91 procent vleesaanbiedingen Emté is kiloknaller, Wakker Dier tikt supermarkt op vingers

13 mei 2016 om 08:00
nl
91 procent van de vleesaanbiedingen uit de folder van supermarktketen Emté uit Veghel is een kiloknaller. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Daarom begint de dierenrechtenorganisatie vrijdag een radiocampagne tegen de supermarkt. "Gekiloknal is niet oké."
Profielfoto van Zerrouk Youssef
Geschreven door
Zerrouk Youssef

In de eerste vier maanden van 2016 maakte Emté 379 keer reclame voor vlees, weet Wakker Dier. Dat komt neer op bijna 24 aanbiedingen per week. Nog geen tien procent daarvan had een dierenwelzijnkeurmerk, zoals Beter Leven of biologisch.
'Klanten lokken met dierenleed'Emté maakte 42 keer reclame voor plofkip en 135 keer voor industrievarken. 'Zo gebruikt Emté keer op keer dierenleed om klanten naar haar winkels te lokken', zo schrijft de organisatie in een persbericht.
Emté is niet de enige supermarktfolder die Wakker Dier in de gaten houdt. Ook elf andere ketens worden onder de loep genomen. In totaal stuntten de supermarktketens 4268 keer met vlees. Gemiddeld driekwart van deze aanbiedingen betrof een kiloknaller. Bij Jumbo, de andere grote keten uit Brabant, lag 69 procent van de aanbiedingen als kiloknaller in de schappen.
CampagneDe radiospot van Wakker Dier is onderdeel van de kiloknallercampagne. De organisatie wil dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar, erkend dierenwelzijnskeurmerk.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.