De Telegraaf meldt woensdagmorgen dat de Belgische spoorbeheerder Infrabel alle beschikbare treinpaden tussen Roosendaal en Brussel-Zuid dit jaar aan de NS geven. Concurrent Arriva zou voor dit traject geen enkel treinpad krijgen 'volgens bronnen in België'. De komst van de Lage Landen Lijn zou daardoor hoogst twijfelachtig zijn geworden, aldus de krant.

Wel Lagen Landen Lijn in 2015
Een woordvoerster van de gemeente Den Haag wijst er op dat de spoorcapaciteit elk jaar opnieuw verdeeld wordt. Een eventuele afwijzing van de aanvraag geldt dus alleen voor de komende dienstregeling. Omdat in 2014 alles opnieuw wordt bekeken, gaan de voorbereidingen voor de exploitatie van de Lage Landen Lijn gewoon door. Bovendien is bij het lanceren van de plannen 2015 genoemd als startjaar. Ook Arriva laat zich in soortgelijke bewoordingen uit.

De NS laat weten dat komende maandag bekend wordt hoe de spoorcapaciteit op het traject tussen Den Haag en Brussel wordt verdeeld. Infrabel wil vooralsnog geen commentaar geven.