‘Ophef over discriminerende lesmethode van Malmberg onterecht’

9 september 2014 om 20:06
nl
Op internet is maandag discussie ontstaan over een lesboek van uitgeverij Malmberg in Den Bosch voor het VMBO. Daarin worden discriminerende stereotyperingen over allochtonen benadrukt. Maar volgens vakdocenten is dit juist bedoeld om te provoceren, om zo discussie los te maken in de les.
Geschreven door

Aanleiding voor de commotie is een (internet)artikel in HP/ De Tijd. Daarin werd een vraag uit hoofdstuk vier van de lesmethode 'Blikopener' van uitgeverij Malmberg belicht:  
'Alle Marokkaanse jongeren zijn crimineel'De vraag: "Zijn alle Marokkaanse jongeren crimineel?" wordt gevolgd door "Hoe komt het dat sommige jongeren wél crimineel worden?" Met als mogelijke antwoorden:* Ze zijn niet slim genoeg om hun school af te maken.* Ze hebben vaak ruzie met hun ouders.* Het zit in hun aard om crimineel te zijn.* Ze spijbelen en hangen rond op straat
'Provoceren is zo bedoeld'Er staan meer provocerende vragen en stellingen in het hoofdstuk 'Opgroeien tussen twee culturen' van Blikopener. Volgens Ümit Güner van het VMBO van het Stedelijk College in Eindhoven is dat ook de bedoeling.
'Stevige, genuanceerde discussie'"De stereotype stellingen en vragen komen overeen met wat er in de media verschijnt en met meningen die de leerlingen buiten op straat ook tegen komen. Dat moet een stevige, maar genuanceerde discussie losmaken in de klas. Het is aan de leraar om dat in goede banen te leiden."
Zijn school hanteert de lesmethode van uitgeverij Essener, maar die verschilt op dit punt niet zo heel erg veel van het lesmateriaal van Malmberg. De docent maatschappijleraar wijst er op dat deze insteek door docenten uit het vakgebied zelf is uitgezet, omdat maatschappijleer alleen met deze 'stellingen van de straat' ook echt maatschappelijk relevant is.
RADAR: niet het gewenste effectAnti-discriminatiebureau RADAR vindt de lesmethode Blikopener vooral 'negatieve vooroordelen en stereotypen' bevestigt of misschien zelfs oproept. Het spreekt leerlingen (en indirect hun ouders) aan op hun etniciteit en vergroot onderlinge verschillen uit.
RADAR vraagt zich af of lessen waarin juist de nadruk wordt gevestigd op etnische en culturele verschillen en vooroordelen, zelfs al is het met de intentie om die te ontkrachten, wel het gewenste effect hebben.
"Wij denken dat het niet goed is om mensen in hokjes in te delen, zelfs al is het met de bedoeling om ze daar uit te krijgen", aldus een reactie van RADAR
Malmberg Den Bosch: 'Niet onze intentie'Uitgeverij Malmberg laat weten 'het jammer te vinden dat de lesmethode mensen negatief raakt' en benadrukt dat het de intentie is om jongeren op een open manier over herkenbare maatschappelijke onderwerpen te laten nadenken en discussiëren zonder daar een waardeoordeel over te geven'.
Een woordvoerster wijst Omroep Brabant er verder op dat het lesmateriaal uit de context is gehaald, omdat bij het gelinkte werkboek ook nog een handboek hoort.
De uitgeverij neemt de situatie verder 'in beraad'.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.