Presentator Rob Geus beschuldigd van plagiaat met keurmerk van Helmonds bedrijf TalentStage

7 januari 2015 om 21:14
nl
Het bedrijf TalentStage in Helmond claimt dat het het keurmerk 'De Keus van Rob Geus' heeft bedacht en dat de tv-kok dat idee heeft gejat. Dat zegt de directeur van het bedrijf tegen Omroep Brabant. Het keurmerk is in opspraak geraakt nadat het programma RamBam in de uitzending van woensdagavond onthult dat keurmerken van Rob Geus te koop zouden zijn.
Geschreven door

TalentStage is een bedrijf dat promoties verzorgt voor Aziatische restaurants. In 2013 benadert directeur Frans van Duijnhoven het management van Rob Geus. Hij wil een Smaakpolitie-keurmerk voor een aantal Aziatische restaurants.
Eigen keurmerk"Maar dat was volgens Rob Geus niet mogelijk. We zijn toen om de tafel gaan zitten met hem en zeiden: dan moet er een eigen keurmerk komen", zegt Van Duijnhoven. Geus bezoekt een aantal Aziatische restaurants en die krijgen na controle een keurmerk. Dinertijd in Asten is de eerste in Nederland.
Volgens TalentStage hebben de restaurants daar niet voor betaald. Van Duijnhoven: "Want dat wilden we niet. Later merkten we dat Geus achter onze rug om zelf ook restaurants ging benaderen. Zij moesten ineens duizenden euro's betalen voor een idee dat wij hebben bedacht." Geus en TalentStage besluiten ieder hun eigen weg te gaan.
Rob Geus zegt in een reactie tegen Omroep Brabant dat een samenwerking met TalentStage is aangegaan, maar dat die op niets is uitgelopen. Hij ontkent plagiaat: "Het merk is van mijzelf en niemand anders."
Duizenden euro's aftikkenIn Brabant blijken dertien restaurants een 'De keus van Rob Geus'-keurmerk te hebben. Restaurants kunnen zichzelf aanmelden of worden door Geus benaderd. Een ondernemer betaalt 2800 euro voor het eerste jaar, het daaropvolgende jaar moet 1750 euro worden afgetikt. Wie er een promotievideo bij wil laten maken, betaalt nog eens 1200 euro.
Opvallend is dat Geus in alle video's uitermate positief is over de restaurants. Kritiekloos scharrelt Geus met zijn camera door het restaurant. "Ik werd heel goed ontvangen", zegt hij in een van de video's. De restauranthouder weet echter al van zijn komst voor de opnames en kan er dus voor zorgen dat een restaurant er tiptop uitziet.
[Youtube:body:https://www.youtube.com/watch?v=VUzl-KaYoOg]
PromotievideoEen van de restaurants met het keurmerk is Etenstijd in Tilburg. "Wij zijn door Geus zelf benaderd. Hij komt de eerste keer voor een controle en geeft verbeterpunten. Als die zijn weggewerkt, krijg je het keurmerk en komt hij met een cameraploeg langs", aldus de restaurantmanager. "Hij komt dan ook ieder jaar nog een keer terug."
Geus benadrukt dat niet ieder restaurant meteen een keurmerk krijgt. "Soms bezoek ik een restaurant zeven keer voordat ze een keurmerk verdienen." De vraag is: waarom krijgt een restaurant dat zeven keer verbeterpunten moet doorvoeren überhaupt een keurmerk. "Het gaat om een samenwerking die je aan gaat. Daar betalen ze voor, niet voor het keurmerk. Bij restaurant Cavos in Den Bosch heb ik nog advies gegeven voordat ze open gingen", aldus Geus.
Bij Etenstijd in Tilburg twijfelen ze of het keurmerk nog langer bij de ingang te laten hangen, nu RamBam een boekje open doet over het keurmerk. "We zijn daarover nog in discussie."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.