Mattijs Hensen (11) uit Helmond krijgt huiskamercollege van echte professor en onderwijsminister

HELMOND - Waar een simpel gesprek aan de keukentafel wel niet toe kan leiden. De 11-jarige Mattijs Hensen uit Helmond vroeg zich af of je ook energie in de duisternis op kan wekken. Hij kwam tot die vraag nadat zijn ouders zonnepanelen hadden geïnstalleerd. Maar zonder zon heb je daar natuurlijk niks aan. Zonder dat hij het wist, bedacht Mattijs ineens een heel wetenschappelijke vraag.

Maandag kreeg de leerling van de Openbare Basisschool Brandevoort in Helmond van een echte professor een antwoord op zijn slimme vraag. Dat gebeurde tijdens een zogenoemd huiskamercollege, waarbij ook onderwijsminister Jet Bussemaker aanschoof.

Juf onder de indruk
Juffrouw Maud van Neerven is apetrots op Mattijs. "Het is natuurlijk geen onderwerp waar de meeste kinderen op die leeftijd mee bezig zijn", vertelt de juf. "Ik vind het fascinerend dat hij zich zoiets afvraagt en ook dat hij zulke vragen aan z'n vader stelt."

In de klas gaat het momenteel vooral over de Gouden Eeuw. Maar over energie en de zon is het tijdens de biologieles nog niet eerder gegaan. En zo belandde juf Maud ook ineens weer in de schoolbank, maar dan bij Mattijs thuis. Want een volgende keer wil de juf natuurlijk een antwoord hebben op die vraag. "Ik denk dat je energie in het donker kan opwekken, maar ik weet alleen nog niet hoe..."

'Rocket science'
Nadat het interview met juf Maud erop zat, steekt klasgenootje Jip ineens zijn hand op. Hij denkt namelijk het antwoord te weten! "We moeten dan een raket met alleen maar brandstof erin naar de zon sturen en dan wordt de zon weer heel groot!"

Dat zou inderdaad een mooie manier zijn om de zon weer aan de praat te krijgen, voor als-ie er ooit eens mee op mocht houden. Maar Mattijs weet al dat dat niet gaat lukken, dus stelde hij zijn vraag maar aan professor Huub de Groot. "Energie is er eigenlijk altijd", legde de hooggeleerde uit. "Maar je kunt energie nooit zomaar ergens vandaan halen..."



Experiment in de keuken
Het werd een lang en ingewikkeld antwoord. Het huiskamercollege veranderde in een natuurkunde les en verhuisde van de voorkamer naar de keuken. Aan de hand van een dikke, zwarte spijker die door de vlammetjes van het gasfornuis roodgloeiend kleurde, probeerde de professor tot een duidelijk antwoord te komen.

"Als je goed luistert..., even stil hoor..." Ondertussen mocht Mattijs het superhete ijzertje vervolgens in een glaasje water onderdompelen. "Er zit nog energie in", legde De Groot uit. Want het water siste en er kwam wat stoom vrij. "Je kunt dus energie maken in de duisternis, maar het zal nooit genoeg zijn..."

Laatkomer
Het antwoord op de vraag zorgde voor een enigszins teleurgestelde blik op het gezicht van Mattijs. Vanuit de kamer klonk ineens de stem van onderwijsminister Jet Bussemaker. Zoals een echte student het betaamt, was ze te laat. "Nou heb ik het moeilijkste deel gemist, geloof ik?" Maar Mattijs kon het de minister inmiddels haarfijn uitleggen.



Wetenschapsagenda
De huiskamercolleges zijn ontstaan omdat de minister bezig is met een wetenschapsagenda. En dus is Bussemaker heel erg blij met dit soort slimme vragen van kinderen. "Het is toch ook heel mooi, hoe je met gewone dingen waar je in en om je huis mee bezig bent, kinderen kunt stimuleren om dit soort hele goeie vragen te stellen!"

Voor wie wil weten wat Mattijs wil worden als ie later groot is: dat weet hij nog niet precies. "Ik wil ook sloper worden, maar misschien ook wel professor!" Maar daar heeft de leergierige Helmonder nog een paar jaar voor om over na te denken.
Deel dit artikel: