Video

FNV Horeca staat achter spotjes over Braboneger: 'We gaan ondanks ophef door'

23 oktober 2013 om 16:50
nl
Antidiscriminatieorganisaties zijn boos over een landelijke campagne van FNV Horeca, waarin de Braboneger de hoofdrol speelt. Dit meldt De Telegraaf donderdag. De vakbond is verbaasd. Omdat Braboneger populair is bij de jongere doelgroep van de reclame, koos FNV Horeca ervoor hem op te voeren in commercials die in het teken staan van de cao-onderhandelingen. Ook het mikpunt van de kritiek zelf snapt niets van de kritiek.
Geschreven door

"De campagne is begin oktober al gelanceerd, dus de kritiek komt een beetje laat", aldus een woordvoerster van FNV Horeca. Ze vertelt dat haar vakbond gewoon doorgaat met de campagne, omdat de bond er volledig achterstaat. De campagne duurt tot eind dit jaar. De nieuwe cao gaat 1 januari in.
KritiekBraboneger is de artiestennaam van de Tilburgse cabaretier Steven Brunswijk. Zelf snapt hij de ophef niet: "Die bureaus hebben blijkbaar gewoon niks te doen", zegt Brunswijk tegen Omroep Brabant.
Volgens Jessica Silversmith van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam zijn de reclames in het licht van de heftige Zwarte Pietendiscussie echt geen slimme zet. Brabonger Steven Brunswijk heeft geen last van alle kritiek. "Ik deed sowieso meer voor m'n eigen promotie. Hierdoor kennen alleen maar meer mensen mijn naam. Kom maar met de haters, dat houdt me scherp."
NegerhandDe FNV wil met de campagne jongeren betrekken bij de cao-onderhandelingen. In ludieke filmpjes geeft de Braboneger uitleg over werken in de horeca. "Weet je wel hoeveel contracten zij je mogen geven? Zes. Dat is meer dan ik op mijn grote negerhand kan tellen", zegt hij bijvoorbeeld.
Volgens het College voor de Rechten van de Mens staat de Braboneger volkomen los van het doel van de horecacampagne. De spotjes gaan over arbeidsvoorwaarden en niet over bijvoorbeeld discriminatie in de horeca.
FNV Horeca koos bewust voor de ludieke filmpjes. "De begrippen cao en arbeidsvoorwaarden staan ver af van de belevingswereld van jongeren, terwijl bijna twee derde van de werkenden in de horeca onder de 23 jaar is", legde de bond eerder uit.
DiscriminatieDe Braboneger vindt de ophef rondom de Zwarte Pieten-discussie sowieso 'veels te ver' gaan. "Ik kom zelf uit Suriname, maar op Curaçao vieren ze bijvoorbeeld ook gewoon Sinterklaas. De pieten worden daar in allerlei kleuren geschminkt, ook zwart. En Sinterklaas wordt daar dan wit geschminkt", legt hij uit. "Ze moeten gewoon hun bakkes houwen hier, want daar maalt ook niemand erom, het hele eiland doet mee."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.