Snackgigant Ad van Geloven uit Tilburg stopt snel met import paardenvlees uit Mexico

TILBURG - De Tilburgse snackfabrikant Ad van Geloven stopt in januari met het importeren van paardenvlees uit Mexico. Na kritiek van dierenwelzijnorganisatie Eyes on Animals op de slachterijen in Mexico, ging een delegatie van het Tilburgse bedrijf zelf naar het land om te kijken. "Één leverancier had de zaken niet op orde en daar zijn we meteen mee gestopt", zo zegt de marketingdirecteur van Van Geloven, Marcel Joosten.
Met de tweede leverancier stopt Van Geloven binnenkort ook, noodgedwongen, omdat er vanaf 15 januari in Mexico geen paarden geslacht mogen worden voor de Europese markt.

'Goede leveranciers de dupe van de slechte'
De krokettenfabrikant is blij met de dialoog met Eyes on Animals. "Zij hebben veel kennis, zijn kritisch en nemen veel zaken goed onder de loep."

Joosten zegt het alleen jammer te vinden dat alle leveranciers in Mexico nu over een kam worden geschoren. "Soms gaat de algemene beeldvorming wel heel snel, terwijl je altijd goede en slechte leveranciers hebt. De goede in Mexico worden nu de dupe van de slechte."

Paardenvlees zit alleen in Brabantse kroketten
Eyes on Animals had ook kritiek op het vervoer van de paarden die meestal uit de Verenigde Staten en Canada komen, naar Mexico. De dieren komen vaak gewond aan of gaan dood tijdens de lange rit. "Paarden mogen in Amerika wel gehouden worden, maar niet geslacht. Daarom gaan ze naar Mexico. Dat is een lange rit, maar als je die goed managet, hoeft het paard er niet onder te lijden", legt Joosten uit.

Echt grote problemen krijgt de snackfabrikant niet door het importverbod dat de Europese Commissie onlangs instelde. Ad van Geloven verwerkt paardenvlees maar in een heel klein percentage van de producten. "Het zit alleen in de originele Brabantse vleeskroket. Die wordt verkocht in snackbars en cafés, maar niet in de supermarkt. Bovendien zijn we voor paardenvlees niet afhankelijk van Mexico, want we werken ook met leveranciers in andere landen."

Ad van Geloven wil het liefst in de toekomst met bedrijven dichterbij huis werken, maar het aanbod is volgens Joosten in Europa op dit moment te klein.