Dakar 2016: reacties etappe 11, Hans Vogels: 'Dit mag de naam Dakar niet hebben'

SAN JUAN - Hans Vogels trok aan de finish van de elfde etappe van de Dakar fel van leer tegen de organisatie en de beslissing om de 431 kilometer lange proef in te korten. Die beslissing werd pas genomen toen er al een stuk of vijftien motorrijders, onder wie Vogels, in het gedeelte zaten dat er uit is gehaald.
“Mijn concurrenten die dat stuk over gemene stenen niet hebben moeten rijden, staan morgen fitter aan de start dan ik. Ik had ook kunnen crashen en dan was mijn Dakar voorbij.”

ZIE OOK: Dakar 2016: etappe 11, van La Rioja naar San Juan

'Het finishen of falen, niet dit half-en-half laffe gedoe'
Bij de finish hoorde Vogels dat de wedstrijd was gestopt bij CP4 en dat hij een van de laatsten was die het laatste stuk naar de finish hadden gereden. Later maakte de organisatie bekend dat de wedstrijd al bij CP2 zou worden gestopt: op 243 van de 431 kilometer. “Dit mag de naam Dakar niet hebben”, fulmineerde Vogels in San Juan. “Mensen doen mee omdat het de zwaarste rally ter wereld zou moeten zijn. Dan is het finishen of falen, maar niet dit half-en-half laffe gedoe.”

Vogels reed wel de volledige 431 kilometer en sloot die met de veertiende tijd af. Of die tijd telt voor de definitieve uitslag is nog niet duidelijk. “Ik hoop het wel, maar of ik er wat mee opschiet… Ik had hier heel goede zaken kunnen doen voor het klassement en daar heb ik ook hard voor gewerkt. Anderen, die voor mij in het klassement staan, hebben het laatste stuk niet gereden. Zij hadden hier veel tijd kunnen verliezen of kunnen uitvallen en dat had mij veel gescheeld."

'Mijn concurrenten starten morgen een stuk fitter'
Vogels denkt dat zijn concurrenten nu kunnen profiteren. "Ik had hier ook kunnen crashen en hard ook, want het waren allemaal stenen. Van mijn achterband is niets over. Het was een heel moeilijk stuk, echt bikkelen. Ik heb die risico’s wel moeten nemen, het heeft mij wel kracht en concentratie gekost. Je rijdt 100, 120 kilometer per uur over die stenen, je moet constant blijven staan op de motor, je lijf vangt de klappen op. Mijn concurrenten staan morgen een stuk fitter aan de start dan ik.”

ZIE OOK: Dakar 2016: uitslagen etappe 11, Erik van Loon als 13e binnen, race motoren voortijdigd stilgelegd

Van Loon geeft top 10 nog niet op
De hele dag bonken op de stenen, buffelen in de fesh-fesh en temperaturen die zo hoog opliepen dat Erik van Loon besloot om even te stoppen bij de tankpost voor de motorrijders om er een flesje koud water te vragen. De elfde etappe was een typische, taaie Dakardag, vond Van Loon. “Hoort erbij, maar ik was blij dat het erop zat.”

De Mini deed het goed in de elfde etappe, 431 kilometer van La Rioja naar San Juan. De monteurs van Van Loon Racing en X-Raid lapten de auto weer netjes op na de rol in de tiende etappe, die Van Loon zijn voorlopige top 10-klassering kostte. Maar deze etappe was ook weer een slopertje voor mens en materiaal. Kleine dingetjes, zoals drie lekke banden en waarschuwingssignalen dat de turbo en de intercooler te heet werden, kostten Van Loon naar schatting tien tot twaalf minuten. Met de veertiende tijd op 29.25 van dagwinnaar Nasser Al-Attiyah was Van Loon gematigd tevreden.

'Hoe harde je rijdt, des te heter het wordt'
“Het was ontzettend heet en onze airco deed het niet. Daar hebben we best last van gehad, want hoe harder je rijdt, des te heter het wordt in de auto,” vertelde Van Loon bij aankomst in San Juan. “Het was een taaie proef: zeker in het begin veel fesh-fesh en continu bonken over de stenen. Dat kost veel energie. Met die warmte erbij zeker. Het was zo warm, dat ik ben gestopt bij een CP voor de motoren, waar wij helemaal niet hoefden te stoppen, om een flesje koud water te scoren.”

Heel houden en aankomen was het devies voor Van Loon en navigator Wouter Rosegaar. “Vooral niet té hard over die stenen bonken. We kijken toch nog met een schuin oog naar het klassement. Als anderen dingen kapot rijden, is dat goed voor ons, zolang we zelf maar heel blijven. We zagen in het laatste gedeelte Orlando Terranova stil staan. Die zijn we mooi voorbij in het klassement. Het verschil met plaats 12 is nog maar een kwartiertje. Ik ga er de laatste dagen toch nog voor zitten om dichter in de buurt van de top 10 te komen.”

Frans Verhoeven beleeft ‘pittig dagje’ naar snikheet San Juan
Frans Verhoeven sjeesde na aankomst in het bivak van San Juan meteen op zijn minibrommertje naar de eetzaal. Hij had grote trek, want het wekkertje had voor de coureur van team Yamaha Netherlands Verhoeven gerinkeld nog voordat de eerste zonnestralen boven de bergen van het vertrekpunt La Rioja gloorden. Zijn eetlust was begrijpelijk, omdat de coureur flink had moeten werken in de elfde etappe naar het snikhete San Juan. “Het was een pittig dagje. Dit was weer zo’n echte Dakar-proef. Anders dan een dag eerder maar er zaten veel smerige dingetjes in waardoor je veel tijd kon verliezen”, beaamde Verhoeven, die in het ongewisse bleef over zijn dagklassering.

De organisatie besloot de race bij CP4 te stoppen, hoewel er al veertien rijders door waren. Verhoeven werd met zijn Yamaha WR450F Rally als een van de eersten gestopt. De wedstrijdleiding besloot de doorkomst bij CP2 als uitslag te nemen, wat zoveel herberekening kost dat het resultaat tot op heden nog niet bekend is.

'Het was bloedheet toen we vertrokken'
Doordat de start flink wat werd uitgesteld omdat de helicopters nog niet paraat waren, na overuren te hebben gemaakt in de tiende etappe, moesten de motorrijders wachten. “Met als gevolg dat het bloedheet was toen we vertrokken”, zei Verhoeven die twee minuten achter landgenoot Hans Vogels vertrok en twee minuten voor de Spaanse Laia Sanz. Zelfs in de vroege morgen speelden de hormonen Frans op. “Het zal me toch niet gebeuren dat ik door een vrouw (Laia) wordt ingehaald. Dat laat ik me niet gebeuren”, lachte hij. “Ik heb haar ook niet meer gezien. Alleen Jordi Viladoms kwam me voorbij.”

In de stage maakte Verhoeven weer kennis met een terrein dat zo kenmerkend is voor off-road. Het kwam hem bekend voor omdat hij de stage in 2010 won en in 2012 tweede werd. “Je kon het zo gek niet bedenken maar er zat van alles in. Rio’s, zand, stenen, water en veel navigatie. Op ruw, grillig terrein waar je geen touw aan kon vastknopen, heb ik veel op CAP gereden. Op het stenen gedeelte bleek weer hoe goed de vering van mijn machine is. Ook zat er het gevreesde fesh-fesh in, maar omdat het daarvoor geregend had, was dat zand niet poederig maar wat kleiachtig”, vertelde Frans die geconcentreerd zijn werkdag voltooide.

'Het zwaarste deel zit er op'
Dat de proef 35 kilometer voor de finish werd afgebroken omdat volgens de organisatie de hitte voor gevaarlijke situaties zou kunnen zorgen, vond bij Verhoeven geen begrip. “De eerste vijftien worden wel doorgelaten en de rest werd verteld maar naar het bivak te rijden. Heel vreemd. Ze doen maar wat. Wij willen racen en zijn getraind om in de hitte te rijden. Dan wordt ook nog het gedeelte afgelast waar het zwart van de toeschouwers staat. Ongelooflijk”, klonk zijn kritiek.

Inmiddels doemt de finish in Rosario op. “Ik denk dat het zwaarste deel er op zit. Nog twee dagen. Het is nu een kwestie van naar huis rijden”, meende Verhoeven die dan als beste Nederlandse motorcoureur in de annalen van de 38ste Dakar-rally hoopt te komen.

