'Brabant verkoop zichzelf niet', vindt oud-Eftelingdirecteur Bart de Boer

EINDHOVEN - Oud Eftelingdirecteur Bart de Boer vindt dat Brabant zichzelf niet verkoop. Daarom komt hij met een plan om het toerisme te laten toenemen. ''Op dit moment kun je niet georganiseerd vinden wat er in de provincie te doen is. Het aanbod is versnipperd'', legt De Boer uit in het Omroep Brabant-televisieprogramma Onder Ons.
De oud-directeur van de Efteling komt met het plan 'Visit Brabant', één kanaal waar alles te vinden is. De provincie ziet het belang van de plannen in en stelt daarom 4,5 miljoen euro beschikbaar. Zo kan de omzet van de toeristische sector omhoog. Van 5,3 miljard naar zes miljard euro per jaar.

Volgens de voorspellingen is het plan ook goed voor de werkgelegenheid in de provincie. Nu werken er in de toerisme in Brabant zo’n honderdduizend mensen. Dat moeten er in 2020 130.000 worden.

Toeristen vast houden
''We moeten mensen prikkelen om naar Brabant te komen", legt De Boer uit. "Dat doen we nu op 370 verschillende sites en dat moet in de toekomst één kanaal zijn. Samenwerken is daarom essentieel.''

De Boer wijst onder meer op lichtfestival Glow in Eindhoven. Dat trekt 500.000 bezoekers, maar Brabant weet die mensen niet vast te houden.