Kabinet wil verbreding A58 versnellen: 'Start in 2020'

DEN HAAG - Het kabinet wil in al 2020 beginnen met het verbreden van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg, en tussen de knooppunten Galder en St. Annabosch bij Breda. Die delen van de A58 krijgen tweemaal drie rijbanen.

Dat staat in een brief aan de Tweede Kamer van minister Melanie Schultz van Verkeer, na overleg dat ze donderdag had met de provincies Brabant en Limburg.

'Brabant bespaart 20 miljoen'
Ze kreeg toen het 'bidbook' overhandigd dat Brabant en Limburg samen hebben gemaakt om de verkeersproblemen in Zuid-Nederland op te lossen. In de brief aan de Tweede Kamer schrijft ze nog dezelfde dag dat de uitgangspunten van het bidbook haar aanspreken. "Ik heb grote waardering voor de aanpak van alle partijen in Brabant en Limburg," aldus Schultz.

In het buitengebied van oirschot juichen veel omwonenden van de snelweg de uitbreiding toe. "De files met extra fijnstof en het sluipverkeer is pas vervelend", zegt Ton Pel. Hij heeft de snelweg op twintig meter afstand van zijn huis lopen. De sluiproute met vrachtwagens en personenauto ligt vijf meter van zijn voordeur.

Doordat ze nu de A58 versneld wil verbreden, hoeft Brabant niet meer voor te financieren zoals aanvankelijk de bedoeling was. Dat scheelt de provincie 20 miljoen. Het Rijk trekt voor de verbreding van de A58 390 miljoen euro uit. De minister wil verder onderzoeken wat er moet gebeuren op het traject van de A58 tussen Breda en Tilburg, dat niet verbreed wordt.

'Ook A67 onderzoeken'
Verder kondigt Schultz een verkenning aan naar de A67 Eindhoven-Venlo, met als uitgangspunt dat de weg breder moet waar nodig. Daarbij wordt allereerst gedacht aan het traject Leenderheide-Asten. Het kabinet wil aan het werk van die weg pas beginnen als de A58 klaar is.

Voor de A67 heeft het Rijk 150 miljoen uitgetrokken. Brabant draagt 55 miljoen bij.  Er komt op korte termijn ook een onderzoek naar de A2 tussen Weert-Noord en Eindhoven, zo kondigt de minister in haar brief aan.

Door het niet doorgaan van de Ruit bij Eindhoven was de grote vraag of de 271 miljoen die het Rijk voor die weg had uitgetrokken nog wel in Brabant besteed zou worden. Het lijkt erop dat nu een flink deel van dat geld in Brabant terechtkomt, voor het grootste deel bij de A67. Het geld voor de A58 was al eerder in de begroting opgenomen.

Extra geld voor slimme oplossingen
De minister juicht de aanpak van de N279 tussen Veghel en Helmond toe. De provincie wil daar een autoweg met ongelijkvloerse kruisingen van maken en heeft daar 265 miljoen euro voor over. Het Rijk betaalt daar niet aan mee.

Brabant, Limburg en het Rijk leggen samen ook nog 59 miljoen op tafel voor slimme oplossingen om de doorstroming op de wegen te bevorderen. De hoop is dat marktpartijen daar ook nog 40 miljoen euro bijleggen.
Deel dit artikel: