Piloot verongelukt toestel Germanwings buitengesloten, probeerde deur nog te forceren

DIGNE-LES-BAIN - Een van de piloten van het gecrashte Germanwings-toestel heeft de cockpit tijdens het eerste uur van de vlucht verlaten en kon daarna niet meer naar binnen. Justitie in Duitsland bevestigt het verhaal van een bron rond het onderzoek in de Amerikaanse krant The New York Times. Iris Claassen (20) uit Deurne was een van de passagiers op vlucht 4U 9525.
Een bron rond het onderzoek naar de toedracht van de crash baseert zijn informatie op de audio-opnames uit de cockpit. Deze werden verkregen uit een van de zwarte dozen die al snel na de ramp konden worden gevonden in het gebied waar de brokstukken terechtkwamen, bij het Zuid-Franse Digne-les-Bains.  

Deur forceren
Op de opname is te horen hoe de mannelijke piloot vraagt of hij de cockpit in mag komen. De deur is alleen van binnen uit te openen. Er komt geen antwoord. De piloot begint volgens de The New York Times op de deur te bonken, maar er komt helemaal geen antwoord. Hij probeert de deur nog te forceren, maar inmiddels is het te laat. Vlucht 4U 9525 koerst af op een berg.  

Het Germanwings-vliegtuig begon, toen het eenmaal de kruishoogte had bereikt, met een geleidelijke daling. In acht minuten gaat het toestel van 11 naar 3 kilometer. Dat de piloot de cockpit niet in kon, kan duiden op opzet van de andere piloot. Maar er is ook een mogelijkheid dat de piloot in de cockpit bewusteloos is geraakt en niet kon reageren.

Piloot was alleen in cockpit tijdens crash
De hoge militaire functionaris die betrokken is bij het onderzoek zegt niet te weten waarom een van de piloten de cockpit verliet. "Er staat vast dat de andere piloot aan het einde van de vlucht alleen is en de deur niet opendoet", tekent de The New York Times op. De Duitse justitie bevestigt het verhaal, maar Lufthansa en Germanwings willen niet reageren.

De Duitse aanklager weet niet welke van de twee piloten achterbleef in de cockpit.  

Veiligheidsprocedure
Een piloot kan normaal gesproken met een code de cockpit in. In de procedures die Germanwings in zijn Airbussen hanteert, kan een piloot van binnen uit de deur zodanig in een vergrendeling brengen, dat personeel van buiten de cockpit gedurende enkele minuten geen code kan invoeren om toegang te verkrijgen tot de flight deck.





De crash kostte aan 150 mensen het leven, waaronder zeker één Nederlandse: de Deurnese Iris. Voor haar wordt dinsdag een stille tocht georganiseerd.

Lees alle berichtgeving over het neergestorte toestel van Germanwings in ons dosier: omroepbrabant.nl/vliegrampgermanwings.