De Rooy managet zijn voorsprong met verstand
Gerard de Rooy zag in zijn spiegels iets blauws opdoemen. Zijn racehart zei: 'Niet voorbij laten!’ Zijn verstand zei: ‘Je hebt de tijd. Laat maar gaan.’ Dus liet de leider in het truckklassement de Kamaz van Airat Mardeev rustig passeren. De Rus snoepte 6 minuten van de voorsprong van De Rooy af, maar met 1.09.21 over, had die daar geen enkele moeite mee.

In de elfde etappe van de Dakar, een 431 kilometer lange special tussen La Rioja en San Juan, was het voor de leidende Petronas Team De Rooy Iveco zaak om geen onnodige risico’s te nemen. De Rooy kon zich wat permitteren en dat deed hij dus ook. Eduard Nikolaev mocht de etappe winnen. Ton van Genugten zette met de Iveco Trakker de derde tijd neer en klom daarmee een plaats op in het klassement. Een lekke band kostte Federico Villagra wat tijd, maar niet zoveel dat zijn derde plaats in het klassement in het gedrang kwam.

'Ik was blij dat ik geen risico's hoefde te nemen'
De 431 kilometers waren een lange zit en zeker niet eenvoudig. “Rio in, rio uit, knippenpaden met stenen,” beschrijft De Rooy. “Het is goed dat deze proef nu was en niet een paar dagen eerder, want het was een typische Kamaz-proef - beuken en bonken. Ik was blij dat ik geen risico’s hoefde te nemen.” Ook naaste rivaal Mardeev nam geen risico’s, merkte De Rooy. “Hij had geen haast. Hij moet ook op safe rijden om zijn tweede plaats te verdedigen. Pas op 40 kilometer voor het einde kwam hij me voorbij. Prima, laat maar gaan. Er zat nog een Mini tussen hem en mij. Daar ben ik rustig achter gebleven.”

De Rooy reed met beleid en zorgde ervoor dat hij geen tijd verloor met lekke banden en andere miserie. Federico Villagra reed wel een lekke band met zijn Powerstar. “Het was voor mens en materiaal zwaar,” zei de Argentijn. “Het lijf heeft klappen gehad. Het was bovendien schroeiend heet. Al het water wat we bij ons hadden is op.” Het wisselen van de band in de hitte kostte veel energie. “We waren alle drie kapot daarna,” gaf ‘El Coyote’ toe. Ondanks het tijdverlies kwam Villagra steviger in het zadel te zitten op de derde plaats in het klassement en dat wist hij onderweg al: “We zagen Hans Stacey met problemen staan. Zodoende wisten we dat we tijd op hem hadden gewonnen. Hij was onze naaste belager in het klassement.”

Van Genugten: 'Blij met het resultaat'
De vierde plaats van Stacey werd in het klassement overgenomen door Iveco-coureur Ton van Genugten, die een achterstand van 28 minuten omboog in een voorsprong van 23 minuten. Na de anderhalf uur tijdverlies in de tiende etappe zette Petronas Team De Rooy Iveco de joker in, zodat Van Genugten als elfde mocht starten in de etappe naar San Juan.

In de special knokte Van Genugten een verbeten duel uit met Peter Versluis (MAN), die dat na 431 kilometer racen op 34 seconden won. “We zijn blij met het resultaat,” zei Van Genugten. “Natuurlijk hadden we graag gewonnen of op z’n minst Versluis verslagen, maar de vierde plaats in het klassement is me meer waard.”

'Er is maar één doel'
In de twee resterende dagen van de Dakar is het voor alle drie de Iveco’s in de top van het klassement zaak om de positie te verdedigen, of een laatste aanval te plaatsen. Villagra wil nog wel wat proberen. Hij staat op slechts 36 minuten achter Mardeev en de etappes naar Villa Carlos Paz en Rosario zijn naar verwachting rally-achtige proeven waarin de Argentijn zich uitstekend thuis voelt. “Morgen is nog een lange proef, op terrein waar ik goed in ben,” weet Villagra. “We gaan eens kijken wat we daar nog kunnen doen.”

Voor Gerard de Rooy speelt dat niet. “Voor mij is het een kwestie van een doos eieren op de auto laden en zorgen dat ze niet kapot gaan. Scherp blijven, rustig blijven, niet zenuwachtig worden als we een kwartiertje verliezen. Ik moet mezelf voorhouden dat er maar één doel is en dat daarvoor genoeg tijd en marge heb.”  

Alles over de Dakar Rally is terug te vinden op onze themapagina: omroepbrabant.nl/dakar.