Tilburgse dames met 'kaaswagen' naar wereldtentoonstelling Milaan

TILBURG - Een oer-Hollandse kaasburger op een bedje van spinazie of een gevarieerd kaasplankje. Het zijn zomaar wat dingen die je kunt bestellen bij de foodtruck van Kim van der Hoff en Martine van der Poel uit Tilburg. Normaal zijn ze te vinden op festivals in heel het land, maar vanaf mei stellen ze zich voor aan de hele wereld.
De twee krijgen een plekje op de wereldtentoonstelling in Milaan. Op de expo krijgen landen uit heel de wereld de mogelijkheid een beeld te geven van hun economische, sociale, culturele en technische ontwikkeling.

Thema
Het thema van dit jaar is 'Voedsel voor de planeet, energie voor het leven'. De Nederlandse organisatie vond dat het 'Just say cheese'-concept niet mocht ontbreken. Voor de Tilburgers is het een grote verrassing.

"Eerst geloofden we het niet", zegt Kim. "We kregen mailtjes en namen het eigenlijk niet zo serieus. Maar toen we gebeld werden en hoorden wat het precies voorstelde wisten we niet hoe snel we moesten beginnen."

Concept
Het begon allemaal uit de verbazing over het eten op festivals. "Vaak wordt er veel 'bulk-food' verkocht, zoals kroketten, frikadellen en friet. Dat is ook prima met een biertje erbij. We merkten ook dat mensen overdag iets anders wilden. Daarom zijn wij begonnen met ons bedrijfje", aldus Kim.

Het loopt als een trein. Martine zegde al eerder haar vaste baan op. Kim stopte een week geleden bij haar baas. "We hebben echt alle tijd nodig, want het gaat hard."

Werken vanuit een schaftkeet
Een oude schaftkeet wordt nu omgebouwd tot de kraamkamer van de kaasburgers en kaasplankjes. De dames hebben geverfd en zijn druk aan het timmeren om de schaarse ruimte zo efficiënt mogelijk in te delen. Vanuit hun loods worden zij geholpen door vrienden en familie om de pipowagen nog voor 20 april af te hebben. Dan vertrekt de wagen per dieplader naar Milaan.

De wereldexpo opent op 1 mei en loopt tot en met 31 oktober 2015. Zelf zijn de dames maar af en toe aanwezig. Zij zullen zich vooral richten op waar het mee is begonnen: hun producten verkopen op festivals.