Video

Bezorgde moeder uit Goirle slaat alarm: 'Duizenden gedwongen thuiszitters willen terug naar school'

27 augustus 2015 om 23:36
nl
Veel scholieren balen ervan dat ze volgende week terug naar school moeten. Maar de 13-jarige Sebastiaan uit Goirle baalt er juist van dat hij thuis zit. Hij is autistisch en heeft ADHD en past niet in het Nederlandse schoolsysteem. Zijn moeder Juliëtte Mutsaers wil dat er aandacht komt voor de problemen van thuiszitters. Op 1 oktober organiseert ze daarom een bijeenkomst in Den Haag.
Geschreven door

Het gaat om duizenden kinderen zoals Sebastiaan, zegt Mutsaers. Hoeveel het er precies zijn, is niet duidelijk. Want ieder jaar wordt er op 1 oktober een telling gemaakt van het aantal leerlingen op de scholen, maar hoeveel kinderen er thuiszitten wordt in die cijfers niet meegenomen. Tussen de 8.000 en 16.000 kinderen zitten in Nederland vermoedelijk ongewild thuis.
OverprikkeldSebastiaan zit al vijf jaar thuis. Ze hebben het wel geprobeerd, maar in een klas met 29 kinderen lukte het Sebastiaan niet zich te concentreren. "Na twee dagen was ik helemaal overprikkeld en was ik er praktisch klaar mee. Dan ging ik lastig doen in de klas."
Onderwijs op maat is moeilijk. Veel scholen willen of kunnen geen onderwijs bieden dat helemaal is aangepast op individuele leerlingen. Volgens Juliette Mutsaers is er een wereld te winnen met betere voorlichting van het ministerie aan ouders en scholen. "Scholen weten helemaal niet wat er mogelijk is en dat het niet strafbaar is voor scholen om af te wijken van de standaardprocedures."
Die informatie is wel al te vinden op de website thuiszitterstellen.nl. Daar moeten de kinderen die nu thuiszitten ook een gezicht krijgen.
ManifestatieOp 1 oktober hoopt Mutsaers dat er zoveel mogelijk ouders mét hun thuiszitter(s) naar Den Haag komen om te laten zien dat er duizenden kinderen zijn zoals Sebastiaan en dat die uit hun isolement gehaald moeten worden.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.