Grote zorgen over gevaarlijke verkeerssituatie op A67: 'Hier moet snel iets aan gebeuren'

EINDHOVEN - Het ging dit jaar al 24 keer mis op de A67. Ook woensdag was het weer raak, toen bij Geldrop een vrachtwagenchauffeur zwaargewond raakte na een botsing tussen twee vrachtwagens. Bij Hapert werd een weginspecteur van Rijkswaterstaat op de vluchtstrook aangereden voor een vrachtwagen.
De inspecteur en de chauffeur van de vrachtwagen raakten gewond. Woensdagavond botsten ook nog eens twee auto’s op de bewuste snelweg bij Eersel tegen elkaar. In een van de auto’s zat een baby van drie maanden.

Zorgelijke situatie
Drie ongelukken op één dag op dezelfde snelweg. Annemarie Dwarshuis van de ANWB maakt zich zorgen. “Wat ons betreft moet daar snel wat aan gebeuren. Het liefst zien we dat de weg wordt verbreed. Er gaat veel vrachtverkeer over de A67. Dat is een zware belasting voor die weg en twee banen zijn eigenlijk niet toereikend.”

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu liet begin dit jaar weten dat eerst onderzocht moet worden of het geld van Den Haag dat voor de Ruit om Eindhoven bedoeld was, in de A67 kan worden gestoken.

'Hoe eerder, hoe liever'
Dwarshuis stuurde namens de ANWB in februari een brief naar de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor de problematiek op de snelweg. “Het geld dat voor de A67 vrijgemaakt kan worden, is hoe dan ook goed besteed. We hopen dat de politiek nog eens goed kijkt naar de problemen. Hoe eerder de minister hiermee aan de slag gaat, hoe liever wij dat zien.”

Een vrachtwagen van transportbedrijf Kanters was op 24 maart betrokken bij een groot ongeluk op de A67 bij Asten. De 25-jarige chauffeur raakte zwaargewond. “Het is een wonder dat hij het er levend vanaf heeft gebracht”, vertelt Toon Kanters, eigenaar van het transportbedrijf.

Transporteur: last van drukte
“We rijden heel vaak over deze weg en we hebben dus altijd last van de drukte. Niet alleen zo’n ongeluk kost ons veel geld, maar ook de vertraging op de weg”, aldus Kanters. De chauffeur die bij het ongeluk gewond raakte, zit nog steeds thuis. Zijn aanhanger was niet geladen en dat is volgens Kanters zijn geluk geweest. “Anders was de ramp niet te overzien geweest.”

Ook verkeersdeskundige Ruud Hornman maakt zich grote zorgen. “Hoe kan er in vredesnaam een vrachtwagen een stilstaande auto van Rijkswaterstaat rammen? Daar hoort die vrachtwagenchauffeur niet te rijden”, was de verbaasde reactie van Hornman na het ongeluk in Hapert.

Chauffeurs letten niet op
De A67 is een drukke weg met veel vrachtverkeer. Volgens Hornman letten de vrachtwagenchauffeurs niet goed op. ''Zij zetten steeds vaker de cruisecontrol aan en letten dan niet goed meer op veranderende snelheden.''

Opheffen inhaalverbod is probleem
Volgens een automobiliste, die wij vanmorgen spraken,  is de situatie op de A67 verslechterd sinds een half jaar geleden het inhaalverbod voor vrachtwagens werd opgeheven. Volgens haar gebeurt het regelmatig dat personenauto's kilometers achter een vrachtwagen op de linkerbaan rijden. Bestuurders van personenauto's worden daar volgens haar nerveus van en raken geïrriteerd. Vervolgens gaan ze onverwachte manoeuvres maken en ontstaan er gevaarlijke situaties.